Anonym (Bedragare i fsrten) skrev 2025-04-01 02:40:07 följande:
Märkligt att detta fortfarande händer trots alla varningar i media, Uppdrag granskning till exempel. Där har flera kvinnor framträtt och berättat hur det gått till när de blev lurade. Jag håller med tidigare skribent; det handlar om väldigt lättlurade och enfaldiga kvinnor, men det ska nog till en annan förklaring också. Dessa kvinnor, och män för den delen, har gråa liv och trista äktenskap eller också är de väldigt ensamma.
Bedragarna har all tid i världen för att skapa ett förtroende och de underblåser hela tiden den romantiska drömmen. Kvinnan som tråden handlar om hade säkert velat lämna sin man om den vackre läkaren hade stått i farstun. I TS ställe hade jag inte talat med kvinnans man utan med henne själv, visat lite statistik och förklarat hur det ligger till. Viktigt att hon slutar skicka pengar innan hon är ruinerad eller till och med har skuldsatt sig. Snacket med mannen får hon själv ta.
Såvitt jag förstår har TS redan försökt med detta utan att hennes väninna lyssnar. I så många fall har vänner och släktingar försökt stoppa romansbedragarna villiga offer, men förgäves. När offret har gett allt vad hen har (och ibland t om tagit lån) år hen inte bara ruinerad utan får också skämmas inför de som förgäves försökt rädda hen.
Har de barn tillsammans skulle jag varna mannen så att hon inte gör slut på hela familjens pengar. De har kanske gemensam ekonomi och gemensamt konto. Jag tycker inte det är en "privatsak" utan ett pågående brott.