• Anonym (Fascism?)

Trivs ni i Sverige? Vad händer?

Jag satt och funderade lite över dom nya regler och lagar som Sverige börjar instifta. Och hur jag har börjat känna inför detta land. Och den olust känslan som börjar smyga sig på. Jag har alltid varit en positiv person. Men det är svårt att ignorera, att något sker/skett med Sverige. Och att det är allt annat än trevligt.

Och det här med att en samhälls expert pratade om  att vi börjar bli allt mer och mer ett kontroll samhälle. Där allt ska kontrolleras, och bli mer övervakat. 

Ta t.ex en ny lag som kommer snart om tjänstemän. Det innebär att du som privatperson inte får kritisera eller komma med negativa kommentarer. Då kan det bli en rättssak och gå direkt till domstol. Alltså ursäkta? Lever vi i Kina eller?

Tycker också att vi ser på sjuka, förståndshandikappade och arbetslösa. Mer och mer skrämmande. Där man ska straffa dom ännu mera. Med hårdare straff. Till vilken nytta?  Kommer detta att få fler I arbete t.ex? Ingenting har påvisat det förut, snarare tvärtom.  

Dessutom var det skrämmande att läsa dessa koder som arbetsförmedlare/ arbetsförmedlingen numera sätter på  folk som har någon form av funktionsnedsättning. Hit räknades saker som piercing, övervikt. Avvikande utseende. Tycker snarare att det låter som mer diskriminering.

Samhället i stort har ju blivit hårdare och kallare. Men känns som att det bara blir värre och värre. Ingen trevlig utveckling för Sverige, enligt min mening.

Och sämst pensioner och skyddsnät i hela Norden. Samtidigt som vi ska jibvaysllt längre. I Danmark har dom redan förstått att den ekvationen inte går ihop. Jag antar att staten hoppas på att allt fler ska dö innan dom kan ta ut sin oebdionu. Så det röjer kostnader. Fruktansvärt egentligen.

Numera känner jag att jag börjar bli deprimerad av detta land och det som sker.  Och dess utveckling.

Börjar vi röra oss allt mer till en diktatur? Väldigt bra fråga att ställa sig i dessa tider.

• Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?
  • Anonym (Bea)

Peter Stordalen har förresten redan flyttat till Stockholm såg jag nu.

• Anonym (Bea)

När man kollade vinsterna i den privatägda vården 2005-2013 var de över 27 % per år. Det är dubbelt så mycket vist som andra tjänsteföretag hade under samma tid. 

I vård, omsorg och skola sammantaget blir det jättesummor som rinner ut.

• Anonym (Jag)
    Tyra myra skrev 2025-04-07 18:03:08 följande:

Ja, vårt samhälle har blivit hårdare och kallare. Inkomstklyftorna har ökat drastiskt och inkomstfördelningen har inte längre den utjämnande effekt den en gång hade.

Vårt land håller inte längre ihop. Samhällsservicen tas bort i glesbygden och de norrländska naturtillgångarna kommer inte norrlänningarna tillgodo.

Vi experimenterar med skolan och hoppas på att marknaden ska klara av att styra den, Vilket vansinne

Vi avreglerar så gott som allt av vårt tidigare allmänna.

Vi är rädda för att tala om ökade skatter, som om något monster då skulle dyka upp och svälja oss med hull och hår. 

Vi tror mera på vad vi läser på nätet än vad forskningen kommer fram till.

Vi är mera rädda om vårt utseende än om vår hälsa.

Ja, jag kan räkna upp hundratals nya företeelser i vårt samhälle.

Jag tycker inte att vi är på rätt väg, snarare pekar riktningen rakt ner avgrunden där nationalism och fascismen regerar 

Håller med och det är en skrämmande framtid.
  • Anonym (Bea)

Vi skulle inte behöva högre inkomstskatter för låg- och medelavlönade, om vi satte stopp för pengaflykten till välfärdsföretagen och de rikaste. Men ändå kunna stärka välfärden.

Som jag skrev tidigare: Av de som har sina pengar på förmånliga fond/aktiekontot ISK, så äger 1 % hela  två tredjedelar av alla pengar på ISK. De drar störst nytta av skattelättnaden på ISK. 

