• Annonym8885

Udda tråd - Upprörd brevbärare

Lite udda tråd här men tänkte få höra andras tankar. Jag beställer mycket på second hand - lite av en hobby men också för att tjäna lite extra, köpa billigt, fixa till varor och sälja dyrare. Nu va det så att jag va iväg och det plingade på dörren hemma, min sambo öppnar och en irriterad brevbärare säger åt min flickvän att jag beställer för mycket och att dem inte längre kommer göra sig besväret att leverera till mig längre..?

Är det bara jag eller är detta lite o ta i? Jag menar jag jobbar ju så att jag kan beställa saker på Tradera, att leverera dem grejerna är ju deras jobb?

Kanske inte det bästa för miljön men finns ju dem som flyger varje år liksom.

Har ni någonsin fått en utskällning för att ni beställt för mycket?

• Svar på tråden Udda tråd - Upprörd brevbärare
  • Anonym (Elvira)

Det där borde du nog rapportera till brevbärarens arbetsgivare. Jag kan inte tänka mig att brevbäraren har befogenheter att komma med sådana hot.

Leveransföretagen tjänar ju pengar på att vi skickar saker hit och dit. De borde vilja att du köper mer, inte mindre.

• Cheers
    Anonym (Elvira) skrev 2025-03-27 11:27:05 följande:

Det där borde du nog rapportera till brevbärarens arbetsgivare. Jag kan inte tänka mig att brevbäraren har befogenheter att komma med sådana hot.

Leveransföretagen tjänar ju pengar på att vi skickar saker hit och dit. De borde vilja att du köper mer, inte mindre.

Kanhända att brevbäraren hade en poäng. Måhända att dina paket borde klassas som företagspaket? Postnord har tjänsten Parcel för företagspaket upp till 35 kg. Kanhända att du vid beställningen till din rörelse borde upplysa leverantören om att den ska skickas som företagspaket? Det kan ju hända att det var så brevbäraren tänkte, måhända.
  • Egon den stora

Man undrar vad som händer härnäst.  En busschaufför som klagar på folk som åker för mycket eller en kassörska som är arg på folk som handlar?  
    Hade tagit kontakt med aktuell chef.
    Har tyvärr fått göra det ett par gånger och det brukar hjälpa. 

• Egon den stora
    Cheers skrev 2025-03-27 11:34:28 följande:
    Kanhända att brevbäraren hade en poäng. Måhända att dina paket borde klassas som företagspaket? Postnord har tjänsten Parcel för företagspaket upp till 35 kg. Kanhända att du vid beställningen till din rörelse borde upplysa leverantören om att den ska skickas som företagspaket? Det kan ju hända att det var så brevbäraren tänkte, måhända.
    Nej han har ingen poäng.  Företagspaket kräver ju Företag och inte en hobbyverksamhet. 
  • Anonym (Ingen fara)

Tycker också du ska kontakta arbetsgivaren. De tillhandahåller en tjänst och du använder dig av den tjänsten. Om dina paket, mot formodan, skulle göra brevbärarens arbetsbelastning för hög, så får han ta det med sin arbetsgivare.

Av ren nyfikenhet, hur många paket rör det sig om?

• Anonym (Juni)

Det ska du definitivt ta med brevbärarens chef.

Jag handlade jättemycket online när jag var yngre, till den grad att det började bli pinsamt när samma brevbärare levererade paket säkert tre gånger i veckan och när jag skulle hämta ut paket på leveransstället var de så vana vid mig att de till slut inte ens bad att få se leg 😂 men aldrig någon sådan kommentar.

Men nu håller ju reglerna för leveranser på att ändras så kanske kommer brevbärarna inte lämna ut så många paket utan att man själv måste hämta ut mer och mer? Ring och fråga, tycker jag.

• Anonym (B)

Haha, va? Har själv jobbat som brevbärare i 20+ år o aldrig hört nåt liknande. Visst suckar man ibland inombords åt dom som bor 5 trappor upp o beställer en massa saker, men det säger man ju inte åt kunden?
    Kan det varit så att han försökte skämta, men att skämtet inte uppfattades? Som när den femtioelfte kunden ska vara lite rolig och kläcker ur sig "inga räkningar till mig, va?" Och jag försöker skämta tillbaka o säger "Nej, folk blir så arga när jag kommer med räkningar så dom slänger jag direkt i papperskorgen". Då fattar folk ofta inte att jag skojar, så det får man förklara.

Svar på tråden Udda tråd - Upprörd brevbärare