Anonym (AG) skrev 2025-04-03 00:03:33 följande:
Hej,
I egenskap av arbetsgivare kan jag absolut svara på frågor även utanför ämnet i den mån jag kan, om det kan hjälpa något. Dock blir jag lite fundersam när du skriver att du "tappar respekt för verksamheten", mig veterligen har jag eller bolaget jag jobbar för inte behandlat dig illa eller låtit bli att återkoppla på din ansökan.
Försöker svara ändå. Jag tror den vanligaste anledningen att det inte återkopplas är tidsbrist. Att rekrytera tar enorma resurser och många bolag, särskilt mindre, har ingen dedikerad HR- avdelning som sköter detta vilket innebär att rekryteringen måste göras av en vanlig chef utöver vanliga arbetsuppgifter, och är det brist på personal kanske denne chef också behöver täcka upp i verksamheten. Många arbetsgivare får oerhört många sökanden, beroende på tjänst osv. Ibland blir det tyvärr inte hållbart för arbetsgivare att prioritera återkoppling. Det är trist, personligen tycker jag det bästa såklart är att meddela om möjligt.
Vet inte hur andra jobbar men vi sparar inte gamla ansökningar. Vi brukar få bra med relevanta sökande varje gång. Anställer gärna "äldre" med erfarenhet, även yngre "formbara", yngsta jag anställt var 21 tror jag, äldsta 70+. Åldersdiskriminering har jag personligen inte varit med om i bolag där jag jobbat. Mitt bästa tips är att lägga mycket tid och omsorg på CV, personligt brev och foto (är svårare än det låter och här missar många, blir man inte kallad på intervjuer beror det ofta på att man inte kommunicerar effektivt där, en snygg struktur, en trevlig attityd, ett representativt högkvalitativt foto och att man verkligen anstränger sig för att anpassa det man skriver till just det aktuella jobbet kommer man långt på) och mycket intervjuträning.
Önskar dig stort lycka till!
Överlag upplever jag en känsla av "arrogans" från rektyteringsbolag som ändå torde vara proffs på att hantera kandidater.
Är faktiskt något om än marginellt bättre när arbetsgivande företag rekryterar själva.
Dock hade jag en märklig upplevelse för ett tag sedan med ett större känt företag.
Hade telefonintervju med HR-person på företaget vilket gick mycket bra och hon lovade snabb återkoppling.
Får efter en dryg vecka ett mail där hon skriver att rekryterande chef försökt nå mig på telefon och då jag inte svarat eller ringt tillbaka har jag tolkats som ointresserad och är ute ur processen.
Kollade min samtalslogg - inga missade samtal! Dessutom hade ju min mailadress utöver telefonnummer
Det hon skrev var alltså ren lögn!
Ytterligare skäl till min skepsis.