Jag håller också med om att det går väldigt fort med lagändringarna när det gäller brottsbekämpningen. Vissa ändringar ör sökert bra, medan andra ändringar uttrycker experter sig tvivlande till. "Värre än vad jag trodde", sa någon.

• Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 19:56:42 följande:
    Vi som inte har stora förmögenheter tjänar mer på ett fungerande samhälle; med bra sjukvård, skolor, barnomsorg, arbetsmarknadsåtgärder och äldreomsorg.Samt ett fungerande bostadsbyggande.

Idag måste exempelvis folk vara nästan halvdöda för att efter lång väntan få en plats på ett omsorgsboende. Allt färre får hemtjänst beviljad. Barngrupperna i förskolorna är alldeles för stora, ofta blir förskollärarna utbrända, de hinner inte se och stödja barnen.  När jag var liten var lågstadieklasserna små, nu kan det vara uppåt 30 barn.

Jag har också ISK, men skulle föredra att fritidsverksamhet för ungdomar i olika former prioriterades före skattefrihet på ISK. 

Om du inte är mycket rik så är det ju ändå småsmulor som vi vanliga tjänar på dessa reformer! Smulor till oss för att vi ska bli nöjda och samtidigt massor med pengar till de ekonomiska storfräsarna. 

De har råd att köpa sjukvård och omsorg privat, kan strunta i det allmännas resurser.  Sverige har blivit ett eldorado för de riktigt rika, vi har många miljadärer. Det är ingen tillfällighet att en del norrmän, som exempelvis Peter Stordalen verkar fundera på att flytta hit.
    Njae håller inte med dig, tycker fortfarande det är för jäkligt att staten ska beskatta min sparpengar år ut och år in. Jag har redan skattat för dem när jag fick min lön. Det du beskriver blandar du och ger ordentligt, jag tycker inte det har med varandra att göra.
  • Anonym (ja)

Sverige har defintivitivt utvecklats i fel riktning under många år och blivit kallare och hårdare för de som har det sämst.

• Anonym (Undrar)
    Postman skrev 2025-04-07 19:08:30 följande:
    I stort kan jag hålla med dig men jag är också irriterad och bekymrad över de människor som idag inte har någon ambition till någonting utan är nöjda med och förväntar sig att samhället ska försörja dem. Jag upplever att de har ökat i antal. Vi behöver få fler att bidra/delta till samhället inte mindre.
    Men nu blev det ännu mer konstigt, eftersom antalet som får socialbidrag minskat drastiskt, samtidigt som fler vill bli försörjda.

Den ekvationen går inte alls ihop?
  • Postman
    Anonym (Undrar) skrev 2025-04-07 21:42:11 följande:
    Men nu blev det ännu mer konstigt, eftersom antalet som får socialbidrag minskat drastiskt, samtidigt som fler vill bli försörjda.

Den ekvationen går inte alls ihop?
    Njae nu var det inte jag som skrev att socialbidrag minskade, jag googlade lite snabbt nu och det ser ut som att det ökar. Folk måste få pengar någonstans ifrån, det beror bara vilket konto det ska sättas på, det dribblas nog rejält med det ibland för att liksom få siffrorna dit man vill beroende på agenda.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-tillgangar-och-skulder/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag/pong/statistiknyhet/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2024/
  • Anonym (Bea)

Många länder har lägre skatter på arbetsinkomster än på kapitalinkomster. Sverige är mer åt andra hållet numera.

För de flesta, som är arbetstagare eller mindre egenföretagare, så är arbetsinkomsterna mycket större än kapitalinkomsterna (räntor och avkastning från aktier/fonder). Då tjänar man totalt sett på att skatterna på arbete är lägre.. 

Många andra länder har ett enda undantag från skatt på kapitalinkomst för vanliga löntagare och det är på privat pensionssparande upp till en viss gräns per är. Det tycker jag kan vara rimligt, men det har inte Sverige.

När det gäller förmögenheter så  skattar man på själva vinsten, exempelvis ränteinkomsterna.. Man skattar inte på sparkapitalet, som man ju redan skattat för när man arbetade ihop dem. 

