• Rulltrappa

obehag utan smärta

många klagar på att det gör ont att amma, det har jag aldrig upplevt. nej, det är ju inte riktigt skönt när mjölken rinner till och det var väl inte det bästa jag varit med om de första veckorna när man hade sårskorpor på bröstvårtorna, men det bortser jag från.
    men efter 6 månader tycker jag fortfarande att det är helt sjukt obehagligt med beröring av bröstvårtan, det kittlas så att jag nästan hoppar. de första månaderna var jag t o m tvungen att hugga in naglarna i det ammande bröstet så att smärtan skulle överskugga kittlingen, men dte har jag lärt mig att leva med nu.

är det någon annan som har upplevt icke smärtrelaterade obehag vid amning?

(jaja, det är säkert tvångstankar det är frågan om, men det är oviktigt... :)

• Svar på tråden obehag utan smärta
  • CoMad

Jag med. fast vissa dagar hade jag smärta också. Fick såriga bröstvårtor. Men när det började läka kände jag det där obehaget som du skriver om. Gillade inte alls att amma

• Tussetösen

usch.. jag tycker inte heller om känslan när mjölken rinner till... det e så jag mår illa... du e inte störd...

• Hallonpaj

En del kvinnor känner av utdrivningsreflexen kraftigt, som smärta eller obehag. Det låter som det du beskriver, som kittlande liksom.

• Rulltrappa

hallonpaj: nej, själva utdrivningreflexen gör ju ont! dte skiter jag i. det är beröringen av bröstvårtan som är obehaglig, oavsett vem som står för beröringen...

• Cissi76

yrsel, illamående, kallsvettningar och skakningar har jag vid varje amning.

• Hejsan91hejsan

Japp känner exakt så!!! Måste sitta och riva mig på bröstet samtidigt så det överskuggar obehaget/kittlingen jag känner som håller i under hela amningen i båda brösten. Min bm ringde idag och sA att en liten andel av alla som ammar känner när mjölken rinner och att det tyvärr inte finns något att göra åt.. svimmar nästsn bara jag tänker på obehaget. har hittills hållt ut i 3 v men i början gjrode det mest ont, saknar nästan det för nu känner jag bara obehaget?

Svar på tråden obehag utan smärta