• Anonym (Anonym)

Min sambo pratar med annan kille varje dag

Min sambo och jag har varit tillsammans i ca 3 år, vi har världens finaste dotter på ca 6 månader och ett bra förhållande. Men något som gav mig en klump i magen var när jag stod bredvid henne för några veckor sedan och såg att hon har haft kontakt med en annan kille på snap exakt varje dag i 3 års tid. Jag har sett att dem har snappat ibland och jag tycker att det är helt ok att hon ska få prata med andra människor, men det jag inte förstår är att hon aldrig ens har nämnt honom för mig, inte öppnat en enda snap när hon har suttit bredvid mig som hon kan göra med andra hon snappar med. Vi satt ner och pratade i lugn och ro där jag sa att jag tycker att det skapar en otrygghet hos mig och jag frågade om hon kunde hjälpa mig att förstå varför någon som hon pratar med varje dag i flera år aldrig har kommit på tal. Det jag fick tillbaka var att hon inte riktigt vet hur hon ska ha kunnat nämna honom eftersom att dem inte träffas. Hon syftar på att andra vänner till henne som jag aldrig har träffat har hon nämnt för att hon har eller ska träffa dem. Jag frågade hur dem träffades och då svarade att dem fick kontakt via tinder för ca 4 år sedan men att det inte blev något pga avståndet mellan dem. Hon sa också att dem inte riktigt har dejtat utan mest snackat i telefon. Något som gjorde migänne mer frustrerad var att dagen efter vi hade detta snacket så frågade hon mig om hon fick träffa honom efter hans arbetsintervju i staden vi bor i. Det visar sig att han förmodligen kommer flytta hit med sin sambo om han får jobbet här. Jag svarade att jag inte bestämmer vilka hon får träffa men att jag verkligen inte tyckte att det känns bra. Svaret jag fick var "det blir ju lite som att du säger åt mig att jag inte får träffa honom" sen frågade hon vad hon skulle säga till honom som svar att det inte kunde träffas. Det kändes som att hon lade över det på mig där. Hon valde att inte träffa honom vilket var skönt,. Jag tyckte bara att det var osmaklig timing att fråga dagen efter att jag sa att det skapade en otrygghet. Jag föreslog att vi båda kan kompromissa och bjuda in både honom och hans sambo till oss om dem flyttar hit vilket hon gick med på. Men trots det så känner jag en oro och har fortfarande en klump i magen. Jag vill ju inte att hon ska sluta prata med vad hon påstår är en bra vän som hon har kunnat prata med när hon har haft det jobbigt. Men jag vill heller inte känna en otrygghet. Jag går mellan tankarna att hon medvetet har döljt vänskapen med honom och att jag måste jobba på min självkänsla. Det blir så konstigt eftersom att jag själv inte hade gjort så mot henne.

Jag skulle behöva lite tankar och ideer som inte kommer från mitt huvud. Vad hade ni varit ok med i ert förhållande? 
  • Svar på tråden Min sambo pratar med annan kille varje dag
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (lilje) skrev 2025-04-07 16:18:17 följande:

Det handlar.om att resonera sig fram till några viktiga gemensamma gränser för relationen! Tillsammans.

I annat fall kan den ena parten känna sig instängd och kontrollerad.

Jag tror att många par egentligen ligger mellan A och B. Det vill säga man resonerar lite kring situationer som kan vara känsliga just i deras relation och lämnar resten till ömsesidigt förtroende. Man upprättar inga muntliga fullständiga  "kontrakt"

Chat GPT analyserar efter resonemang som den hittar på nätet, i verkligen hanterar vi våra relationer mer flexibely än så. Men vi brukar inte skriva så mycket om det på nätet.

En hel del är nog inte heller A, B eller mitt i mellan utan har kanske inte så mycket kunskap eller starka åsikter om relationer.  Eller så har de mer destruktiva beteenden som svartsjuka, undvikande, anklagande, osv.

