Vad gör ni med era tonåriga söner?
Vad gör ni med era söner i 13 års åldern? Vi brukar typ högst kolla film tillsammans med skulle vilja hitta på fler roliga saker med min son.
Vad gör ni med era söner i 13 års åldern? Vi brukar typ högst kolla film tillsammans med skulle vilja hitta på fler roliga saker med min son.
Spelar mycket spel, pingis, freesbeegolf, bowling, lagar mat.
I den åldern blev jag klart bortvald, spel var intressantare.
Sedan kom moppe-åldern med mycket meck-hjälp och sedan följde bil med nya problem. Han har lärt sig den hårda och dyra vägen men jag är stolt att han faktiskt vänt sig till mig för hjälp.
Fiske.
Fiske.
spelat Pokémon go
Gått på idrottsmatcher
spelat disc golf
shoppat (ibland frivilligt ibland under tvång :) )
åkt slalom
spelat brädspel
vaktat kusiner (båda sönerna är otroligt bra med de 8-10 år yngre tjej-kusinerna)
Skjutit luftgevär
spelat fotboll
åkt skridskor
tvingat ut dem på skogspromenader
grillat i skogen
bakat
bl a
När jag ser listan så har jag gjort mycket mer olika saker med sönerna än med döttrarna. Spenderad tid ihop är nog dock helt jämförbar. Men de har inte varit lika sugna på att haka på vissa av mina upptåg.
spelat Pokémon go
Gått på idrottsmatcher
spelat disc golf
shoppat (ibland frivilligt ibland under tvång :) )
åkt slalom
spelat brädspel
vaktat kusiner (båda sönerna är otroligt bra med de 8-10 år yngre tjej-kusinerna)
Skjutit luftgevär
spelat fotboll
åkt skridskor
tvingat ut dem på skogspromenader
grillat i skogen
bakat
bl a
När jag ser listan så har jag gjort mycket mer olika saker med sönerna än med döttrarna. Spenderad tid ihop är nog dock helt jämförbar. Men de har inte varit lika sugna på att haka på vissa av mina upptåg.
Brädspel och frågespel, utomhusaktiviteter (frisbeegolf, minigolf, löpning), museer, mässor och olika events som arrangeras då och då.
Spelat Pokemon
Spelat datorspel, Heroes och sånt
Lärt ut schack, sällskapsspel, brädspel
Lärt honom om rollspel vilket nu är ett stort intresse, han är spelledare
Byggt Minecraft, han fick en egen server.
Kollat mycket på British Comedy och utbildat i Monty Pythons storhet, som han stolt spred vidare till sina kompisar
Sett alla filmer man måste se för att fatta referenser bakåt i filmvärlden nu- från Tarantino till Diktatorn.
Lärt honom matlagning och bakande
Lärt honom fålla byxor och sy i knappar
Lärt honom åka skridskor
Varit på utflykt i nationalparker, på slott, på massa knepiga museum, ca 25 kulturella världsarv osv. Finns ingen ursäkt för att inte veta var Europas äldsta vattenklosett finns eller var Napoleon satt fången.
Gått på teater, musikal och konsert, men Sabaton är favoriten numera.
Men läser svensk klassisk litteratur, det gör han inte. Där ger jag upp.
Brädspel och frågespel, utomhusaktiviteter (frisbeegolf, minigolf, löpning), museer, mässor och olika events som arrangeras då och då.
Nu är de stora, men när de var i den åldern spelade vi spel ihop, både dator och brädspel, vandrade och tältade i naturen, åkte till havet på picknick, lagade mat och bakade ihop, tränade tillsammans, sjöng karaoke, kollade serier och filmer, åkte skridskor och rullskridskor, gick på museum, åkte över till Danmark (bor i Skåne), backpackade i Asien flera gånger, mycket mer också som jag inte minns just nu.
Om man har en son som inte vill göra något av det som är listat i tråden (förutom att resa), betyder det att han är deppad då? Han vill bara sitta i sitt rum och stirra på mobilen. Säger NEJ till allt annat. Vill inte ens gå ut och äta. Vill inte spela brädspel, pokemon spelade vi när han var liten det är ute nu, vill inte bowla, vill inte gå på bio, vill absolut inte gå på museum, vill inte åka båt, vill inte gå hem till mormor, vill inte titta på tv eller film hemma, vill inte komma ut i vardagsrummet och prata etc.
Det enda han gör är spelar fotboll på egen hand en bit bort och går på promenader (själv) och tittar på mobilen. När han inte har en aktivitet eller att vi gör läxor ihop.
Jo en sak gillar han, att laga mat. Men han är fixerad vid hälsosam kost (det är förmodligen därför han inte vill gå på restaurang, för då kan han inte veta exakt vad som är i). Jag är så orolig att han mår dåligt.
I övrig växer han och mår bra fysiskt.
Om man har en son som inte vill göra något av det som är listat i tråden (förutom att resa), betyder det att han är deppad då? Han vill bara sitta i sitt rum och stirra på mobilen. Säger NEJ till allt annat. Vill inte ens gå ut och äta. Vill inte spela brädspel, pokemon spelade vi när han var liten det är ute nu, vill inte bowla, vill inte gå på bio, vill absolut inte gå på museum, vill inte åka båt, vill inte gå hem till mormor, vill inte titta på tv eller film hemma, vill inte komma ut i vardagsrummet och prata etc.
Det enda han gör är spelar fotboll på egen hand en bit bort och går på promenader (själv) och tittar på mobilen. När han inte har en aktivitet eller att vi gör läxor ihop.
Jo en sak gillar han, att laga mat. Men han är fixerad vid hälsosam kost (det är förmodligen därför han inte vill gå på restaurang, för då kan han inte veta exakt vad som är i). Jag är så orolig att han mår dåligt.
Jag brukar ta weekendresor med min son, vi väljer en plats på sverigekartan inom rimligt avstånd och åker iväg, lyssnar på musik i bilen, tar en glass i solen, äter middag på något nytt ställe och sover på något vandrarhem. Kul miljöombyte och tid ihop. Men jag förstår att det inte är för alla. Man får offra sig lite och göra något de gillar.
Ta bort mobilen och gör något ute som han är intresserad av. Gillar han TVspel, gå på tekniska museet, gillar han fotboll gå på en match, gillar han natur så ut och campa under en helg. Som sagt, utgå från hans intressen.
Då var det ju två år till epa, så vi köpte en bil och började renovera och bygga om. Jättekul och lärorikt. Annars kan han kanske börja meka med familjens bilar?