• Anonym (Ts)

Distansarbete och flytt

Arbetar sedan flera åt inom statlig myndighet där jag sitter på en ort tillsammans med kollegorna och resterande kollegor i teamet på en annan ort 1h  mellan orterna. Myndighetens policy är distansarbete( från bostaden) 2 dagar per vecka. 

Jag har sedan en tid tillbaka känt att jag vill sälja min bostad som ligger 30 min från kontoret och flytta till mitt fjällhus som ligger 80 mil norröver. Jag tycker mycket om mitt jobb och arbetsuppgifterna rent tekniskt kan utföras oavsett plats. Har snart medarbetarsamtal och tänkte lyfta mina tankar då jag skulle vilja ta med mig jobbet och jobba distans på heltid. Vill inte säga upp mig och att börja plugga är nog inget alternativ. 

Tips på bra argument för att få med mig arbetsgivaren? 

• Svar på tråden Distansarbete och flytt
  • Anonym (Big Science)

Har myndigheten något kontor närmare fjällstugan?

• Anonym (Ts)

Närmaste kontor är 3 timmar från huset

• Anonym (Big Science)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-01 20:50:00 följande:

Närmaste kontor är 3 timmar från huset

Då har du tre timmars pendling tre dagar i veckan att se fram emot. Om du har tur och får byta tjänstekontor.

Eftersom du frågar efter argument misstänker jag att ditt jobb inte är särskilt unikt. Är du väldigt bra på det?
  • Anonym (Ts)

Utredare är min tjänst. Har bra produktion, har bra omdöme osv. 

• Anonym (pol)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-01 19:23:16 följande:
    Distansarbete och flytt

Arbetar sedan flera åt inom statlig myndighet där jag sitter på en ort tillsammans med kollegorna och resterande kollegor i teamet på en annan ort 1h  mellan orterna. Myndighetens policy är distansarbete( från bostaden) 2 dagar per vecka. 

Jag har sedan en tid tillbaka känt att jag vill sälja min bostad som ligger 30 min från kontoret och flytta till mitt fjällhus som ligger 80 mil norröver. Jag tycker mycket om mitt jobb och arbetsuppgifterna rent tekniskt kan utföras oavsett plats. Har snart medarbetarsamtal och tänkte lyfta mina tankar då jag skulle vilja ta med mig jobbet och jobba distans på heltid. Vill inte säga upp mig och att börja plugga är nog inget alternativ. 

Tips på bra argument för att få med mig arbetsgivaren? 

Kan tyvärr inte se att din arbetsplats skulle köpa det upplägget. Så om du vill bo i fjällstugan får du nog bereda dig på att byta jobb eller pendla de dagar du förväntas vara fysiskt på arbetsplatsen. 

Om det är en statlig myndighet så är det inte säkert att det är upp till din chef att bestämma såna saker heller, utan att det är en allmän policy som alla måste följa. 
  • Anonym (H)

Jag kan inte se någon fördel för AG. Risken de tar är att du slutar om du inte får jobba remote. Hur jobbigt det är att ersättnibgsrekryters dig vet bara du. Godkänns ditt upplägg kan fler anställda kräva samma sak. De kanske är ok med det, vem vet.
    Vi har några som flyttat långt från kontoret men de är så svåra att ersätta så det har varit ok.
    Jag hade iaf frågat hur de ställer sig till det hela. 

• Anonym (M)

Jag jobbar på en större myndighet. Vissa har där distansavtal och jobbar alltid på distans. Myndigheten jag jobbar på finns dock bara i en ort och vissa tjänster är inte lätta att ersättningsrekrytera.

• Anonym (Ts)

Har precis relryterat så nyanställda har precis börjat. Min verksamhet finns på några orter i landet. Det bör vara min chefs chef och HR som beslutar. Tror det kommer bli supersvårt, men tänkte lyfta frågan om förändring iaf. 

• Anonym (pol)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-02 09:55:33 följande:

Har precis relryterat så nyanställda har precis börjat. Min verksamhet finns på några orter i landet. Det bör vara min chefs chef och HR som beslutar. Tror det kommer bli supersvårt, men tänkte lyfta frågan om förändring iaf. 

Du kan ju alltid ta upp frågan, och har du tur så säger de ja, annars inte. 
Svar på tråden Distansarbete och flytt