• Anonym (TS)

Vad säger man till sin tonåring när de haft sex första gången?

När jag förlorade oskulden sa jag inget till mina föräldrar. De kanske anande då man haft pojkvän som sovit över eller liknande. Men min nuvarande bonusdotter verkar ha haft sex för första gången nu och har gett antydningar till det. Men vad säger man? Hur bemöter man det?
    Vi har pratat om sex många gånger, vikten av skydd, vikten av att man ska ha sex med någon där det känns bra och tryggt osv. Hon har kondomer osv. Men just detta med att få reda på att nu har det skett. Hur bemöter man det?
    Jag har aldrig ens funderat i de banorna innan då jag själv inte sa något till mina föräldrar.

• Svar på tråden Vad säger man till sin tonåring när de haft sex första gången?
  • Anonym (hy)

Ingenting. Att hon ger antydningar om saken betyder inte att hon vill prata om något.

• Anonym

Ingenting
    Om något  behöver sägas så får hennes mamma eller pappa ta tag i det
    Styvfar ska inte ta upp någon sexdiskussion med sin styvdotter

• Anonym (S)
    Anonym skrev 2025-04-06 22:05:40 följande:

Ingenting

Styvmor i detta fall och du kan ju inte veta hur nära de står.

Men ts, tycker inte du ska säga något om hon inte själv är tydlig med att hon vill det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (hy) skrev 2025-04-06 21:44:23 följande:

Ingenting. Att hon ger antydningar om saken betyder inte att hon vill prata om något.

Vad ska jag svara på hennes antydningar då?
    Ignorera dem? Hittills har jag låtsas som ingenting, som att jag inte fattar.
  • Anonym (Hmm)

Man säger ingenting, man frågar inte heller - man vet men man tar aldrig någonsin upp det med ungen.
    Hade du varit bekväm med frågor från dina föräldrar?

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-04-06 22:05:40 följande:

Ingenting

Jag är hennes bonusmamma och har funnits i hennes liv sedan hon var 6 år. Hon har aldrig bott tillsammans med sin biologiska mamma utan endast haft sporadiska umgängen och telefonkontakt. Så jag är nog mer som hennes mamma än hennes biologiska mamma.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-06 22:09:10 följande:

Man säger ingenting, man frågar inte heller - man vet men man tar aldrig någonsin upp det med ungen.

Jag kommer självklart aldrig ta upp det. Men hur ska jag besvara hennes antydningar?
    T ex när killen varit här och hon säger att hon behöver rena sängkläder eller att det är bra att hon fått så många kondomer från ungdomsmottagningen och liknande. Hittills har jag låtsas som att jag inte fattar hinten, men tänker också att hon kanske vill att jag ska säga något när hon återkommande kommer med sådana kommentarer. 

Jag hade absolut varit bekväm med frågor från mina föräldrar. Vi har alltid haft ett öppet klimat hemma hos oss. Men jag kände inte ett behov i den åldern att prata med mina föräldrar om det. Sen tänker jag att de vet när de skedde. Fick ett stort leende från min pappa morgonen efter med en glimt i ögat och där och då kändes det som att vi båda visste. Jag har därefter inte sagt något, antytt något eller liknande.
    Däremot känns det som att bonusdottern har ett behov av att jag ska säga något när hon återkommande kommer med olika antydningar. Hon vet att jag vet, men det känns inte som att det är tillräckligt.
  • Anonym (Hmm)

Skulle min son vilja dela det med mig så .... ok
    Jag delar inte mitt samliv med hans bonusmorsa heller. 
    Däremot så ser han hut vi kramas och tar på varandra - inget sexuellt alls.
    Tycker det är viktigt att han ser att två vuxna kan samspela. 
    Sedan har ha inget med vårat sexliv att göra likväl som jag inte har med deras samliv att göra.

• Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-06 22:15:58 följande:
    Jag kommer självklart aldrig ta upp det. Men hur ska jag besvara hennes antydningar?
    T ex när killen varit här och hon säger att hon behöver rena sängkläder eller att det är bra att hon fått så många kondomer från ungdomsmottagningen och liknande. Hittills har jag låtsas som att jag inte fattar hinten, men tänker också att hon kanske vill att jag ska säga något när hon återkommande kommer med sådana kommentarer. 

