• Trixxa

Heter det kastrera eller sterilisera?

Vad gör man med honkatt -kastrerar eller steriliserar? Har för mig att det heter sterilisera även för honkatter... eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-11 17:37:47:
    ... att det heter KASTRERA även för honkatter, menar jag.
  • Svar på tråden Heter det kastrera eller sterilisera?
  • MuKo

Jag har hört att det heter kastrering för båda. Sterilisering på en honkatt är nåt ännu större ingrepp tror jag. Men är inte säker
    Så man kan kanske både sterilisera och kastera en hona.

• EllBee
    MuKo skrev 2007-09-11 17:39:50 följande:
    Jag har hört att det heter kastrering för båda. Sterilisering på en honkatt är nåt ännu större ingrepp tror jag. Men är inte säker.
    Så man kan kanske både sterilisera och kastrera en hona.
    Jo, det stämmer
  • myskatt

Kastrering = ta bort hela paketer oavsätt kön, alltså testiklar på hanar och livmoder/äggledare på honor.

Sterilisera = klippa ägg- eller sädesledarna. Löpbeteendet kvarstår.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Lisa 76

när vi skulle in och kastrera våran han hund pratade vi med vetrinären om även tiken.Då sa jag att vi funderar på att sterelisera henne men då rättar vetrinären mig och säger attdet heter även kastrera på tikarna.
    Nu är ju detta hundar iofs men bara en liten parantes.

• dekad
    myskatt skrev 2007-09-11 17:42:53 följande:
    Kastrering = ta bort hela paketer oavsätt kön, alltså testiklar på hanar och livmoder/äggledare på honor.Sterilisera = klippa ägg- eller sädesledarna. Löpbeteendet kvarstår.
    ...och även risken för livmodersinflammation kvarstår. Samt fertilitets-stressen och ev. markeringsbeteenden.
  • myskatt

Jag tror personligen inte att nån veterinär steriliserar katter längre då det inte bara är förmågan att få kattungar som ägarna vill få bort.

• Amaranth

Som myskatt sa: när man steriliserar bara klipper man och ser till att det inte kan bli några ungar, men man ändrar inte deras beteende och hormonnivåer. Vid kastering tar man bort dessa delar vilket gör att djuren normalt blir lite lugnare när deras hormonnivåer inte stormar.

• Yariija

Väldigt OT, men efter jag fötts så bestämde mor och far att eftersom jag var nummer 4 och kom till trots att mamma hade spiral så steriliserade pappa sig. Mamma hade svårt att förklara och berättade att det är som när vi skickade iväg katten Findus (frågade om småsyskon, därav diskussionen). När någon fårgade vad min pappa hade för yrke sa jag att han var en kastrerad bonde

• Smulan 79

Vet heller inget vet. som steriliserar honkatter längre. Det är kastrering på båda könen

• dekad
    Yariija skrev 2007-09-11 17:49:34 följande:
    Väldigt OT, men efter jag fötts så bestämde mor och far att eftersom jag var nummer 4 och kom till trots att mamma hade spiral så steriliserade pappa sig. Mamma hade svårt att förklara och berättade att det är som när vi skickade iväg katten Findus (frågade om småsyskon, därav diskussionen). När någon fårgade vad min pappa hade för yrke sa jag att han var en kastrerad bonde
  • Smulan 79

Det verkar hänga kvar sen förr, samma som att norska skogkatter ska ha en extra klo... Och det i själva verket är en genetisk defekt.

• Rottis77

Både honkatter och hankatter kastreras! När man tar bort livmoder och äggstockar blir katten kastrerad.

• maalisen73

som redan påpekats, man kastrerar både han- och honkatter

• Trixxa
    Tack för svaren1

Yariija ----> hahahaha, "kastrerad bonde" !
  • mamma o dotter

kastrera det hette sterilisera förr

• myskatt
    mamma o dotter skrev 2007-09-12 10:34:19 följande:
    kastrera det hette sterilisera förr
    Nja det hette inget anorlunda förut. Däremot var det vanligare att man steriliserade honor pga att det är ett enklare ingrepp.
  • Anonym (Kattkunnig)

Fel fel fel.    Det heter kastrera på båda. Sterilisera tar bara bort äggledare
  • Gurk11

Man steriliserar inte katter längre, både hanar och honor kastreras. Väldigt många som envisas med att säga sterilisera dock så bra av dig att kolla upp fakta! Glad

Svar på tråden Heter det kastrera eller sterilisera?