• RainbowFamilyDreams

Pressad med vikt BMI / IVF , någon som känner igen sig?

Hej! 

Jag och min sambo inväntar att få starta IVF. Jag ligger på gränsen med mitt BMI, just nu har jag haft en otrolig stressig period på jobbet vilket gjort det svårt för mig att gå ner i vikt, har till och med gått upp 2 kg sedan vårt senaste försök med vanlig insemination. 

Hela pressen med att gå ner i vikt för ett godkänt BMI har gjort det svårt för mig att gå ner i vikt. Jag är aktiv, går promenader på 7-10 km flera gånger i veckan, har tränat under många år och är grundstark i kroppen, ligger till o med lite över medel på styrka. Men gick igenom en svår sorg för ett par år sedan så jag har haft det rätt tufft med kroppen och stress men senaste 1,5 åren har blivit bättre. Nu kom dock en smocka på jobbet istället med en oerhört svår situation som gjorde att jag sov väldigt dåligt.

Någon som går igenom samma svåra väntan och som kämpar med vikten, trots att ni inte direkt är "tjocka" (inget fel med det!), och trots att ni ändå annars är rätt aktiva?

Hade de gjort ett styrketest istället hade jag kunnat visa mycket mer vad min kropp klarar av, men de ser bara siffran på den förbaskade vågen...

Mår mentalt dåligt av detta och försöker hitta sätt att gå ner i vikt men stressen gör det så svår, blir liksom moment 22. 

Någon som har bra TIPS på vad som funkat för er? Hur kan kroppen få sin ro när både jobb och vården pressar på olika sätt?

• Svar på tråden Pressad med vikt BMI / IVF , någon som känner igen sig?
  • Anonym (B)

Det är 17-18 år sedan vi gjorde IVF pga manlig faktor. Jag var i liknande situation som du, men hade turen att träffa en human läkare som sa att så länge mensen är regelbunden är exakt BMI-gräns inte viktig. Hoppas det går bra för er!

• Anonym (ssss)
    Ligger du över gränsen så är du tjock, även om du inte inser det. Och det är "fel" då det inte är bra för kroppen.

Det enda som hjälper är minus på kalorikontot

Det är bra att reglerna finns, det ska (förhoppningsvis) komma ett barn och det barnet behöver lära sig att äta och röra på sig för att inte komma att dras med... övervikt.

Önskar dig lycka till.

Kan inte din partner genomgå IVF istället då, om hon inte också är för tjock?
Svar på tråden Pressad med vikt BMI / IVF , någon som känner igen sig?