Hur jobba med tankar om det barn man inte fick?
Först, det här är tankar jag skäms djupt över och som jag inte berättat för någon annan. Döm mig gärna, men ha med det.
Jag har två söner som jag älskar över allt på jorden - att hämta från förskolan är dagens lycka och jag älskar att spendera tid med dem även om de ofta gör mig gråhårig och placerar hjärtat i halsen. De är det finaste jag har.
Däremot så trodde jag hela min uppväxt att jag skulle ha en familj som vuxen med en son och en dotter. Och tankarna på hur det hade varit, om det varit annorlunda, vad och om jag missar kommer ibland och knackar på i hjärnan. Kommer jag med äldre barn bli utanför i min familj när pappan och killarna kanske bondar mer i tonåren med funderingar och tankar som en pappa kan hjälpa med som en mamma inte kan på samma vis.
Det kommer inte bli fler barn - mannen är mer än nöjd med antalet och jag har nog också nått min kapacitet för att räcka till på det vis jag vill med två stycken för att också ha tid att vara en mamma som orkar finnas där jämt när det behövs för dem.
Men de kommer ändå ibland, tankarna att det inte blev som jag trodde helt.
Hur sjutton jobbar man med sånt här - jag älskar ju mina barn något otroligt och vill inte alls känna något annat än det. Jag har också vänner som är ofrivilligt barnlösa och jag skäms ju som en hund när jag ena snuddar vid tanken att inte vara helt nöjd trots att jag samtidigt är överlycklig att ha fått två så fina barn.
Det är också så ologiskt eftersom jag ju vill ha barnen jag har också, så jag får inte mina tankar ens att logiskt gå ihop.
Till del tror jag det är att jag ofta i uppväxten hört att mamma var glad att ha en dotter med så hon hade någon att prata med om tjejsaker - och det nånstans satt sig i mitt undermedvetna att man behöver det.