• Anonym (Dansken)

Varför bry oss om Danmark?

Låt jänkarna ta Grönland. Det vore nyttigt för danskarnas uppblåsta ego.

• Svar på tråden Varför bry oss om Danmark?
  • Mentat
    Anonym (Dansken) skrev 2025-04-02 02:54:01 följande:

Det gör vi inte. Jo, OK, det gör vi men det är inte poängen. 
    Det vi framför allt bryr oss om och som handlar om Sverige är att vi bryr oss om en internationell rättsordning, att militärt starka stater inte bara kan ta det de vill ha. Det är i högsta grad en viktig fråga för Sveriges säkerhet.
  • Anonym (grannar)
    Anonym (Dansken) skrev 2025-04-02 02:54:01 följande:

Därför att Grönland tillhör grönländarna. 

Det finns i princip inga fördelar för dem att tillhöra USA, därför har de inte heller röstat på något parti som önskar tillhöra USA i valet som de nyss hade i mars.

Och vi bryr oss om Danmark därför att det är vår granne. Ett hot mot Danmark är ett seriöst hot mot hela Skandinavien. Vi måste stå helt enade mot alla yttre hot, även om de kommer från USA. 

Om det är någon som har ett uppblåst ego så är det Trump. Det är liksom det han är berömd för.
  • Anonym (Dansken)
    Anonym (grannar) skrev 2025-04-02 15:14:20 följande:
    Därför att Grönland tillhör grönländarna. 

Det finns i princip inga fördelar för dem att tillhöra USA, därför har de inte heller röstat på något parti som önskar tillhöra USA i valet som de nyss hade i mars.

Och vi bryr oss om Danmark därför att det är vår granne. Ett hot mot Danmark är ett seriöst hot mot hela Skandinavien. Vi måste stå helt enade mot alla yttre hot, även om de kommer från USA. 

Om det är någon som har ett uppblåst ego så är det Trump. Det är liksom det han är berömd för.

Nu är det ju inte Danmark i sig Trumpen vill åt utan Grönland med självstyre med önskemål att bli självständigt. 

Märklig denna vurm för Danmark som definitivt inte är ömsesidig. Tvärtom så föraktar dem oss och har gjort så i alla  år. Det gäller i viss mån våra övriga nordiska grannar också. Nordisk enighet hit och dit. Det enda enighet som verkligen finns här är de övriga nordiska ländernas gemensamma förakt för oss. Så varför ska vi bry oss?

• Anonym (grannar)
    Anonym (Dansken) skrev 2025-04-03 02:18:03 följande:

Nu är det ju inte Danmark i sig Trumpen vill åt utan Grönland med självstyre med önskemål att bli självständigt. 

Märklig denna vurm för Danmark som definitivt inte är ömsesidig. Tvärtom så föraktar dem oss och har gjort så i alla  år. Det gäller i viss mån våra övriga nordiska grannar också. Nordisk enighet hit och dit. Det enda enighet som verkligen finns här är de övriga nordiska ländernas gemensamma förakt för oss. Så varför ska vi bry oss?

Det var ju du som frågade "varför bry oss om Danmark". Därför nämnde jag Danmark.

Jag bryr mig 1000 gånger hellre om Danmark än om USA. Så är det bara och jag tror de flesta svenskar håller med mig. 
  • AndreaBD

Och Trumps uppblåsta ego då? Det är precis som att säga, låt ryssarna ta Ukraina. Då stannar det inte där. Och även Grönlänningarna har rätten att bestämma själva. 

• klyban
    Anonym (Dansken) skrev 2025-04-03 02:18:03 följande:

JA, det vill trumpen och syftet är att skövla Grönland på resurser.

Att det är inte för säkerheten, det vet vi genom att de minskat personalen på basen.

Och en intressant fråga om varför grönlänningarna vill försämra för sig själva och gå med i ett skitland på MASSOR av områden.
    Jag misstänker trumpen ser framför sig en massa kuvert med pengar och som får grönlänningen sälja ut sig själva.

Då är Danmark ett mycket MYCKET........mycket........MYCKET mycket bättre alternativ för grönlänningarna.
    Och trodde dom inte att DK bryr sig, vänta tills USA kommer Solig :lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Varför bry oss om Danmark?