• Anonym (Kattis)

Kattkompis till döv katt?

Hej, jag har en hankatt på 6 år som tidigare har bott tillsammans med en kattkompis, som också var en hane. Jag tog sen min katt som omplaceringskatt pga allergi i tidigare familj. Jag har haft honom nu i ca 1,5 år och jag märker mer och mer att han antagligen vill ha en vän. 

Han är en innekatt i en lägenhet på 80 kvm, till saken hör även att han är döv. 
    Jag märker att han blir lugnare på sommarhalvåret när han får stimulans av att sitta ute på balkongen men vinterhalvåret är svårare. Han skriker mer än vanligt, sover mer än vanligt och vill leka mer än vanligt. Förmodligen hade han mått bra utav en kompis. 

Så, till mina frågor. Hur vet jag säkert att han vill ha en vän? Vad jag förstått så vill katter oftare det om dom redan bott med en vän tidigare, än om dom inte gjort det. 
    Hur bör jag tänka kring den potentiellt nya katten? Bör jag välja en hane eller en hona? Måste det vara en kattunge? Jag vill helst inte ha en katt under 1 år. Vad gör jag om det absolut inte fungerar? Då står jag plötsligt där med en ny katt som måste omplaceras, det vore ju fruktansvärt? 

• Svar på tråden Kattkompis till döv katt?
  • Anonym (Jourhem)

Ingen aning om det funkar så på andra platser men en kompis testade att vara jourhem åt en katt som det fanns en möjlighet att behålla om så var.

Den katten som kompisen hade accepterande inte under de tre månaderna som jourhem den andra katten alls medan jourhemskatten trivdes som fisken i vattnet och försökte bli kompis. 

Men det kan ju vara en idé iaf. 

• Dexter dot com
    Anonym (Jourhem) skrev 2025-03-17 16:20:22 följande:

Ingen aning om det funkar så på andra platser men en kompis testade att vara jourhem åt en katt som det fanns en möjlighet att behålla om så var.

Den katten som kompisen hade accepterande inte under de tre månaderna som jourhem den andra katten alls medan jourhemskatten trivdes som fisken i vattnet och försökte bli kompis. 

Men det kan ju vara en idé iaf. 

Det är en jättebra ide´ ! 
Svar på tråden Kattkompis till döv katt?