• JossanmedJ

Låång latensfas?!

Hej! 

Börjar med att skriva att detta är mitt andra barn, är gravid i v36+4.

Första barnet fött med spontan vattenavgång i v37+1 utan tecken innan. Fick konstaterad havandeskapsförgiftning på förlossningen.

Jag befinner mig i vad jag skulle tro är latensfasen. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Var in till förlossningen I fredags, för 6 dagar sedan, pga smärtsamma förvärkar. Har gått med väldigt regelbundna sammandragningar sedan vecka 20, ej smärtsamma så detta är förvärkar.

Väl inne konstaterades mitt blodtryck väldigt högt, 150/100 och 2+ protein. Fick medicin för att lugna ner förvärkarna och det höll sig ca en timme. Fick då en dos till och samma där, tillbaka efter ca en timme. Men har aldrig haft en så mjuk livmoder så det var ju skönt att få prova på det! 

Fick en undersökning och visade då ca 3cm tapp och knappt fingerspetsen gick in i modermunnen. Blev inlagd pga blodtrycket blandat med förvärkarna. morgonen efter visade blodtrycket fint 125/80 och beslut togs att jag får åka hem. Några timmar senare när jag skulle få åka så togs ett extra tryck just in case och visade då 140/90 och fick då bli kvar ännu en natt. Fortsatta förvärkar men eventuellt lite lugnare. 

Söndagen kom och allt såg fint ut så jag fick åka hem vid 11 tiden. Toxprover såg bra ut vad dom sa, kunde läsa mig till att det var något värde som var lite förhöjt och något som var lite lågt, men dom sa inget om det. 

Eftermiddagen gick och förvärkarna blev jobbigare. Jag blev helt rödmosig i hela ansiktet och snurrig och kände mig full. Tog ett blodtryck hemma som visade 150/100 igen och mycket tryck neråt. Ringde in och fick komma in på kontroll. Fick vila en timme innan blodtryck togs och visade då 130/90, 1+ protein och ctg visade rätt starka förvärkar varannan minut ca. Undersökning gjordes och 2cm tapp och öppen 1 cm. Toxprover togs igen och de såg bra ut, samma lika. Fick bli inlagd igen om jag ville men kände att jag redan varit inlagd hela helgen och hoppar det inte igång så vill jag inte ta upp en plats i onödan.. 

Fick åka hem och förvärkar fortsatte i samma fart hela natten. Dagen därpå gick de ner till var 5e minut.

Tisdagen blev det blodtryckskoll hos barnmorskan och visade 135/90, 2+ protein. Inga andra symtom så ingen åtgärd mer än att jag var tvungen att ringa förlossningen vid försämring. 

Nu idag torsdag fortsatta förvärkar, extrem vad jag tror är foglossning då mitt blygdben typ går av. Tryck neråt och mycket ilningar.. Koll hos barnmorskan visade 130/85 blodtryck och +1 protein.

Slempropp började gå igår morse och fick lite idag med. 

HUR länge till ska det behöva vara såhär? Är det dags snart? 

Är jag i världens längsta latensfas eller vad sker?

Känner någon igen sig i detta och kan ge mig råd? Pepp?

• Svar på tråden Låång latensfas?!
  • Anonym (Fyrabarnsmamma)

Väntan är den jobbiga men om slemproppen gått och du har ? förverkar ?är det inte så långt bort, bara några dagar antagligen. känner igen mig till viss del men då fick jag även vattenavgång utan värkar? så det blev det igångsättande efter 48 timmar vilket dom borde gjort tidigare men näää dom trodde mig inte riktigt när jag ringde och sa att vattnet sipprade när jag vände på mig?.

• JossanmedJ
    Anonym (Fyrabarnsmamma) skrev 2025-03-20 12:22:48 följande:

Väntan är den jobbiga men om slemproppen gått och du har ? förverkar ?är det inte så långt bort, bara några dagar antagligen. känner igen mig till viss del men då fick jag även vattenavgång utan värkar? så det blev det igångsättande efter 48 timmar vilket dom borde gjort tidigare men näää dom trodde mig inte riktigt när jag ringde och sa att vattnet sipprade när jag vände på mig?.

ja förmodligen är det väl inte långt bort.. men väntan tar ju kål på en när kroppen inte mår bra heller..😩
  • Anonym (Fyrabarnsmamma)

Jag fattar, det värsta e ju oxå att alla säger ta det lugnt , slappna av , gör nåt kul mm haha

• JossanmedJ

Update - var in på kontroll igår och tog 4e toxprovet på en vecka.. det hade börjat se bättre ut iallafall. Protein, högt blodtryck och svullen. Mycket väldigt onda förvärkar. Men vet ni vad? INGENTING har hänt på nästan en vecka? fortfarande 2cm tapp och 1cm öppen. Förvärkarna gör absolut noll nytta 😩😩😩

Svar på tråden Låång latensfas?!