Jag hade absolut varit bekväm med frågor från mina föräldrar. Vi har alltid haft ett öppet klimat hemma hos oss. Men jag kände inte ett behov i den åldern att prata med mina föräldrar om det. Sen tänker jag att de vet när de skedde. Fick ett stort leende från min pappa morgonen efter med en glimt i ögat och där och då kändes det som att vi båda visste. Jag har därefter inte sagt något, antytt något eller liknande.
    Däremot känns det som att bonusdottern har ett behov av att jag ska säga något när hon återkommande kommer med olika antydningar. Hon vet att jag vet, men det känns inte som att det är tillräckligt.

Men ta initiativ till samtal då, fråga om det fungerar bra mellan henne och pojkvännen, om allt känns bra för henne och om hon har några frågor. Säg att du inte vill tränga dig på men att hon kan vända sig till dig med frågor. Betona att det är viktigt med balans, måste vara bra för både henne och honom. 

• Anonym (Bonusmamma2)

Hur nära ni än står varandra är hennes hintar lite väl mycket över gränsen. Kanske att jag skulle ta ett snack om just DET.   För kan hon hinta om sex till dig kan hon mycket väl hinta till andra mindre nogräknade personer/kompisar och kan bli fel signaler på så många sätt.. 
    Att hinta varje gång pojkvännen kommer på besök är för mig gränslöst.  Det är hennes privatliv och det får hon lära sig behålla för sig själv så länge hon är nöjd och glad. 
    Hon kan använda er nära relation till viktiga samtal om något väl bekymrar henne i deras relation men Hon behöver inte skylta med att hon har sex varje gång.

• Anonym (Hmm)

Sex är personligt, närhet är inte sex uran ett uttryck för att man tycker om varandra.  Och det mår unga bra av att se. Kanske också i nya relationer?
    Hoppas att jag visar min son hur man möter en partner i livet.
    Hans "plastmorsa" har funnits med i mer än halva hans liv och de har kontakt utöver vad man kan önska sig.
    Han är lugn och trygg och respektfull mot sin flickvän och de tycks trivas tillsammans. 
    Men ok. jag har också varit ung och kär...

• Grässtrå77

Jag skulle besvara hennes hintar med att fråga lite ospecificerat kring deras relation. Ställa öppna frågor och se var hon vill föra samtalet. För det låter onekligen som att hon vill prata men inte riktigt vet vad hon ska säga. 

• Anonym (Gurra)

Jag sa till grabben att dä ä bar å åk.

• Anonym (X)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-06 22:09:10 följande:

Fråga henne rakt ut om hon vill prata om något. Säger hon nej så vlll hon inte.
  • Anonym (Berra)

-Vad bra att jag fått så många kondomer. 
    -Vad bra att du är rädd om dig. Går allt bra? Du vet att du  alltid kan fråga mig eller pappa om sånt som har med det att göra om du vill. 

• Anonym (Elin79)
    Grässtrå77 skrev 2025-04-07 00:00:19 följande:

Jag skulle besvara hennes hintar med att fråga lite ospecificerat kring deras relation. Ställa öppna frågor och se var hon vill föra samtalet. För det låter onekligen som att hon vill prata men inte riktigt vet vad hon ska säga. 

Det är en bra take!
    Min son som är nitton nu började också plötsligt "hinta" om saker på ett sätt han inte tidigare gjort och jag förstod att det var en blandning av stolthet från hans sida och en önskan om att prata. Så jag lade ut just sådana ospecifika trådar.
    Till slut nappade han och då kom det ur honom som ett vattenfall. Att han var jättekär (han var sjutton då), vem tjejen var och att de gick i samma klass, att de tänkte gå till ungdomsmottagningen för att ordna p-stav mm. 
    Så allt man gjort innan för att vara tillgänglig, saklig, ge information men inte " för mycket" och få sitt barn att se på en som en trygg vuxen - det fick liksom sin belöning där.
    Jag vet också att han är mer ingående och detaljerad ihop med sin pappa, vissa saker vill man inte prata med sin mamma om. Det är uppenbart. Men jag var väldigt glad att bli insläppt!
  • OlleSQ

Om hon säger hon behöver ha rena sängkläder så kan man skämtsamt säga "nån som haft kul?" med ett smajl utan att det blir krystat... sen kanske tipsa om att ha en handduk tillhands om de är nått som behöver torkas...

Känns väl rätt uppenbart att hon vill ha nån respons iaf och har man en bra kontakt så blir det inte fel att svara. Sen är det ju helt hur man är som person. Men gör man ingen stor fuss om det så brukar det funka bra.

Precis som sex tycker jag samtal kring det skall vara lekfulla och positiva.

Svar på tråden Vad säger man till sin tonåring när de haft sex första gången?