• Anonym (TS)

Mammaledig , 3-åring hemma från förskola 4 veckor i sommar

Är mammaledig med bebis som är 7 veckor gammal nu. Har en 9-åring och 3-åring också. 9-åringen får ju inte gå på fritids på sommaren när jag är föräldraledig så hon kommer vara hemma . 3-åringen får gå på förskola måndag -torsdag men nu skrev jag på lappen om ledighet som skulle lämnas in för några dagar sen att han ska vara ledig 4 veckor i juli- början av augusti när de har sammanslagning. 

Tänkte att de säkert gärna vill att man har barnen hemma då om man kan och att det kanske blir jobbigt för honom med massa ny personal , nya barn, kanske ingen av kompisarna där och att kanske vara på en annan förskola (inte bestämt än var de har sammanslagning). 

Men sen blev jag osäker.. Det går kanske inte ens att ändra nu men funderar på om det hade varit bättre att sprida ut när han är ledig .. Kommer såklart försöka hitta på saker med barnen och antagligen åka iväg nånstans  (inte utomlands i år) men tänker om han kommer bli rastlös och ha tråkigt hemma med mig och bebisen och att det blir för lång tid borta från förskolan. Hans pappa vet inte än när han kommer ta semester. 

Vad tror ni? Blir det bra att han är ledig 4 veckor i sträck eller hade det varit bättre om det var kortare tid (och kanske sprida ut) ? Storasyster kommer ju vara hemma också iallafall men hon är ganska ofta hos kompisar. Sonen är väldigt vild och ganska svartsjuk på lillasyster ibland. 

• Svar på tråden Mammaledig , 3-åring hemma från förskola 4 veckor i sommar
  • Anonym (Ronja)

När jag var föräldraledig och hade syskon i förskola fick förskolebarnen vara hemma från 1 juni till sista augusti. Var självklart för mig att ge syskonet en lång, skön ledighet utan måsten. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ronja) skrev 2025-03-24 11:55:11 följande:

När jag var föräldraledig och hade syskon i förskola fick förskolebarnen vara hemma från 1 juni till sista augusti. Var självklart för mig att ge syskonet en lång, skön ledighet utan måsten. 

Jo såklart ska han få vara ledig och han kommer säkert vara ledig lite mer än vi har skrivit också.. Tänker mest för hans skull om han blir rastlös eller uttråkad utan förskola. Men ska såklart försöka hitta på saker med barnen. Men då hoppas jag att det blir bra med en månad i sträck ungefär då. 
  • Anonym (Jessika)

Vi har alltid haft möjlighet att vara lediga vid sammanslagningar och prioriterat att våra barn ska slippa det. Tror inte det är så kul att vara på en helt annan förskola, i alla fall inte för de flesta barn. Så hade definitivt haft honom hemma då.

• Anonym (Jessika)
    Anonym (Jessika) skrev 2025-03-24 12:16:54 följande:

Vi har alltid haft möjlighet att vara lediga vid sammanslagningar och prioriterat att våra barn ska slippa det. Tror inte det är så kul att vara på en helt annan förskola, i alla fall inte för de flesta barn. Så hade definitivt haft honom hemma då.

Lite syftningsfel ser jag nog men ni fattar nog vad jag menar
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jessika) skrev 2025-03-24 12:16:54 följande:

Tack för svar, det var lite så jag tänkte också.. det blir nog bra då :)
  • Anonym (lugn)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-24 10:56:36 följande:
    Mammaledig , 3-åring hemma från förskola 4 veckor i sommar

Är mammaledig med bebis som är 7 veckor gammal nu. Har en 9-åring och 3-åring också. 9-åringen får ju inte gå på fritids på sommaren när jag är föräldraledig så hon kommer vara hemma . 3-åringen får gå på förskola måndag -torsdag men nu skrev jag på lappen om ledighet som skulle lämnas in för några dagar sen att han ska vara ledig 4 veckor i juli- början av augusti när de har sammanslagning. 

