• Ceridwen

Gråter så han tappar andan!!!

Min son är 3 år och detta är inte första gången detta händer.
    Idag skulle vi gå hem. Han krånglar och jag tar honom i armen och leder han hem, han blir skitsur och arg och ledsen. Gråter hystersikt och tills slut blir han blå om läpparna, han har tagit första tonen i ksrikandet och kan inte fortsätta skrika utahn blir blå, tuppar av. Jag blir ju skiträdd!!!!
    Han tuppar av kanske 2 sek. Men jag har frågat förr om detta, men nu har jag fanimej fått nog! Skall han blir helt blå och svimma av då han blir hytserisk??!! Detta kan INTE vara normalt. Nu har han ett stort blåmärke i tinningen, för han slog sig, då han började tuppa av. Nästan som epilepsi fast utan kramper. Fick inte kontakt knappt efteråt i några sekunder.

• Svar på tråden Gråter så han tappar andan!!!
  • Pikku Enkeli

Jag vet inte om panikångest yttrar sig på samma sätt hos barn som hos vuxna, men det liknar det.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Ceridwen

Nån sa en gång att det heter affektkramp, kan det stämma? När slutar detta'??!! Jag tycker inte det är normalt.

• Pikku Enkeli

Ja, det låter ju som om det kan vara det. Jag vet bara att det inte är helt ovanligt att barn blir så.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Ceridwen

Han slog i tinningen....Men det var ett plant golv, ett stengolv i uppgången. Kan det ha gett några men? Han har världes blåmärke där nu.

• ung83

ceridew: min kompis dotter är precis som din son, men hon är 1 år nu.dom har vart på läkarkontroll o läkaren sa att det hette affektkramp som du skrev.

barnet skriker o svimmar av när tex pappan tar upp barnet fast barnet vill till mamman och då blir det så här. sen pratade mamman med en annan och hon sa att barn kan använda de dära så dom får som dom vill.

sen hon det andra som berättade att barn använder bara för att få som dom vill sa även att hennes grannes barn oxå gjorde så dära.. mamman orkade inge mera så en vinterdag och kall så då tog mamman av kläderna på barnet o slängde ut henne i snön helt naken. så efter de så gjorde barnet inte sådära nå mera.

• ung83

sen sa min kompis att läkaren hade sagt åt henna o blåsa i sitt barns näsa när hon svimmar för då ska hon komma tillbaka snabbare.

• Elli47

Affektkramp är vanligare än man tror. Min äldste son hade det från ca 8 mån ålder till 2-årsåldern. Helt ofarligt förutom att barnet kan ramla och slå sig. Håll barnet i famn när det händer, blås försiktigt i munnen så barnet kippar efter andan. En del (äldre) barn kan själv framkalla affektkramp för att få sin vilja igenom...

• zazla

Hm, min mammas yngsta kan också göra så, hon är 1,5 år. Sedan har min kompis berättat att hennes son som är 2 år gör då väldigt ofta. Ingen av dem vet vad de ska göra men jag vet att kompisen skulle boka tid hos någon psykolog genom bvbc för att försöka ordna upp situationen på något sätt. Min mans syster höll andan tills hon svimmade om hon inte fick som hon ville (när hon var liten alltså)

Så det är nog inte helt ovanligt men det verkar väldigt jobbigt att ha att göra med. Kan du inte prata med bvc? De ska ju ha psykologer tillgängligt, tror det ska vara gratis också. Så att du åtminstone kan få höra från någon proffesionell att det är affektkramp. Lite svårt för oss att ställa diagnos över nätet.

• thezzan

Hej, affekanfall/kramp heter det, min son har också det, fick sitt första när han var 8 månader, nu e han tre, har vart hos barnläkare och det e helt ofarlig (förutom om dom slår sig då förstås,) så fort dom tuppar av släpper krampen o syret når till hjärnan igen, det e inget farligt, Jag har också märkt när jag blir orolig o kramar o pussar honom o grejar me honom så blir det värre nästa gång, dom kan alltså framkalla det själv, när det händer inne så ska man ut i kylan eller blåsa kallt i ansiktet o munnen, det försvinner när dom blir äldre. har han haft det länge, och hur ofta händer det,

• Annica med A 03 och L 05

Affektkramp helt klart! Har en liten 18-månaders som svimmat av ilska (hon har skrikit tills hon inte fått luft) tre gånger och en 3,5-åring som svimmat efter fall tre gånger, senast i veckan, inte för att hon slagit sig utan för att hon tappat andan efteråt när hon skrikit/gråtit i panik. På BVC säger de att det inte är något att oroa sig för och att det växer bort. Gå in på Vårdguiden och läs om affektkramp.

Kram!

• Janni 13

Kasta sitt barn naken i snön. Låter som soc borde göra hembesök. Inte okey på något vis. Misshandel som borde anmälas. Fy vilka hemska människor det finns, vill bara krama det stackars barnet som så uppenbart har det jobbigt med att hantera sina känslor.

• Sunshine02
    ung83 skrev 2007-04-16 20:52:03 följande:
    ceridew: min kompis dotter är precis som din son, men hon är 1 år nu.dom har vart på läkarkontroll o läkaren sa att det hette affektkramp som du skrev.

barnet skriker o svimmar av när tex pappan tar upp barnet fast barnet vill till mamman och då blir det så här. sen pratade mamman med en annan och hon sa att barn kan använda de dära så dom får som dom vill.

sen hon det andra som berättade att barn använder bara för att få som dom vill sa även att hennes grannes barn oxå gjorde så dära.. mamman orkade inge mera så en vinterdag och kall så då tog mamman av kläderna på barnet o slängde ut henne i snön helt naken. så efter de så gjorde barnet inte sådära nå mera.
    Men fy vilken hemsk människa! Spelar ingen roll hur trött man är och hur jobbigt det än är i stunden, man gör inte så mot sitt barn, fruktansvärt!!
Svar på tråden Gråter så han tappar andan!!!