• Anonym (C)

Hur sover era bebisar?

Har en dotter på 2,5 vecka. Hon sover från ca 22-00 till 00 på kvällarna. Sen somnar hon om igen vid ca 2.30 och sover till 4.50. Sen sover hon igen på förmiddagen från ca 7-9.

Hur sover era? När börjar dom sova fler timmar i taget?

• Svar på tråden Hur sover era bebisar?
  • Parlplattan

Stort grattis till din lilla bebis!

Det finns nog lika många svar som bebisar. Men för mina två var det väldigt olika. Första var nog 2,5 när hon började sova mer än 4 timmar i sträck. Andra sov betydligt bättre och började sova längre stunder på natten från ca 2 månader. 

Min upplevelse är att det ändras ofta och jag försökte tänka ?this to shall pass? om det var jobbiga perioder. Sen med tvåan så blev jag också så glad och tacksam av dom första gångerna hon sov en längre period på natten, för då fattade jag att det var möjligt även om det inte skedde jämt.

• Anonym (C)
    Parlplattan skrev 2025-03-29 19:24:49 följande:

Stort grattis till din lilla bebis!

Det finns nog lika många svar som bebisar. Men för mina två var det väldigt olika. Första var nog 2,5 när hon började sova mer än 4 timmar i sträck. Andra sov betydligt bättre och började sova längre stunder på natten från ca 2 månader. 

Min upplevelse är att det ändras ofta och jag försökte tänka ?this to shall pass? om det var jobbiga perioder. Sen med tvåan så blev jag också så glad och tacksam av dom första gångerna hon sov en längre period på natten, för då fattade jag att det var möjligt även om det inte skedde jämt.

Tack! Det är så mysigt 🥰

Jaa okej. Känner det blir tufft när det dröjer så länge innan hon somnar om på nytt bara, men det vänder väl. Jag som tar henne på nätterna med så blir bara så lite sömn. Har en son som måste skjutsas till skolan med på morgonen 🙂

Jaa förstår. Min tjej sover otroligt mycket på dagarna men är det som att på nätterna vill hon vara vaken 😉
  • hurtänktedunu

Din bebis är bara 2,5 vecka. Helt normalt att hon sover mycket på dagen och mindre på natten. Dom brukar göra det. Och nu brukar dom behöva mat allt från varannan till vår fjärde timme och ibland ännu oftare i perioder. 
    Men när dom sover längre stunder kan verkligen variera. Men jag skulle räkna kallt med rätt många månader innan vi kan prata om flera timmar under natten. Lite beroende på vad du tycker är länge. Sen går det med sömn upp och ner och dom har perioder. 

Som sagt detta låter som en bebis som är som bebisar är mest. Sen finns det självklart bebisar som sover mycket bättre rätt snabbt men jag skulle inte räkna med det. Du får helt enkelt sova efter att du lämnat storebror på skolan. Om bebisen sover mycket på dagen borde det inte vara något problem. 

Men som svar på din fråga, mina bebisar har legat bredvid mig och samsovit första månaderna, har vaknat ofta och ammat men har då legat nära tutten och lätt somnat om. Vid 4 månader har alla tre slutat äta på natten. De två första gjorde det självmant men den sista fick amma innan 00 och efter 05. Hon låg hos mig men fick inte amma då. Kom in i rutin rätt snabbt. 

Svar på tråden Hur sover era bebisar?