ChatGPT väger vetenskapliga och professionella källor tyngre än vad privatpersoner skriver. I detta fall står vetenskapliga och professionella källor för 60-70% av den information som AI-modellen använder för ämnet relationer.
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-07 21:32:56 följande:
    Fast du kan också ha fel där 
    Visst kan jag ha det. Men jag vet ju också vilka mina erfarenheter är.
    Och bara för att de kanske inte är desamma som dina så betyder det ju inte att det inte stämmer.
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-07 21:33:56 följande:
    99,8 % så är den det
    Ofta så stämmer den,men inte alltid.
    Därför så tycker jag att man ska vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert om en sak,innan man vet helt säkert om det stämmer.
  • Fridolini
    molly50 skrev 2025-04-08 10:08:51 följande:
    Visst kan jag ha det. Men jag vet ju också vilka mina erfarenheter är.
    Och bara för att de kanske inte är desamma som dina så betyder det ju inte att det inte stämmer.
    Nej, men väl se! Är väldigt säker på att hon är otrogen
  • Fridolini
    molly50 skrev 2025-04-08 10:11:22 följande:
    Ofta så stämmer den,men inte alltid.
    Därför så tycker jag att man ska vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert om en sak,innan man vet helt säkert om det stämmer.
    Är man såpass säker så kan man gå på
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-08 10:15:39 följande:
    Ja,du är det. Men du kan ju omöjligt veta till 100%. 
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-08 10:16:17 följande:
    Är man såpass säker så kan man gå på
    Jag tycker inte det. Speciellt inte när det gäller någon man inte känner.
    Det kan göra mer skada än nytta.
  • Fridolini
    molly50 skrev 2025-04-08 10:24:49 följande:
    Ja,du är det. Men du kan ju omöjligt veta till 100%. 
    nö, men tror jag vet hur hon tänker och gör
  • Fridolini
    molly50 skrev 2025-04-08 10:25:47 följande:
    Jag tycker inte det. Speciellt inte när det gäller någon man inte känner.
    Det kan göra mer skada än nytta.
    Ts får ju ta in det som skrivs här som låter rimligt 
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-08 11:25:49 följande:
    nö, men tror jag vet hur hon tänker och gör
    Fast alla fungerar ju inte som du heller. Det måste du ju förstå.
    Fridolini skrev 2025-04-08 11:27:07 följande:
    Ja,och jag hoppas att han inte tar till sig av sådana saker.
  • Anonym (lilje)
    Fridolini skrev 2025-04-08 10:15:39 följande:
    Fridolini dyker upp i olika trådar och provocerar alltid så mycket hon kan med sima inlägg. Börjar misstämka att ämnet inte är så viktigt för henne 
  • Fridolini
    molly50 skrev 2025-04-08 13:06:47 följande:
    Fast alla fungerar ju inte som du heller. Det måste du ju förstå.
    Fridolini skrev 2025-04-08 11:27:07 följande:
    Ja,och jag hoppas att han inte tar till sig av sådana saker.
    Klart det inte är, men hon har ju liknade mönster
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-08 13:12:02 följande:
    Klart det inte är, men hon har ju liknade mönster
    Ja,men bara för att du tänkte på liknande sätt och faktiskt var otrogen så betyder ju inte det att andra tänker på samma sätt.
    Det är det du måste inse.
  • Fridolini
    Anonym (lilje) skrev 2025-04-08 13:09:46 följande:
    Fridolini dyker upp i olika trådar och provocerar alltid så mycket hon kan med sima inlägg. Börjar misstämka att ämnet inte är så viktigt för henne 
    Vadå provocerar? Det är verkligen inte min avsikt och vet inte vad du får det ifrån.

Tror du tar fel person. Men ja, man ska inte vara och inte ens bli misstänkt för att vara otrogen då är det ju något knas i ett förhållande.

Jag provocerar inte heller för den enda tråd sen jag är i har men en stor ålderskillnad att göra vilket är snuskigt
  • Fridolini
    molly50 skrev 2025-04-08 13:16:27 följande:
    Ja,men bara för att du tänkte på liknande sätt och faktiskt var otrogen så betyder ju inte det att andra tänker på samma sätt.
    Det är det du måste inse.
    Nej men tror att just ta tjej tänker så
  • Anonym (lilje)
    Fridolini skrev 2025-04-08 13:17:04 följande:
    Vadå provocerar? Det är verkligen inte min avsikt och vet inte vad du får det ifrån.

