• Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • EpicF
    Gullvivor skrev 2025-03-31 22:58:16 följande:
    "Inte äta på en hel dag", sedan när går man i skolan en hel dag? Att svimma och spy av hunger de timmar man är i skolan bara för att man missat ett par potatisar i matsalen är knappast något normalt. 
    Dessutom är det inte ens Ramadan, vilket gör hela historien mer skum.
    Om fastar så äter man varken frukost, lunch, mellanmål eller middag och då kan man som barn både svimma och spy av hunger. Även vuxna kan man det. 

Nej, nu är det Ramadan slut i lördagar, den 29 mars. Ts har dessutom förklarat att det är flicka som säger att de fastar pga ramadan. Inte ens säkert flickan vet att ramadan är slut och förmodligen säger hon att det är pga ramadan för att "skylla på något". De kan mycket väl fasta längre än vad ramadan är. Fastan behöver inte ens vara pga ramadan. 
  • Anonym (CB)

Fastan under Ramadan har inget med viktminskning att göra, så då är det inte därför hon tvingas fasta. Under Ramadan äter de ju på kvällar och nätter och det sätter sig om något som extrafett. Det är ju lika mycket mat, bara på andra klockslag. Särskilt den här tiden på året är Ramadan inte lika jobbig som på somrarna när solen är uppe större delen av dagen.

Nu kan man ju äta tidig frukost vid 5.30 och sedan äta middag vid 19.30. Inga problem.  

• Meddelande borttaget
  • Egon den stora
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-01 03:37:03 följande:

Ni som bara ska tjafsa emot och ifrågasätta, kan ni lägga ner? Jag är 100% seriöst och ber faktiskt om råd kring hur det ska hanteras.

Kontakta socialtjänsten är det enda vettiga i detta fall så får dom bedöma.  Strunta i alla andra kommentarer på den här sidan.  Du har en känsla av att något är fel och då är det bra att det kollas upp. 
  • Anonym (12345)

Om flickan inte vågar äta i skolan trots att hon spyr och svimmar av hunger så är hon troligen rädd på riktigt för sina föräldrar. 
    Att hon är jätterädd att det ska komma fram till föräldrarna om hon äter skollunch tyder på att något är fel hemma. Så rädd ska inte ett barn behöva vara för att göra samma sak som alla andra barn enligt skolans schema.

• Egon den stora
    Anonym (12345) skrev 2025-04-01 23:49:12 följande:

Om flickan inte vågar äta i skolan trots att hon spyr och svimmar av hunger så är hon troligen rädd på riktigt för sina föräldrar. 
    Att hon är jätterädd att det ska komma fram till föräldrarna om hon äter skollunch tyder på att något är fel hemma. Så rädd ska inte ett barn behöva vara för att göra samma sak som alla andra barn enligt skolans schema.

Jättebra argument.  Det är en massa som tyder på att något är fel och då är det bättre att soc får reda på det.  En del här verkar ju tro att man ska göra en egen utredning om allt innan man frågar dom resurser vi faktiskt har tillgängligt i samhället. 
  • Anonym (skolan)
    Egon den stora skrev 2025-04-02 10:19:00 följande:
    Jättebra argument.  Det är en massa som tyder på att något är fel och då är det bättre att soc får reda på det.  En del här verkar ju tro att man ska göra en egen utredning om allt innan man frågar dom resurser vi faktiskt har tillgängligt i samhället. 
    Det som är märkligt är hur TS vet allt detta om barnet trots att hon aldrig träffat barnet och troligen då fått informationen från sin dotter som är 9 år gammal. Och att TS även påstår sig veta att lärarna på skolan sagt att de inte kan göra något. 

Det är absolut viktigt att anmäla oro för barn, men att göra en anmälan utifrån info man fått i andra hand av en 9-åring känns inte riktigt rimligt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (skolan) skrev 2025-04-02 10:25:28 följande:
    Det som är märkligt är hur TS vet allt detta om barnet trots att hon aldrig träffat barnet och troligen då fått informationen från sin dotter som är 9 år gammal. Och att TS även påstår sig veta att lärarna på skolan sagt att de inte kan göra något. 

Det är absolut viktigt att anmäla oro för barn, men att göra en anmälan utifrån info man fått i andra hand av en 9-åring känns inte riktigt rimligt. 
    Jag sa att flickan inte varit hos oss, inte att jag inte träffat henne. De var många som var med när flickan spydde och som hört henne berätta om sina föräldrar. Jag har också stor erfarenhet av skolans värdelösa lärare, så är inte det minsta förvånad över uttalandet.

Jag känner min dotter. Du får tycka att det är orimligt, men historiskt sett är hon väldigt analyserande och pålitlig i det hon berättar.
  • Anonym (s)

Jag hade garanterat kunna göra den analysen och sagt så i den åldern och det hade varit korrekt. Det är inte vad som skaver här.
  • Anonym (Bengt)

Misstanke räcker. Man behöver inte själv ta ansvar för vad som händer sen, det gör socialtjänsten. Ofta läggs anmälningarna ner.

När det gäller barn: Hellre en anmälan för mycket än en för lite.
  • Anonym (skolan)
    Anonym (s) skrev 2025-04-02 10:50:18 följande:
    Jag hade garanterat kunna göra den analysen och sagt så i den åldern och det hade varit korrekt. Det är inte vad som skaver här.
    Jo, det är det som skaver. 

Att du hade kunnat göra den analysen i 9-årsålder kan man ju tvivla på, men även om det var så så kan vi inte veta om det är så med TS dotter. 
  • Egon den stora

Rimligt eller inte kan vi inte bedöma med dessa inlägg. Vår ena sons uppgifter skulle jag definitivt kunna anmäla på medan den andra skulle jag ta reda på mer.  Alla barn är olika. 
    Att lärare inte gör något är väl inte speciellt ovanligt, det är snarare undantagen som bryr sig. 
  • Egon den stora
    Anonym (skolan) skrev 2025-04-02 11:00:03 följande:
    Jo, det är det som skaver. 

Att du hade kunnat göra den analysen i 9-årsålder kan man ju tvivla på, men även om det var så så kan vi inte veta om det är så med TS dotter. 
    Alla uppgifter tillsammans gör att det är tillräckligt för anmälan i alla, då har man gjort vad man har kunnat. 
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?