Undantaget är just ISK-konton, men där har reglerna varit så förmånliga att man i praktiken har tjänat mycket mer på att räkna ut skatten som ett procenttal av hela den insatta summan, än om man skulle snatta öå vinsten. Undantaget är de år som det går dåligt på börsen, men de åren är mycket färre än de lönsamma åren.

Jag har bott under en kortare tid i USA och medelklassfamiljerna hade då ganska mycket bekymmer med att spara ihop till barnens universitetsutbildningar eller annan utbildning.

Det fanns också en rädsla för att förlora de fasta anställningarna, för enbart till dem var det kopplat en sjikförsäkring på den tiden.De hade ju lägre skatter men levde i större osäkerhet. 
    Läste häromdagen att medellivslängden blir kortare i USA.
    Jag tror att man inte får underskatta hur en viss typ av trygghet kan ge mycket  bättre livskvalit'et i det långa loppet än några kronor extra att konsumera för. En trygghet som är knuten till välfärdssystemen.

• Anonym (Bea)
    Postman skrev 2025-04-07 21:59:40 följande:
    Njae nu var det inte jag som skrev att socialbidrag minskade, jag googlade lite snabbt nu och det ser ut som att det ökar. Folk måste få pengar någonstans ifrån, det beror bara vilket konto det ska sättas på, det dribblas nog rejält med det ibland för att liksom få siffrorna dit man vill beroende på agenda.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-tillgangar-och-skulder/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag/pong/statistiknyhet/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2024/
    Jag uttryckte mig slarvigt.

När jag skrev att antalet personer som fick socialbidrag hade minskat kraftigt mellan 2019 och första delen av 2023,  så menade jag Ekonomiskt bistånd. Det som man i dagligt tal ofta kallar socialbidrag. Och det stämmer.

Den länken som du hänvisar till visar den totala utvecklingen 1990-2024 för den arbetsföra befolkningen när det gäller Sociala ersättningar. Det vill säga summan av:

-arbetslöshetsersättning och arbetsmarknadspolitiska åtgärder,
    -sjuk- och aktivitetsersättning,
    -ekonomiskt bistånd 
  • Anonym (Bea)

Tillägg: i de Sociala ersättningarna ingår också
    -sjukpenning
    -etableringsersättning.

Mellan 2023 och 2024 gick dessa ersättningar tillsammans upp med 4,7 %. Mest ökade ersättningarna vid arbetslöshet. 

Man kan inte flytta människor mellan ersättningsformerna godtyckligt. Det ör olika myndigheter som prövar och beviljar ersättning för sin del.

• Anonym (Mirakel?)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 23:27:47 följande:
    Jag uttryckte mig slarvigt.

När jag skrev att antalet personer som fick socialbidrag hade minskat kraftigt mellan 2019 och första delen av 2023,  så menade jag Ekonomiskt bistånd. Det som man i dagligt tal ofta kallar socialbidrag. Och det stämmer.

Den länken som du hänvisar till visar den totala utvecklingen 1990-2024 för den arbetsföra befolkningen när det gäller Sociala ersättningar. Det vill säga summan av:

-arbetslöshetsersättning och arbetsmarknadspolitiska åtgärder,
    -sjuk- och aktivitetsersättning,
    -ekonomiskt bistånd 
    Det heter försörjningsstöd och inte socialbidrag. 
  • Anonym (Mirakel?)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 20:18:19 följande:

När man kollade vinsterna i den privatägda vården 2005-2013 var de över 27 % per år. Det är dubbelt så mycket vist som andra tjänsteföretag hade under samma tid. 

I vård, omsorg och skola sammantaget blir det jättesummor som rinner ut.

Det är någon promille av vad invandringen av människor för tredje världen kostar Sverige.

Ex. totalkostnaden för en (1) skottlossning kan hamna på 75 miljoner kronor.

Jag länkat till Sveriges Television som borde vara en godkänd källa.

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-paverkar-sa-manga-fler-an-de-direkt-inblandade--t350i8

Vad en sprängning beräknas kosta samhället vet jag inte, men tror inte det är billigare.

