• Cotton Candy

dopkort - färg att göra hand/fotavtryck med?

Hej

Funderar på att göra egna dopkort med sonens fot eller handavtryck på framsidan - men vilken sorts färg får man använda - vågar ju inte använda vanlig "giftig" färg? Och vart kan man köpa sånt?

• Svar på tråden dopkort - färg att göra hand/fotavtryck med?
  • Jess69

Det finns fingerfärg (sånt som barnen även kan kladda
    med själva senare.. ) på Panduro...
    Kolla på www.panduro.se

• Cotton Candy

OK tack för hjälpen!

• maddec

Jag använde vanlig giftfri akrylfärg en gång när min dotter var liten, men det var nästan omöjligt att tvätta bort! Hon knöt ju ihop de små händerna stenhårt och hon hade små färgfläckar i vecken flera dagar efteråt. Sedan hörde jag en kompis som användt en genomsinlig embossingstämpeldyna och sedan embossat(jättesnyggt!), och då blev det ju ingen färg på handen och det gick lätt att tvätta av.

• HAJ

Vi använde fingerfärg som vi köpt på panduro. Det vra lätt att tvätta bot med tvål o vatten

• Stora

Ilka
    www.ilka.se har jättestämpeldynor för ändamålet. Jag har prövat både fingerfärg o dessa o de är mkt bättre. Inget kladd o man får med alla fina linjer och så i hhänder o fötter. Vi tyckte med den o scannade sedan in bilden o datorn så man slipper trycka massor av fötter....

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Sockersmulan

Ett enkelt tips:
    Köp täckfärg i kaka på en färg/hobbyaffär. Den ser ut som de där färgkakorna man hade i skolan när man var liten. (Sex färger i en vit plastbricka.) Men se till att som sagt köpa TÄCKFÄRG, inte vattenfärg för den är mera genomskinlig och inte alls lika bra att göra avtryck med.
    Täckfärgen är giftfri och tvättas lätt bort. Vi köpte en mörkblå till vår dotters hand- och fotavtryck och det blev jättefint. Lycka till!

• Stiina

Vi använde vanlig vattenfärg, det blev jättebra. Sen sprayade vi avtrycken med fixativ för att det inte skulle kladda om korten blev blöta.

• therese

Stämpeldyna, med vattenlöslig färg. Då blir det lagom med färg, linjerna syns, och det blir inget onödigt kladd.
    Det enklaste är att bara ta fötterna. Händerna är svårt eftersom de små helst knyter händerna helatiden.

• Zunzhine

Vi använde vanlig fingerfärg, finns att köpa på ICA MAXI, gick hur bra som helst!!

• hammergirl

Vi använde också fingerfärg, men vill höja ett varningens finger.
    Använde gult fingerfärg på ett blått kort och resultatet blev grönt fotavtryck. Sån koll hade jag på sånt jag lärt i skolan.

• Stora

Vi tryckte på vitt papper färgen går att ändra i datorn.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • tjockmage 78

Tänker använd fingerfärg och gula tvättlappar som stämpeldyna!

Svar på tråden dopkort - färg att göra hand/fotavtryck med?