• HannaAugustsson

Crp/sänkan? Hur högt tycker ni är högt?

Min dotter har blivit sjuk var inne idag på läkarkontroll. Crp eller sänkan låg på 22 (normalt ligger den ju under 5) Läkaren skicka hem oss utan medicin och febernedsättande funkar inte så bra. Ligger på 40 utan alvedon i kroppen o med 39..
    E det för högt för att vara ett barn på 13mån? Själv så ville jag ha mera hjälp men skulle höra av mig om febern inte ger sig förrän om 2dar.. Usch min dotter mår dåligt, men inte tillräckligt enligt dom..

• Svar på tråden Crp/sänkan? Hur högt tycker ni är högt?
  • fialotta28

hade det varit nån fara med din dotter hade så hade läkaren inte skickat hem er. men förstår att det är jobbigt. Tänk positivt att febern hjälper din dotter att bli frisk fortare.

• Majsan70

Den sänkan tyder bara på att barnet har en slags infektion o kroppen. Inte särskilt allvarlig och troligtvis en virus. Under 10 är en bra crp. När min dotter var som sjukast i Meningit så hade hon nästan 500 i crp innan de satte in medicin via dropp.

Små barn får ofta hög feber o det i sig behöver inte vara allvarlig.

• fialotta28

Glömde att kortvariga febertoppar inte är farligt. Däremot om hon har hög feber en lång tid så är det farligt. Högst tre dagar med hög feber kan man gå. Sen har små barn högre temp än vuxna som har feber utan att det är nån fara. Antar att det är ett virus eftersom att ni inte fick nån medicin. Då ger man inte antibiotika. Hjälper inte. Finns panodil i stolpiller på apoteket, det brukar jag ge min grabb när han har feber. E superbra.

• HannaAugustsson

Ja jag hoppas det men det har ju legat som sagt konstant över 39 upp till 40grader sen ett dygn tillbaka.. Hon har knappt sovit något, äter nästintill inget och dricker inte heller så mkt. (lite nyponsoppa går ner...)

• Majsan70

Om inte barnet dricker, så får man ge dem vatten med tesked för att de inte skall torka ut. Tänk på hur du själv mår när du är sjuk..inte äter man en massa då inte..

• HannaAugustsson

Min dotter låg även med med hjärnhinne inflammation när hon föddes och hade som högst 114 (föddes för tidigt till o med)
    Men jag tänker ju tillbaka då och hoppas att det inte blir nåt mer än detta, men det verkar ju inte som det ger sig... (säger jag efter ett dygn ioförsej)

• HannaAugustsson

Näe jag vet det me maten har slutat truga nu idag utan försökt me vatten o nyponsoppa men det e som sagt pytteliten i jämförelse mot vanliga matvraket som hon egentligen är...

• Majsan70

114 är inte heller mycket vid en sån infektion. Man ser alltid till vilken typ av infektion osv.
    Var det en virusinfektion hon hade då?

• Majsan70

nyponsoppa är vatten drivande och inget jag ger mina barn när de är dåliga..bättre med annat då.

• HannaAugustsson

Näe hon hade hjärnhinne inflammation och halvägs in i döden.. Läkarna vågade varken säga bu eller bä då.. Kunde gå åt vilket håll som helst men fick då antibiotika i 14dar.

Svar på tråden Crp/sänkan? Hur högt tycker ni är högt?