Att prata om friskolor och deras vinster är bara ett sätt att förflytta fokus från våra gigantiska migrationsproblem.

Oseriösa aktörer ska inte bedriva skola och ställer men krav på friskolorna på ex lärartäthet så kommer ingen av dem göra stora vinster.

Sammanfattningsvis tycker jag skolans kvalitet är viktigast och inte dess vinstprocent.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Mirakel?) skrev 2025-04-07 23:44:10 följande:
    Det heter försörjningsstöd och inte socialbidrag. 
    Enligt Socialstyrelsens definition består Ekonomiskt bistånd av Försörjningsstöd och Bistånd till livsföring i övrigt

Ekonomiskt bistånd är den överodnade termen enligt dem.
  • Anonym (positivt att nån annan betalar)
    Anonym (Fascism?) skrev 2025-04-04 08:50:40 följande:
    Trivs ni i Sverige? Vad händer?

Jag satt och funderade lite över dom nya regler och lagar som Sverige börjar instifta. Och hur jag har börjat känna inför detta land. Och den olust känslan som börjar smyga sig på. Jag har alltid varit en positiv person. Men det är svårt att ignorera, att något sker/skett med Sverige. Och att det är allt annat än trevligt.

Och det här med att en samhälls expert pratade om  att vi börjar bli allt mer och mer ett kontroll samhälle. Där allt ska kontrolleras, och bli mer övervakat. 

Ta t.ex en ny lag som kommer snart om tjänstemän. Det innebär att du som privatperson inte får kritisera eller komma med negativa kommentarer. Då kan det bli en rättssak och gå direkt till domstol. Alltså ursäkta? Lever vi i Kina eller?

Tycker också att vi ser på sjuka, förståndshandikappade och arbetslösa. Mer och mer skrämmande. Där man ska straffa dom ännu mera. Med hårdare straff. Till vilken nytta?  Kommer detta att få fler I arbete t.ex? Ingenting har påvisat det förut, snarare tvärtom.  

Dessutom var det skrämmande att läsa dessa koder som arbetsförmedlare/ arbetsförmedlingen numera sätter på  folk som har någon form av funktionsnedsättning. Hit räknades saker som piercing, övervikt. Avvikande utseende. Tycker snarare att det låter som mer diskriminering.

Samhället i stort har ju blivit hårdare och kallare. Men känns som att det bara blir värre och värre. Ingen trevlig utveckling för Sverige, enligt min mening.

Och sämst pensioner och skyddsnät i hela Norden. Samtidigt som vi ska jibvaysllt längre. I Danmark har dom redan förstått att den ekvationen inte går ihop. Jag antar att staten hoppas på att allt fler ska dö innan dom kan ta ut sin oebdionu. Så det röjer kostnader. Fruktansvärt egentligen.

Numera känner jag att jag börjar bli deprimerad av detta land och det som sker.  Och dess utveckling.

Börjar vi röra oss allt mer till en diktatur? Väldigt bra fråga att ställa sig i dessa tider.

Ibland måste man skriva rakt ut vad saker handlar om.

Att skrika Hora, jag skall knulla din mamma och annat i den stilen till poliser eller socialsekreterare är alltså vad du kallar "kritisera och komma med negativa kommentarer till tjänstemän"

Jag tror vi alla kan vara överens om att det är rätt oacceptabelt språkbruk och att det bör får konsekvenser eller?

Sen har vi "straffa" sjuka, förståndshandikappade och arbetslösa. Att få sänkta ersättningsnivåer är inget straff och har sin orsak, fler som nyttjar systemen och färre som bidrar får konsekvenser. Visst vi kan öka skatteuttaget på typ uskor för de är de som oftast blir förlorarna i ökat skatteuttag och lever fattigare liv än arbetslösa då arbete kommer med utgifter.

Att ha piercingar i ansiktet är helt ok, men det gör dig mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Där jag jobbar (kommunal skola) har vi inga med vara sig piercingar eller synliga tatueringar. Det finns arbeten där sånt verkar vara positivt som Joe & the Juice men så är det inte på de flesta ställen. Det är ett en konsekvens att ett personligt val och ingen diskriminering.

