• Anonym (Ts)

Försörjningsstöd och mobiltelefon?

Min mobiltelefon har gått sönder. Jag äger ingen dator och har därav ingen möjlighet att ha tillgång till kontakt med nära och kära förutom via mail när bibliotek är öppet. Jag kan inte heller använda tv längre vilket är extremt jobbigt då jag är singel, arbetslös och väldigt ensam och värst av allt har inte mobilt bankid som jag i vanliga fall använder väldigt ofta. 
    Finns det någon som har fått beviljat pengar till mobil via soc? Hur i så fall?

När jag googlar ser jag att lawline (som jag ofta använder i rättsliga frågor) hänvisar till överklagan till socialnämnden vid avslag alternativt länsrätten.

Vill gärna höra om någon fått det beviljat innan jag tar det vidare.

• Svar på tråden Försörjningsstöd och mobiltelefon?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-05 15:14:40 följande:
    Finns det någon som har fått beviljat pengar till mobil via soc? Hur i så fall?
    Det svåra med den frågan är att det är väldigt olika från kommun och kommun.

Jag vet folk som t.ex får söka lägenheter till max 4500:- jag vet också folk som kan söka till max 7500:-

Skillnaden är olika kommuner, därav svårt att svara på.
  • Anonym (Hej)

Vad får man i försörjningsstöd när hyra, el och hemförsäkring är betald?

• Anonym (Ts)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-05 15:19:45 följande:
    Det svåra med den frågan är att det är väldigt olika från kommun och kommun.

Jag vet folk som t.ex får söka lägenheter till max 4500:- jag vet också folk som kan söka till max 7500:-

Skillnaden är olika kommuner, därav svårt att svara på.
    Helt sant. En vän fick bredband betalt för 400 kr/mån i sin förra kommun, nu bor han här och får 100 kr/mån oavsett vad det kostar. Båda sthlm kommuner.

Har själv jobbat på soc i 2 kommuner söder och norrort (sthlm) men aldrig sett att någon fått mobil. Blir nog svårt. Men man är verkligen beroende av mobil har jag lärt mig. Använde den som kontokort, sl kort, tv kanaler med Chromecast och ja till det mesta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-05 15:44:50 följande:

Vad får man i försörjningsstöd när hyra, el och hemförsäkring är betald?

Denna månad fick jag 1600 kr.
  • Anonym (fick)

Jag fick en mobil beviljad just för att det är i princip omöjlig att fungera i samhället utan. Jag fick ta en på mitt abbonemang, maxsumma 300 kr/månad.

Anonym (Ts) skrev 2025-04-05 15:46:53 följande:
    Denna månad fick jag 1600 kr.

Varför fick du mindre än hälften av lägsta summan?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ts)

Har betalningsanmärkning så abonnemang fungerar inte.

• Anonym (Beg)

Har du kollat i bortskänkesgrupper?

• Anonym (Y)

Jag jobbar på soc och skulle absolut bevilja dig bistånd för mobil eller dator. Annars kan du inte söka jobb/hålla kontakt med myndigheter osv. Ja, jag vet att man kan gå till biblioteket. Men jag vet inte, jag brukar vara schyst i bedömningen om personen har ett långvarigt biståndsbehov. Varför kan du inte använda tv längre? 

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-05 22:56:16 följande:

Jag jobbar på soc och skulle absolut bevilja dig bistånd för mobil eller dator. Annars kan du inte söka jobb/hålla kontakt med myndigheter osv. Ja, jag vet att man kan gå till biblioteket. Men jag vet inte, jag brukar vara schyst i bedömningen om personen har ett långvarigt biståndsbehov. Varför kan du inte använda tv längre? 

Visst är det lätt att vara schysst med andras (skattebetalarnas) pengar? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beg) skrev 2025-04-05 17:45:12 följande:

Har du kollat i bortskänkesgrupper?

Ja, kollar flera ggr per dag.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-05 22:56:16 följande:

Behöver bredband och mobil för att kunna streama genom Chromecast. Har ingen tv box eller liknande. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-04-06 00:17:44 följande:
    Även jag är skattebetalare och har jobbat i snart 40 år.
  • Anonym (Y)
    Socialtjänstlagen är ju rätt fri att tolka. Och vad är vitsen med att folk blir deprimerande? Kostar ju också pengar, rent krasst. 
  • Anonym (M)
    Anonym (fick) skrev 2025-04-05 15:55:41 följande:

Jag fick en mobil beviljad just för att det är i princip omöjlig att fungera i samhället utan. Jag fick ta en på mitt abbonemang, maxsumma 300 kr/månad.

Varför fick du mindre än hälften av lägsta summan?
    Förmodligen för att hon har utgifter som inte är godkända/nödvändiga. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2025-04-06 08:33:55 följande:
    Förmodligen för att hon har utgifter som inte är godkända/nödvändiga. 
    Bredband blev inte godkänt.  Men överskott på inkomst från månaden innan antar jag? Däremot kraftigt underskott 2 månader i rad innan det så hade skulder förra månaden.  Ca 80 kr kvar tills nästa gång. Blir svårt att överleva på, men inget att göra åt den saken. 
  • Anonym (men?)
    Det känns inte som att det underlättar arbetsök om en person inte ens kan få behålla en mobil. Hur ska ett arbete kunna kontakta en om man är onåbar?
  • Anonym (Beg)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-06 01:13:36 följande:
    Ja, kollar flera ggr per dag.
    Lägg upp ett inlägg på din egen Facebook- eller Instagramsida. Du har SÄKERT en vän som kan avvara en gammal mobil. Många har gamla mobiler liggande när de byter upp sig,
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beg) skrev 2025-04-06 15:09:23 följande:
    Lägg upp ett inlägg på din egen Facebook- eller Instagramsida. Du har SÄKERT en vän som kan avvara en gammal mobil. Många har gamla mobiler liggande när de byter upp sig,
    Har varken fb eller Instagram men har frågat mina vänner och tyvärr har ingen det.
  • Anonym (Beg)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-06 15:31:56 följande:
    Har varken fb eller Instagram men har frågat mina vänner och tyvärr har ingen det.
    Hur kan du då kolla eller tänkas få något i bortskänkesgrupper?
Svar på tråden Försörjningsstöd och mobiltelefon?