• Anonym (Ledsen)

Känslig för irritation mm efter jobbigt förhållande

Träffar en underbar man sen 3 månader, en timmes distans, efter 30 år med en man som var otrogen och stundtals väldigt ful i munnen. I fredags ringde min nya 3 gånger, jag hade fullt upp som ensamstående numera, långväga gäster mm. Skrev att vi är mitt i maten, och han svarade ?det går väl att svara iaf!!!!?. Med fyra utropstecken. Jag fick både ångest och lite panik, blev helt bortkopplad. Han är inte sån i övrigt, och det ska tilläggas att han befann sig 20 minuter ifrån mig och ville bara kolla om vi snabbt kunde ses för en kram. Jag förstår att det är mina trauman som gör att det blir så här, men jag gjorde nästan slut på grund av detta. Han var helt förstörd, men märker samtidigt att han tycker att jag överdriver. Hur fan går man vidare när man har varit rädd så ofta och så länge i ett förhållande? Utan att det blöder på den nya man träffar?

• Svar på tråden Känslig för irritation mm efter jobbigt förhållande
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Eli) skrev 2025-03-25 22:23:31 följande:

Alltså, jag vet inte om detta är relevant men när jag var yngre använde jag en massa utropstecken för att markera att det var "skämtsam ton" i mitt meddelande, så gjorde mina kompisar också, men det är ju jättelänge sedan. Numera använder man väl snarare emojis för att visa att man skämtar eller är ironisk, och då kan ju sånt ändå vara svårt att tolka ibland. Jag tycker ändå att det hade varit mer moget av honom att svara något i stil med "förlåt om jag störde, jag ville bara höra av mig".

Jag hoppas att det bara blev någon sådan miss i kommunikationen mellan er och att det går att reda ut.

Tack. Han upplevs just så, sen tre månader, som liteomogen på sms. Ev tdyslexi också. Sen skrev han så här:  Är såå besviken på mig själv som ringde o skrev till dig igår när jag visste att du hade häcken full.. Respektlöst av mig..

Me tycker om dig så mycket så det är väl det som är felet o då tänker man inte riktigt rätt o klart?

Respektlöst av mig..

Finns väl hopp kanske? Eller renrasig psykopat? ;)

• Anonym (Rut)

Jag tycker också att man alltid svarar i telefonen för att höra att det inte är nåt viktigt. Var det inte det så ursäktar jag mig att jag har fullt upp och frågar om det är ok att jag ringer senare. Hur mycket man än har för sig så tar det bara några sekunder. Det ju längre tid att sms:a "jag kan inte prata". 

Tänkt om det faktiskt skulle ha hänt nåt så tar man inte de få sekunderna. 

Så jag förstår honom. Sen kanske man kan höras för ett snabbt hej även om man har gäster. Skulle aldrig skriva ett ursäktande sms att jag råkat ringa när jag ju borde ha vetat att de hade folk över eller var upptagna med annat. Som sagt, man kan ändå ta sekunderna att säga "jag hinner inte prata just nu men tänker på dig, jag ringer när gästerna har gått, puss". 

• Anonym (Svårt)

Det är en konstig tid vi lever i. Plötsligt ska vi ha relationen på distans med allt vad det innebär. Sms kan tolkas på massor olika sätt beroende på vilket humör man är på. Jag har misstolkat särbons sms masssssor med gånger (till det sämre) och det har nästan lett till att man gjort slut tyvärr.

Ha dock i åtanke att du bara träffat honom i 3 månader. 3 månader är ingenting. Du känner honom inte. Så det är klokt att ha ett skeptiskt öga på hans beteende ett bra tag till. 

• Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-25 22:17:04 följande:
    Sittee just nu och mår så bra för att du svarar. Är 47 bast, och känner mig som en osäker 17-åring. Hemskt. Jag tycker så mycket om honom, han visar att han vill, anstränger sig och tröstar och är fin. Samtidigt så finns den här sjuka oron över att råka ut för ännu en narcissist. Som är gullig och omhändertagande, men som sen blir arg eller sur för minsta lilla. Hur faaan vet man? Har bestöllt boken Perfekt på utsidan, defekt inuti. Tack för dina råd. Det är ju exakt så jag måste tänka, skynda långsamt, vi ser vad det blir. Men jag vill ha svar, och göra slut i tid. Men det går ju inte att stressa fram. Sp svårt att veta vad som är normalt, och vad som är sjukligt. Jag är inte heller perfekt liksom? Men har förstått att jag ursäktat mitt ex bortom normalt i 20 år. Att han bara kallade mig äcklig fitta 4-5 gånger, och bara var fysiskt vidrig 2-3 gånger, är mer än vad alla vänner tycker är ok?
    Osäker kan man vara hela livet, oavsett ålder, och egentligen är det ju logiskt att vara mer osäker efter dåliga relationer som 47-åring än som (oskuldsfull eller kanske naiv) 17-åring. Att vara osäker behöver inte vara dåligt, utan det är en känsla som kan skydda en från negativa upplevelser. Problemet är att kompassen kanske inte funkar riktigt som den ska efter destruktiva relationer. Ett tips brukar vara att säga nej och se hur personen reagerar. Destruktiva och manipulativa personer har ofta svårt för när man sätter gränser. Till exempel: Nej, det passar inte att du kommer förbi för en kram just nu. Jag är tyvärr upptagen.
  • Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-25 22:17:04 följande:
    Sittee just nu och mår så bra för att du svarar. Är 47 bast, och känner mig som en osäker 17-åring. Hemskt. Jag tycker så mycket om honom, han visar att han vill, anstränger sig och tröstar och är fin. Samtidigt så finns den här sjuka oron över att råka ut för ännu en narcissist. Som är gullig och omhändertagande, men som sen blir arg eller sur för minsta lilla. Hur faaan vet man? Har bestöllt boken Perfekt på utsidan, defekt inuti. Tack för dina råd. Det är ju exakt så jag måste tänka, skynda långsamt, vi ser vad det blir. Men jag vill ha svar, och göra slut i tid. Men det går ju inte att stressa fram. Sp svårt att veta vad som är normalt, och vad som är sjukligt. Jag är inte heller perfekt liksom? Men har förstått att jag ursäktat mitt ex bortom normalt i 20 år. Att han bara kallade mig äcklig fitta 4-5 gånger, och bara var fysiskt vidrig 2-3 gånger, är mer än vad alla vänner tycker är ok?
    Jag beklagar det du gått igenom och är ledsen att du behövt uppleva det! Dessutom är det så lågt att använda ordet fitta som skällsord, även om du såklart inte förtjänade att höra några andra skällsord heller. Att säga sådana saker och att vara fysiskt vidrig är absolut inte okej en enda gång.
  • Minkoppte