När det gäller pensionssystemet så är det helt ett resultat av att man ger garantipensioner till människor som inte betalt in en enda krona till systemet och att hela systemet var väldigt länge uppbyggt som ett pyramidspel där inga pengar fonderades i kombination med inflationspolitik vilket har gjort att framförallt 30talisterna och även 40talisterna har haft väldigt bra pensioner då de inte hade en massa äldre som skulle få pension som vi har idag.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Mirakel?) skrev 2025-04-07 23:52:46 följande:
    Det är någon promille av vad invandringen av människor för tredje världen kostar Sverige.

Ex. totalkostnaden för en (1) skottlossning kan hamna på 75 miljoner kronor.

Jag länkat till Sveriges Television som borde vara en godkänd källa.

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-paverkar-sa-manga-fler-an-de-direkt-inblandade--t350i8

Vad en sprängning beräknas kosta samhället vet jag inte, men tror inte det är billigare.

Att prata om friskolor och deras vinster är bara ett sätt att förflytta fokus från våra gigantiska migrationsproblem.

Oseriösa aktörer ska inte bedriva skola och ställer men krav på friskolorna på ex lärartäthet så kommer ingen av dem göra stora vinster.

Sammanfattningsvis tycker jag skolans kvalitet är viktigast och inte dess vinstprocent.
    Vi behöver inte höja skatten för låg- och medelinkomstagare för att upprätthålla välfärden, om skattetrycket omfördelas från betoning på arbetsinkomster till att mer beskatta kapitalinkomster. Det är nämligen inom det området som det finns resurser som kan förstärka välfärden.

I Andreas Cervenkas bok Girig-Sverige konstaterar han att antalet miljadärer i Sverige ökade från 206 till 542 mellan åren 2019 och 2021.  Sverige började då bli ett av de miljardärtätaste länderna. 

Credit Suisse är en Schweizisk bank. I deras Global Wealth Databook 2022 konstaterar de att Sverige idag tillhör de länder där den totala förmögenheten är mest ojämlikt fördelad. 2021 låg Sverige på samma nivå som Sydafrika och Ryssland. Till skillnad från de andra nordiska länderna där det var jämnare.. 

Enligt Oxfam (en global organisation för en rättvis värld utan fattigdom) har 60 % av all rikedom som skapats i Sverige under 2013-2023 hamnat hos 1 % av befolkningen.

Vinsterna inom de privata företagen som arbetar inom skola, vård och omsorg är stora. Exempelvis under 2019 så gjorde de privata företag som sysslade med just vård en vinst på 2,98 miljarder. Alltså nästan 3000 miljoner kronor.

2024 gjorde Attendo, ett företag som sysslar med äldreomsorg, stöd till funktionsnedsatta och konsulttjänster till socialen en vinst på 82 miljarder kronor för moderbolaget,  (uppskattat utifrån omsättning för Sveriges del, sedan gjorde de ytterligare vinster i Finland och Danmark).

När det gäller AcaMedia, en skolkoncern som verkar i flera länder, så kan vinsten 2024 för verksamheten i Sverige utifrån omsättningen här uppskattas till 145 miljarder. 

Samtidigt har antalet personer, inklusive barn, som får ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd och bistånd till livsföringen i övrigt) minskat med 33 % mellan 2006 och 2023. (Källa Socialstyrelsen). Vi har också blivit fler innevånare i Sverige under samma tid, så minskningen är i själva verket betydligt större än så. 

Det är inte bara gängbrottslighetens mord och sprängningar som kostar. samhället pengar. Det finns också korruption och kartellbildningar i det vanliga näringslivet, som kostar samhället stora pengar. Exempelvis i byggbranschen har det förekommit mycket svartjobb och prisöverenskommelser.
  • Anonym (Flytta)

Har Sverige goda framtidsutsikter? Anser att arbetsgivare numer är oseriösa, saknar konservativ perspektiv, platt och trist. 

Är Schweiz bättre att bo i? 

• Anonym (Nix)
    Anonym (positivt att nån annan betalar) skrev 2025-04-08 08:27:10 följande:

Ibland måste man skriva rakt ut vad saker handlar om.

