Mammaledig , 3-åring hemma från förskola 4 veckor i sommar
Är mammaledig med bebis som är 7 veckor gammal nu. Har en 9-åring och 3-åring också. 9-åringen får ju inte gå på fritids på sommaren när jag är föräldraledig så hon kommer vara hemma . 3-åringen får gå på förskola måndag -torsdag men nu skrev jag på lappen om ledighet som skulle lämnas in för några dagar sen att han ska vara ledig 4 veckor i juli- början av augusti när de har sammanslagning.
Tänkte att de säkert gärna vill att man har barnen hemma då om man kan och att det kanske blir jobbigt för honom med massa ny personal , nya barn, kanske ingen av kompisarna där och att kanske vara på en annan förskola (inte bestämt än var de har sammanslagning).
Men sen blev jag osäker.. Det går kanske inte ens att ändra nu men funderar på om det hade varit bättre att sprida ut när han är ledig .. Kommer såklart försöka hitta på saker med barnen och antagligen åka iväg nånstans (inte utomlands i år) men tänker om han kommer bli rastlös och ha tråkigt hemma med mig och bebisen och att det blir för lång tid borta från förskolan. Hans pappa vet inte än när han kommer ta semester.
Vad tror ni? Blir det bra att han är ledig 4 veckor i sträck eller hade det varit bättre om det var kortare tid (och kanske sprida ut) ? Storasyster kommer ju vara hemma också iallafall men hon är ganska ofta hos kompisar. Sonen är väldigt vild och ganska svartsjuk på lillasyster ibland.