• Anonym (Varför?)

Varför säljer butiker cyklar utan stänkskydd?

Varför säljer butiker cyklar utan stänkskydd? Det är så opraktiskt, dessutom för sådant dyrt pris där borde ingår alla detaljer, men nej... naken cykel utan skydd, utan bagage...

Varför?!

Jag skulle aldrig köpa cykel utan stänkskydd och förstår inte hur andra köper för sig själv eller ännu sämre för barn som älskar att cykla genom lerpölar! 
  • Svar på tråden Varför säljer butiker cyklar utan stänkskydd?
  • Anonym (Abc)

För det ser inte häftigt ut. 

Sen är cyklar inte så dyra. De kostar ju lika mycket nu som när jag var ung för 30 år sen.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Abc) skrev 2025-03-30 23:21:01 följande:

För det ser inte häftigt ut. 

Sen är cyklar inte så dyra. De kostar ju lika mycket nu som när jag var ung för 30 år sen.

Seriöst - ser inte häftigt ut? Förvånad Troligtvis beror det på smak, men jag tänker att normala cyklar alltid borde ha skydd, de ser också finare ut! Men nakna... som en gitarr utan strängar. 

Har du inte smutsiga kläder? 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-03-30 23:37:32 följande:
    Seriöst - ser inte häftigt ut? Förvånad Troligtvis beror det på smak, men jag tänker att normala cyklar alltid borde ha skydd, de ser också finare ut! Men nakna... som en gitarr utan strängar. 

Har du inte smutsiga kläder? 
    Jag har stänkskärmar för jag föredrar komfort framför utseende så jag har rena kläder. Men sen cyklar jag ganska mycket.

Men många andra gör motsatt val. Fast de kanske sällan cyklar om det är blött ute?
  • Anonym (L)

Det allra fånigaste är cyklar med för korta stänkskärmar,  som skyddar den som sitter på sadeln men inte folk som cyklar bakom. Då måste man sätta på extraflärpar för att få stänkskärmen att fungera normalt.

Regeln verkar vara: ju sportigare cykelmodell desto futtigare skärmar. 

• Studentpappa

Vill man ha skärmar köper man till det, vill man inte ha det så köper man utan. Hur svårt kan det vara? 

Cyklar du räcer vill du inte ha skärmar, cyklar du på en damcykel ingår det och cykelkorg generellt. Olika cyklar för olika behov.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Liten)

Det har jag med funderat över sedan vårt äldsta skulle få sin riktiga cykel. Inte ens begagnade hade bakskärm. Vi har testat att köpa från typ om det var biltema eller liknande men den funkade inte på cykelns modell. 

Så störigt med en grabb som älskar att cykla genom vattenpölar osv. 

Borde vara en standardutrustning framförallt på vanliga barn- och juniorcyklar.

• Anonym (Mannen)

När man cyklar mountainbike som tävlings- eller motionsform har man inte stänkskydd. Det är därifrån det kommer.

• Phalaenopsis

Tycker folk som tränar/tävlar mountain bike om att äta lera? Man kan ju tycka att de om några borde uppskatta stänkskärmar. 

• Studentpappa
    Phalaenopsis skrev 2025-03-31 16:31:43 följande:

Tycker folk som tränar/tävlar mountain bike om att äta lera? Man kan ju tycka att de om några borde uppskatta stänkskärmar. 

Är det riktigt lerigt så är skärmarna mer till besvär än vad de hjälper. Om vi snackar tävling på hög nivå alltså, för träning så sätter jag en ass-saver i sadeln för att slippa bli blöt i röv/på ryggen. 

Det finns inte fästen på en bättre mtb eller räcer för skärmar heller då det inte är något folk vill ha annat än på pendlarcyklar alt touringhojar.
  • Anonym (Varför?)
    Studentpappa skrev 2025-03-31 16:05:56 följande:

Vill man ha skärmar köper man till det, vill man inte ha det så köper man utan. Hur svårt kan det vara? 

Cyklar du räcer vill du inte ha skärmar, cyklar du på en damcykel ingår det och cykelkorg generellt. Olika cyklar för olika behov.