Att skrika Hora, jag skall knulla din mamma och annat i den stilen till poliser eller socialsekreterare är alltså vad du kallar "kritisera och komma med negativa kommentarer till tjänstemän"

Jag tror vi alla kan vara överens om att det är rätt oacceptabelt språkbruk och att det bör får konsekvenser eller?

Sen har vi "straffa" sjuka, förståndshandikappade och arbetslösa. Att få sänkta ersättningsnivåer är inget straff och har sin orsak, fler som nyttjar systemen och färre som bidrar får konsekvenser. Visst vi kan öka skatteuttaget på typ uskor för de är de som oftast blir förlorarna i ökat skatteuttag och lever fattigare liv än arbetslösa då arbete kommer med utgifter.

Att ha piercingar i ansiktet är helt ok, men det gör dig mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Där jag jobbar (kommunal skola) har vi inga med vara sig piercingar eller synliga tatueringar. Det finns arbeten där sånt verkar vara positivt som Joe & the Juice men så är det inte på de flesta ställen. Det är ett en konsekvens att ett personligt val och ingen diskriminering.

När det gäller pensionssystemet så är det helt ett resultat av att man ger garantipensioner till människor som inte betalt in en enda krona till systemet och att hela systemet var väldigt länge uppbyggt som ett pyramidspel där inga pengar fonderades i kombination med inflationspolitik vilket har gjort att framförallt 30talisterna och även 40talisterna har haft väldigt bra pensioner då de inte hade en massa äldre som skulle få pension som vi har idag.

Jag tror TS nog menar att det finns risk för maktmissbruk också. Man kan vända på situationen. Kan man lita på att tjänstemän kommer använda det korrekt? Och inte sätta " dit" folk. Om dom så mycket som inte håller med eller uttrycker missnöje. Och vips, så är det kanske inte så säkert längre? Alla håller nog med om att det du nämner inte är acceptabelt. 

Men gör man ett sämre arbete för att man har tatueringar eller piercings? Det tror jag inte. Sett massvis med sjukhus personal som har både och. Även i skolor.  

Du låter inte speciellt medmänsklig.  Det är första de människor som kämpar. Och dessa sänkningar gör så en hel del riskerar att man blir hemlös. Blir det krig. Då hoppas jag dessa människor skiter i dig fullständigt. Om du skulle befinna dig i en situation där du behöver hjälp. 

Det är nu det blir ironiskt, eftersom du är just en sådan person som TS beskriver, och orsaken till att samhället ser ut som det gör. Kallt och hårt som sagt. Jobbar du med barn indirekt. Ör det ännu mer skrämmande. Jag skulle inte vilja att mina barn lärde sig denna människosyn. Fy fan.
  • Anonym (positivt att nån annan betalar)
    Anonym (Nix) skrev 2025-04-08 17:52:29 följande:
    Jag tror TS nog menar att det finns risk för maktmissbruk också. Man kan vända på situationen. Kan man lita på att tjänstemän kommer använda det korrekt? Och inte sätta " dit" folk. Om dom så mycket som inte håller med eller uttrycker missnöje. Och vips, så är det kanske inte så säkert längre? Alla håller nog med om att det du nämner inte är acceptabelt. 

Men gör man ett sämre arbete för att man har tatueringar eller piercings? Det tror jag inte. Sett massvis med sjukhus personal som har både och. Även i skolor.  

Du låter inte speciellt medmänsklig.  Det är första de människor som kämpar. Och dessa sänkningar gör så en hel del riskerar att man blir hemlös. Blir det krig. Då hoppas jag dessa människor skiter i dig fullständigt. Om du skulle befinna dig i en situation där du behöver hjälp. 

Det är nu det blir ironiskt, eftersom du är just en sådan person som TS beskriver, och orsaken till att samhället ser ut som det gör. Kallt och hårt som sagt. Jobbar du med barn indirekt. Ör det ännu mer skrämmande. Jag skulle inte vilja att mina barn lärde sig denna människosyn. Fy fan.

