• Skruttis82

Hur vanligt är det med blindtarmen på VÄNSTER sida???

Jag undrar om det är nån som har blindtarmen på vänster sida? Eller som hört att man kan ha det?

Min vännina åkte in akut igår och de fick operera henne. De visste först inte vad det var, men tydligen brusten blindtarm, och den satt på vänster sida. Har jag aldrig hört talas om.

• Svar på tråden Hur vanligt är det med blindtarmen på VÄNSTER sida???
  • Prins William

på vänster sida????

*Såra mig hellre med en sanning än göra mig lycklig med en lögn*
  • kidA

eh va? neh det har jag aldrig hört om.

busbebis i magen i v 27 o busungar hemma födda -06 o -00
  • Skruttis82

nej inte jag heller. jag har också tagit bort min, men den satt som vanligt på höger sida!

• Sencha

Vet inte hur vanligt det är. Men jo, det finns spegelvända människor.

• Skruttis82

tack Sencha, intressant läsningen.

Men min vän har ju bara blindtarmen på "fel" sida, hennes hjärta mm sitter där det brukar...

• Sencha
    Skruttis82 skrev 2007-05-20 11:13:30 följande:
    tack Sencha, intressant läsningen. Men min vän har ju bara blindtarmen på "fel" sida, hennes hjärta mm sitter där det brukar...
    Är du säker?
  • Skruttis82

Ja, de sökte igenom magen med ultraljud bl.a eftersom de va osäkra vad det var som var fel. sen la de snittet mitt på magen...

hennes övriga organ sitter på vanlig plats...

• Sencha

Hmm... nä, det har jag aldrig hört talas om.

• Skruttis82

ja, det måste va ovanligt. har googlat lite, och det står att blindtarmen sitter på höger sida, men att man i vissa fall även kan uppleva att smärtan sitter på vänster sida...

får väl kanske höra mer om det från henne när hon mår lite bättre.

• Iväntanstider

Blindtarmen kan ibl ligga över på vä sida... kan då blir svårare att ställa diagnos och det dröjer längre. Men visst, det finns!

• Skruttis82

iväntanstider:
    ok, så du har hört talas om detta fenomen. även om man inte är spegelvänd i övrigt?

• Iväntanstider

Ja man behöver inte vara spegelvänd... det är inte så att blindtarmen ligger på fel sida heller utan den ligger över på vä sida. Har inte hört att det är så vanligt men det finns, det vet jag:P

• Skruttis82

iväntanstider:

Ok! tack för ditt svar!

• Idagus

Stämmer, blindtarmen KAN sitta på vänster sida. Jag fick nyligen reda på att min sitter just på vänster sida. För 17 år sedan opererades jag för akut blindtarmsinflammation, men de hittade ingen. Läkaren sa att den spruckit.?!

• Anonym (Farmor)

Min farmor hade det. 

• Anonym (R)

Vänder man sig om så hamnar ju tarmen till vänster. Kan ju ha varit så att man legat på mage på sjukhuset.

• Älskade underbara

Googlade om att ha blindtarmen på vänster sida, fick upp denna tråd!
    Min blindtarm sitter på vänster. Eller som läkaren sa, tarmen är rörlig på mig och den har då lagt sig på vänster.
    Han hade aldrig sett det förut haha. 

Svar på tråden Hur vanligt är det med blindtarmen på VÄNSTER sida???