Jaha, och precis här finns problemet - tyvärr alla är duktiga tills det behövs att HITTA RÄTT FÄRG på skydd! Om min cykel är i vitt-beige-creme färg (kvinna), VAR kan man hitta sådana skärmar?!

Allt omkring är bara svarta, svarta svarta.

Därför frågar jag, varför säljes det så många modeller utan skydd, för att det är ganska svårt att hitta matchande utrustning i samma färg! 

Tyvärr enligt mig finns det mindre urval från början, för att jag vill inte att köpa naken cykel och därefter tänka på var jag kan hitta matchande tillbehör. 

Samma med barncyklar, som har mer urval med färger men tyvärr utan skydd. 

Rynkar på näsan
  • Anonym (L)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-03-31 21:17:45 följande:
    Jaha, och precis här finns problemet - tyvärr alla är duktiga tills det behövs att HITTA RÄTT FÄRG på skydd! Om min cykel är i vitt-beige-creme färg (kvinna), VAR kan man hitta sådana skärmar?!

Allt omkring är bara svarta, svarta svarta.

Därför frågar jag, varför säljes det så många modeller utan skydd, för att det är ganska svårt att hitta matchande utrustning i samma färg! 

Tyvärr enligt mig finns det mindre urval från början, för att jag vill inte att köpa naken cykel och därefter tänka på var jag kan hitta matchande tillbehör. 

Samma med barncyklar, som har mer urval med färger men tyvärr utan skydd. 

Rynkar på näsan
    Måste det vara samma färg som ramen? Min vita tantcykel kom med svarta stänkskärmar. De matchar ju däcken, vilket jag tycker ser helt okej ut.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (L) skrev 2025-03-31 21:32:46 följande:
    Måste det vara samma färg som ramen? Min vita tantcykel kom med svarta stänkskärmar. De matchar ju däcken, vilket jag tycker ser helt okej ut.
    Förstås om du har svarta däcken, kan också svarta passa bra. Men för modellen beige-vita eller ljusblå-vita ska svarta se bara osmakligt enligt mig. 
  • Anonym (Varför?)
    Studentpappa skrev 2025-03-31 21:46:12 följande:
    Men leta inte cykel på cdon för h*lvete...
    Varför inte? Samma cykeln finns också på Amazon.

Tyvärr svenska affärer har mindre estetiska ljusa färger (inom normala priskategori), därför söker jag via hela nätet.
  • Studentpappa
    Anonym (Varför?) skrev 2025-03-31 21:48:20 följande:
    Varför inte? Samma cykeln finns också på Amazon.

Tyvärr svenska affärer har mindre estetiska ljusa färger (inom normala priskategori), därför söker jag via hela nätet.
    För att det är skit? Ungefär som den som gnällde över dåliga skärmar från biltema, no shit sherlock..
  • Anonym (Varför?)
    Studentpappa skrev 2025-03-31 22:00:38 följande:
    För att det är skit? Ungefär som den som gnällde över dåliga skärmar från biltema, no shit sherlock..
    Inte allt är dåligt, bara måste läsa noggrant recensioner. 
    7 år sen köpte jag min ljusrosa cruiser cykeln Adriatica via Amazon (Italiensk tillverkare). Inga problem, nu börjar jag att leta ny för mig och min son.
  • Anonym (Liten)
    Studentpappa skrev 2025-03-31 22:00:38 följande:
    Förlåt då, men att köpa en märkesskärm till en 5- 6-åring är inte värt det... Men nu har han moppe så det är knappt han cyklar längre. Flört
    Anonym (Varför?) skrev 2025-03-31 22:11:38 följande:
    7 år sen köpte jag min ljusrosa cruiser cykeln Adriatica via Amazon (Italiensk tillverkare). Inga problem, nu börjar jag att leta ny för mig och min son.
    Skulle hellre titta på blocket än cdon osv. Letade efter en sak för ett tag sedan och hittade den på cdon, insåg att det var sjuk frakt och betydligt dyrare. Nej, cdon är inte vad det en gång i tiden var, numera är det en paraplysida för allsköns skit. 

