• Anonym (Mamma)

Skjuta upp inskolning

Detta gäller GÖTEBORG. 

Vi har fått plats i augusti för vårt barn på en kommunal förskola. Vi känner redan nu att kanske vi skulle vänta några, kanske två, månader till med inskolning. Det står på Göteborgs hemsida att man inte kan skjuta upp inskolningen. 

men om vi förklarar att barnet inte känns redo? Vad händer då? Någon som har skjutit upp inskolningen?

• Svar på tråden Skjuta upp inskolning
  • Anonym (Mamma i Gbg)

Om ni är nöjda med den förskola ni fått plats på så är mitt tips.
    Skola in barnet, jobba deltid, barnet kanske kan gå 3 korta dagar i veckan.

• Anonym (Mamma)

Jo vi är nöjda. Men känns som att barnet är i minsta laget egentligen, 1 år 4 månader. 

• MsM84

Vill ni inte ha inskolningen då kommer ni sannolikt få tacka nej till platsen och söka ny senare. Håller med Fg - skola in och låt barnet gå kortare dagar. Vill också tillägga att vid 18 mån brukar barnen ha en separationsfas som gör det jobbigare med inskolning just då. 

• Anonym (Göteborgare)

Som ser står på hemsidan får man inte skjuta upp inskolningen eller betala för en plats som man inte använder. Ni kan tacka nej, men det är svårare att få plats mitt i terminen, så då kanske ni inte får plats på samma förskola om någon månad. Vet hur det är, skulle vilja skola in mitt barn senare men har sökt från augusti för att ha större chans att få plats där jag vill. Men, ni kan ju som som ovan skrev gå kortare och färre dagar inledningsvis. Det blir ofta också mycket vabb i början.

Jag förstår samtidigt reglerna. Det är många som vill ha platser så de som faktiskt behöver dem ska såklart få plats framför om andra vill ?tinga? platser till senare.

Svar på tråden Skjuta upp inskolning