Tänkte att de säkert gärna vill att man har barnen hemma då om man kan och att det kanske blir jobbigt för honom med massa ny personal , nya barn, kanske ingen av kompisarna där och att kanske vara på en annan förskola (inte bestämt än var de har sammanslagning). 

Men sen blev jag osäker.. Det går kanske inte ens att ändra nu men funderar på om det hade varit bättre att sprida ut när han är ledig .. Kommer såklart försöka hitta på saker med barnen och antagligen åka iväg nånstans  (inte utomlands i år) men tänker om han kommer bli rastlös och ha tråkigt hemma med mig och bebisen och att det blir för lång tid borta från förskolan. Hans pappa vet inte än när han kommer ta semester. 

Vad tror ni? Blir det bra att han är ledig 4 veckor i sträck eller hade det varit bättre om det var kortare tid (och kanske sprida ut) ? Storasyster kommer ju vara hemma också iallafall men hon är ganska ofta hos kompisar. Sonen är väldigt vild och ganska svartsjuk på lillasyster ibland. 

Försök att din man är ledig så mycket som möjligt under de fyra veckorna så att ni kan dela upp er och göra lite olika saker vid behov.

Min man är lärare så han var hemma med alla våra barn hela sommarlovet när de var små. Och sen var jag också hemma under 4-5 veckor av min semester. Det kunde vara både kul och trist för barnen att vara hemma så länge, men det gick bra och var långa och lugna somrar.

När de blev äldre försökte vi oftast boka nåt läger eller annat som aktivitet, men inte när de var så små som din pojke. Då räcker oftast stranden, nån ny lekpark, utflykt i skogen eller liten aktivitet i närområdet. Och att kanske få egentid med mamma och pappa ibland medan syskonet är hemma med den andra föräldern. 
  • Jemp

4 veckor är väl minimum han bör få vara ledig. Även barn behöver semester! 

• Anonym (Julie)

Då syskonen verkar nytt skulle jag råda dig att fråga vad som gäller för er. Det har varit olika regler för föräldralediga och är fortfarande i olika kommuner. 

Många har haft grundregeln att 15-timmars i princip följer skolan. Dvs är det sportlov, påsklov, sommarlov och höstlov är också 15-timmars lediga. 

Så, fråga din förskola vad som gäller. Jag är inte säker på att du skulle få välja sommarförskola som föräldraledig. 

Nu fick vi syskon mitt i sommaren så vår bebis var ju lite mindre än er, men vi höll storebror (då 3 år) hemma till september för att slippa diverse allsköns smittor. Det var mycket åka till stranden, gå till skogen, lekplatser med eller utan kompisar. Hade alltid hinkar och sandleksaker i bilen i många år. Se till att det finns frukt, mat eller fika med så löser det sig. 

Det gäller att storebror får gå "lite före". Bebis får ibland gnöla lite mer så storebror märker att även han får ta plats. 

• Anonym (TS)

Tack för era svar! Tror inte det finns några regler för att han måste vara ledig vissa veckor när jag är föräldraledig , han har rätt till måndag - torsdag 8.30 (men brukar lämna 9)-14.45 i vår kommun. 

Men tänker såklart att förskolan säkert gärna vill att han är hemma under sammanslagning om jag kan ha honom hemma då. Antagligen kommer han vara ledig mer än de 4 veckorna också eftersom vi säkert kommer göra saker typ utflykter och kanske övernattningar hos släkt och sånt under resten av sommaren också. 

Tänkte inte att han borde fått vara ledig mindre än 4 veckor men funderade på om det hade varit bättre att sprida ut det istället så det inte blir lika lång tid i sträck. Men det blir nog bra så här iallafall. Hoppas hans pappa kan vara hemma nån av de veckorna också så blir det lite lättare att göra saker och så kan han antingen vara hemma några timmar med bebisen så jag kan hitta på något med de äldre eller så kan han göra något med dom. 

Lillasyster är 7 veckor gammal :)

Svar på tråden Mammaledig , 3-åring hemma från förskola 4 veckor i sommar