Skulle rekommendera dig att leta på blocket eller marketplace istället. Din son ska INTE ha en ny cykel som han behöver vara rädd om när det är hans typ första cykel. Han ska kunna ramla och repa den utan att du blir arg. Han kommer inte använda fotstödet hur mycket du än tjatar om det. (fotstöd - ytterligare en sak som inte alltid är med på nya cyklar). Han kommer både slänga den på marken, tappa den och köra vält. 

Köp en begagnad. De behöver inte se ut som hej kom och hjälp mig, men då har ni sparat lite pengar denna gång som ni kan köpa en bättre cykel för när det är dags att byta. 

Och vill din son ha en capucinofärgad cykel? Min unge hade i samma ålder hellre vägrat att cykla än att inte få ha ett finger med i spelet när det gäller färg, och än mindre matchat cykeln med morsan... Han fick välja tre-fyra färger som vi letade cykel i. 

Skit i växlar om det är första cykeln. Ungen ska lära sig cykla och hantera trafiken, inte växla. Det kommer sedan. Fotbroms är också bra på första cykeln. Bor nära en F-6 skola där huvudparten av skolans cyklande elever passerar på vägen där vi bor. Kan lova dig att många fler fokuserar på växlarna än trafiken och cyklar på fel sida, på trottoaren och tar ingen hänsyn alls till andra som trafikerar denna gata. 

Fokusera på en enkel cyklel och lär sonen trafikregler och cykla i trafiken. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Liten) skrev 2025-03-31 23:57:47 följande:
    Förlåt då, men att köpa en märkesskärm till en 5- 6-åring är inte värt det... Men nu har han moppe så det är knappt han cyklar längre. Flört
    Anonym (Varför?) skrev 2025-03-31 22:11:38 följande:
    Skulle hellre titta på blocket än cdon osv. Letade efter en sak för ett tag sedan och hittade den på cdon, insåg att det var sjuk frakt och betydligt dyrare. Nej, cdon är inte vad det en gång i tiden var, numera är det en paraplysida för allsköns skit. 

Skulle rekommendera dig att leta på blocket eller marketplace istället. Din son ska INTE ha en ny cykel som han behöver vara rädd om när det är hans typ första cykel. Han ska kunna ramla och repa den utan att du blir arg. Han kommer inte använda fotstödet hur mycket du än tjatar om det. (fotstöd - ytterligare en sak som inte alltid är med på nya cyklar). Han kommer både slänga den på marken, tappa den och köra vält. 

Köp en begagnad. De behöver inte se ut som hej kom och hjälp mig, men då har ni sparat lite pengar denna gång som ni kan köpa en bättre cykel för när det är dags att byta. 

Och vill din son ha en capucinofärgad cykel? Min unge hade i samma ålder hellre vägrat att cykla än att inte få ha ett finger med i spelet när det gäller färg, och än mindre matchat cykeln med morsan... Han fick välja tre-fyra färger som vi letade cykel i. 

Skit i växlar om det är första cykeln. Ungen ska lära sig cykla och hantera trafiken, inte växla. Det kommer sedan. Fotbroms är också bra på första cykeln. Bor nära en F-6 skola där huvudparten av skolans cyklande elever passerar på vägen där vi bor. Kan lova dig att många fler fokuserar på växlarna än trafiken och cyklar på fel sida, på trottoaren och tar ingen hänsyn alls till andra som trafikerar denna gata. 

Fokusera på en enkel cyklel och lär sonen trafikregler och cykla i trafiken. 
    Tack för kommentar. Ja, blocket kunde vara bra, men vem ska leverera cykeln till mig? Jag har ingen bil och därför är leveransfråga ett problem med begagnad storvaror. 

Cdon var bara ett exempel, troligtvis om ännu jag skulle beställa, då skulle leta på Amazon istället. 

Vi har inga problem med matchande färger, min son bryr sig inte om dem (nästan als), därför neutral eller pastellfärgad (typ ljusblå, men den är svårare att hitta) färgad cykeln skulle passa bra.

Han har redan cykeln från Stoy, 14 tum i beige färg, använder 3dje år, jättebra, med den är för liten nu. Tänker om 20tum. 

Tack om not om fotstöd, ska kolla om det finns, för att kasta cykel när som helst, tänker jag är bara opraktisk. 

Ska fundera vidare. 
Svar på tråden Varför säljer butiker cyklar utan stänkskydd?