Anonym (nej) skrev 2025-03-25 08:40:10 följande:
Det blir larvigt att jämföra vår livssituation med hur det sett ut historiskt. Dels så ser samhället annorlunda ut, och dels så har man en annan syn på barn och barns värde.
Det finns även preventivmedel så att man inte får barn på barn som man inte kan ta hand om, utan man kan skaffar de barn man som förälder kan ta hand om.
Det är inte naturligt att barn ska vara sina föräldrars betjänter under uppväxten. Och det är stor skillnad på att hjälpa till hemma och lära sig sysslor, än att ha övermycket ansvar i en ålder där man bör få vara ett barn.
Att uppmärksamma om barn far illa är allas ansvar.
Varför blir det en larvig jämförelse när vi människor sett ungefär likadana ut i hjärnan i kanske 70.000 år och det är bara ca 50 av de senaste åren det inte varit helt självskrivet att äldre syskon hjälper till med yngre?
Tror du att man fick barn på barn slumpmässigt och okontrollerat innan P-pillrens tid? Det finns flera andra sätt att kontrollera barnafödande på som inte kräver tillskott av hormoner och dem kände kvinnor till även förr.
Tex tror man att kvinnor på jägar-/samlartiden ofta praktiserade amning längre än idag för att minska risken för ägglossning. Teorin är att många då fick sina barn med 3-4 års intervall för att det passade deras levnadssituation.
Det finns många idag som skaffar barn de varken har förmåga eller intresse för att ta hand om så det var inget som bara hände "förr i tiden".
När du ser en fet unge som smaskar på en stor glass på sommaren, gör du en orosanmälan då med? Om inte så borde du verkligen börja med det då barnet antagligen lider en hel del av fetman, föräldrarna ignorerar och förvärrar problemet och det är "allas ansvar" att agera då enligt din logik. Detta är alltså inte en retorisk fråga. Jag undrar genuint om du ringer socialtjänsten och vad de i så fall svarar och vad de sedan gör.
Jag har inte sagt att barn ska vara sina föräldrars betjänter, jag har sagt att barn bör ta åldersanpassat ansvar för olika saker i sitt liv. Lägg inte ord i min mun, tack.