Poliser har bodycams idag. Då finns det bevis. Lär finnas hos tex socialsekreterare också om lagen går igenom med tanke att nästan hälften blivit utsatta på bara ett år. Jobbar man då några år inom den verksamheten så risken i princip 100% att bli utsatt för hot. En icke rimlig arbetssituation om du frågar mig. Men jag är alltså den som är kall...

"Nästan hälften har det senaste året utsatts för hot, våld eller annars obehagliga påtryckningar för att de helt enkelt gör sina jobb."

www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/2024/oktober/hot-och-vald-inom-socialtjansten/

Gör man ett bättre jobb med ansiktstatueringar? Har man kundkontakter? Det är rätt självklart att sådana som gjort sådana personliga val inte blir anställda. Precis som du inte blir det om du dyker upp i skitiga och trasiga kläder. Hur man presenterar sig är en del av hur man väljer att andra skall uppfatta en.

De som blir bostadslösa har nästan uteslutande en annan problematik än bara arbetslöshet.

Barn som får lära sig regler och konsekvenser fungerar bättre i samhället som vuxna. Tydlighet och likabehandling är nyckeln till det och det är kul när man träffar ungar i 35års åldern som tycker man var hård men juste och visar med tydlighet att de uppskattade hur man var vilket de faktiskt visade även då.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-08 16:32:19 följande:
    Vi behöver inte höja skatten för låg- och medelinkomstagare för att upprätthålla välfärden, om skattetrycket omfördelas från betoning på arbetsinkomster till att mer beskatta kapitalinkomster. Det är nämligen inom det området som det finns resurser som kan förstärka välfärden.

I Andreas Cervenkas bok Girig-Sverige konstaterar han att antalet miljadärer i Sverige ökade från 206 till 542 mellan åren 2019 och 2021.  Sverige började då bli ett av de miljardärtätaste länderna. 

Credit Suisse är en Schweizisk bank. I deras Global Wealth Databook 2022 konstaterar de att Sverige idag tillhör de länder där den totala förmögenheten är mest ojämlikt fördelad. 2021 låg Sverige på samma nivå som Sydafrika och Ryssland. Till skillnad från de andra nordiska länderna där det var jämnare.. 

Enligt Oxfam (en global organisation för en rättvis värld utan fattigdom) har 60 % av all rikedom som skapats i Sverige under 2013-2023 hamnat hos 1 % av befolkningen.

Vinsterna inom de privata företagen som arbetar inom skola, vård och omsorg är stora. Exempelvis under 2019 så gjorde de privata företag som sysslade med just vård en vinst på 2,98 miljarder. Alltså nästan 3000 miljoner kronor.

2024 gjorde Attendo, ett företag som sysslar med äldreomsorg, stöd till funktionsnedsatta och konsulttjänster till socialen en vinst på 82 miljarder kronor för moderbolaget,  (uppskattat utifrån omsättning för Sveriges del, sedan gjorde de ytterligare vinster i Finland och Danmark).

När det gäller AcaMedia, en skolkoncern som verkar i flera länder, så kan vinsten 2024 för verksamheten i Sverige utifrån omsättningen här uppskattas till 145 miljarder. 

Samtidigt har antalet personer, inklusive barn, som får ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd och bistånd till livsföringen i övrigt) minskat med 33 % mellan 2006 och 2023. (Källa Socialstyrelsen). Vi har också blivit fler innevånare i Sverige under samma tid, så minskningen är i själva verket betydligt större än så. 

Det är inte bara gängbrottslighetens mord och sprängningar som kostar. samhället pengar. Det finns också korruption och kartellbildningar i det vanliga näringslivet, som kostar samhället stora pengar. Exempelvis i byggbranschen har det förekommit mycket svartjobb och prisöverenskommelser.
    Jag behöver rätta siffrorna för vinsten för Attendo och AcaMedia, det ska vara 197 miljoner för Attendo och 145 miljoner för Acamedia. Läste av fel.

Men siffran för vinsten för hela vårdsektorn 2019 stämmer bra, det ska vara en vinst på 2,98 miljarder (nästan 3000 miljoner kr). Och då är inte ens skolorna och omsorgen (äldrevård, funktionsnedsatta osv) inräknad i beräkningen.. 

Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?