Eurydike, du är verkligen klok. 

Till trådstartaren: hans reaktion känns överdriven och kontrollerande. Var vaksam. Tre månader är ingenting. 

• Anonym (Ledsen)
    Eurydike skrev 2025-03-26 01:03:23 följande:
    Jag beklagar det du gått igenom och är ledsen att du behövt uppleva det! Dessutom är det så lågt att använda ordet fitta som skällsord, även om du såklart inte förtjänade att höra några andra skällsord heller. Att säga sådana saker och att vara fysiskt vidrig är absolut inte okej en enda gång.
    Tack. Du är verkligen fin. Pendlar mellan att förstå mina trauman, till att försöka lita på män igen. Ser ju narcissister i alla, det är jättejobbigt. Vill ju inte vara överkänslig, men vet liksom inte än vad som är normalt och inte. Vill inte vara naiv, men vill ju inte heller övertolka allt. Har sagt till honom i dag att jag kanske behöver läka mer, märker ju för varje vecka som går att det blir svårare ❤️
  • Anonym (Ledsen)
    Minkoppte skrev 2025-03-26 01:56:28 följande:

Till trådstartaren: hans reaktion känns överdriven och kontrollerande. Var vaksam. Tre månader är ingenting. 

Bästa. ?Var vaksam?. Det tog jag till mig ❤️
  • Anonym (Hm)

Bara läst lite men vad jag fattar skickar han mycket utropstecken och frågetecken i alla sina meddelanden säg åt honom direkt att sluta skicka det att du blir sönderstressad av det så är det problemet ur vägen gillar han dig så får du ju lära honom lite. Kan han inte ta det så dumpa asså palla med någon som skriver utropstecken hela tiden och hetsar då är man ju jävligt upprörd om man skickar det hela tiden skriker och gapar liksom? SKA JAG BÖRJA SKRIKA LITE JAG MED KANSKE?!?! Idioti. 

Sen är det lite svårt med dyslexi många kanske retat honom tidigare och han knappt blivit förstådd osv så försiktigt när du tar det med honom. Långt svar det blev. Grattis till att ha hittat en kille

• Eurydike
    Minkoppte skrev 2025-03-26 01:56:28 följande:

Tack så mycket! Det gjorde mig glad och stolt att läsa ❤️
  • Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-26 22:13:13 följande:
    Tack. Du är verkligen fin. Pendlar mellan att förstå mina trauman, till att försöka lita på män igen. Ser ju narcissister i alla, det är jättejobbigt. Vill ju inte vara överkänslig, men vet liksom inte än vad som är normalt och inte. Vill inte vara naiv, men vill ju inte heller övertolka allt. Har sagt till honom i dag att jag kanske behöver läka mer, märker ju för varje vecka som går att det blir svårare ❤️
    Tack! Det var snällt sagt ❤️

Det är nog väldigt vanligt efter destruktiva relationer! Bra att du pratade med honom om det så han förstår hur du känner. Att det blir svårare för varje vecka som går är ett tecken på att det kan vara bra att backa lite. Jag har som sagt tagit en paus från dejting, men när jag pratar med män (som visar intresse) brukar jag undvika att berätta vad jag söker hos en man, just för att jag upplever att de då försöker forma om sig och framstå som en sådan person.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-26 23:16:22 följande:

Bara läst lite men vad jag fattar skickar han mycket utropstecken och frågetecken i alla sina meddelanden säg åt honom direkt att sluta skicka det att du blir sönderstressad av det så är det problemet ur vägen gillar han dig så får du ju lära honom lite. Kan han inte ta det så dumpa asså palla med någon som skriver utropstecken hela tiden och hetsar då är man ju jävligt upprörd om man skickar det hela tiden skriker och gapar liksom? SKA JAG BÖRJA SKRIKA LITE JAG MED KANSKE?!?! Idioti. 

Sen är det lite svårt med dyslexi många kanske retat honom tidigare och han knappt blivit förstådd osv så försiktigt när du tar det med honom. Långt svar det blev. Grattis till att ha hittat en kille

Vilket härligt svar! Vi har kommit varandra närmare efter detta! Han ville inget illa, var såå ledsen för att han skrämde mig. Tar upp det igen och igen. Jag var HELT säker på att han är narcissist, och det säger ju mycket om hur jag har haft det. Men han vill så gärna förstå, göra om och göra rätt. Så du har helt rätt. Om han struntade i vad jag säger, eller sa att jag är överkänslig, så hade det tagit slut. Tack för din omtanke ❤️
Svar på tråden Känslig för irritation mm efter jobbigt förhållande