Tror du tar fel person. Men ja, man ska inte vara och inte ens bli misstänkt för att vara otrogen då är det ju något knas i ett förhållande.

Jag provocerar inte heller för den enda tråd sen jag är i har men en stor ålderskillnad att göra vilket är snuskigt
    Då finns det flera Fridolini här på Familjeliv, gemensamt verkar vara att de gillar att provocera.
  • Fridolini
    Anonym (lilje) skrev 2025-04-08 14:38:32 följande:
    Då finns det flera Fridolini här på Familjeliv, gemensamt verkar vara att de gillar att provocera.
    Va? Har inte sett att någon provocerar
  • molly50
    Fridolini skrev 2025-04-08 13:18:46 följande:
    Nej men tror att just ta tjej tänker så
    Ja,men det betyder inte att det är så.
  • OlleSQ
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-07 21:50:15 följande:
    En hel del är nog inte heller A, B eller mitt i mellan utan har kanske inte så mycket kunskap eller starka åsikter om relationer.  Eller så har de mer destruktiva beteenden som svartsjuka, undvikande, anklagande, osv.

ChatGPT väger vetenskapliga och professionella källor tyngre än vad privatpersoner skriver. I detta fall står vetenskapliga och professionella källor för 60-70% av den information som AI-modellen använder för ämnet relationer.

"Columbia Journalism Review har gjort en systematisk undersökning av hur pålitliga AI-chattbotar är som sökmotorer för information och fakta. Resultaten är entydiga, och gör det väldigt tydligt att det inte handlar om några uppslagsverk med smarta sökfunktioner.

Så här sammanfattar tidningen sina fynd:

Chattbotar är dåliga på att säga ifrån om de inte vet något. Istället producerar de påhittade eller spekulativa svar.

Premiumtjänster genererar mer självsäkra felaktiga svar än gratistjänster.

Flera testade chattbotar ser ut att ignorera robots.txt-filer på webbplatser.

Generativa sökfunktioner inkluderar fabricerade länkar och citerar kopior av artiklar istället för originalen.

Licensavtal med nyhetsmedier gör inte nödvändigtvis att svaren blir mer pålitliga.

Tidningen testade Chatgpt Search, Perplexity, Perplexity Pro, Deepseek Search, Copilot, Grok 2 Search, Grok 3 Search och Gemini."

www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php

• Anonym (Mannen)
    OlleSQ skrev 2025-04-09 09:44:19 följande:

"Columbia Journalism Review har gjort en systematisk undersökning av hur pålitliga AI-chattbotar är som sökmotorer för information och fakta. Resultaten är entydiga, och gör det väldigt tydligt att det inte handlar om några uppslagsverk med smarta sökfunktioner.

Så här sammanfattar tidningen sina fynd:

Chattbotar är dåliga på att säga ifrån om de inte vet något. Istället producerar de påhittade eller spekulativa svar.

Premiumtjänster genererar mer självsäkra felaktiga svar än gratistjänster.

Flera testade chattbotar ser ut att ignorera robots.txt-filer på webbplatser.

Generativa sökfunktioner inkluderar fabricerade länkar och citerar kopior av artiklar istället för originalen.

Licensavtal med nyhetsmedier gör inte nödvändigtvis att svaren blir mer pålitliga.

Tidningen testade Chatgpt Search, Perplexity, Perplexity Pro, Deepseek Search, Copilot, Grok 2 Search, Grok 3 Search och Gemini."

www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php

Det jag skrev tidigare är i linje med vad många relationsrådgivare skriver och vad Gottman-institutet säger.

Sen får man det svar man frågar efter. Man kan behöva skriva att chatbotten ska svara objektivt eller i form av en relationsrådgivare.
Svar på tråden Min sambo pratar med annan kille varje dag