• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 20:11:32 följande:

Om det er feil å fengsle terrorister..NEI!! Drepe arabere? Det blir så når en er i krig, men det vet kanskje ik du? Dei går ik bevisst ut for å drep uskyldige. Og hvorfor bomber dei tror du?
    Det finns många bevis att israeliska styrkor mördat oskyldiga, demonstrerade kvinnor och även utländska journalister.

Ställer frågan igen:

"Anser du att det är rätt av israel att mörda palestinier, tortera dem, fängsla dem, neka dem återvända till sitt land, bomba sönder deras städer och byar, jämna deras hus med marken, klassa dem som andra klassmedborgare är humant och demokratiskt?"
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-28 20:32:38 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-28 20:09:02 följande:Terror är när man mördar oskyldiga. Detta är vad israel sysslar med.
    Israel er i krig!!!
    Men du glemer at Araberene bevisst driver med utryding av Jødene..hva kaller DU det? Eg ser på det som terror i høyeste grad. Og dette støter du!!

En bør heller støtte folk som jobber for fred..
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 20:37:11 följande:

Israel er i krig!!! Men du glemer at Araberene bevisst driver med utryding av Jødene..hva kaller DU det? Eg ser på det som terror i høyeste grad. Og dette støter du!! En bør heller støtte folk som jobber for fred..
    Palestinierna anser israel som en ockupationsmakt. De ligger också i krig mot ockupationen. Räkna det rätt nu, vem begår terrorism, är det palestinierna eller ockupationen?
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-28 20:43:19 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-28 20:37:11 följande:Palestinierna anser israel som en ockupationsmakt. De ligger också i krig mot ockupationen. Räkna det rätt nu, vem begår terrorism, är det palestinierna eller ockupationen?
    Landet tilhører Jødene, så eg undrer stort egentlig på hvem som opkuperer hvem.
    Da Jordan okuperte judea og samaria var det ingen som skrek okupasjon..under på hvorfor.
    Dessuten er dette Jødenes historiske landområdet!!
  • bez

Free Spirit skrev 2007-10-28 20:46:50 följande:

Landet tilhører Jødene, så eg undrer stort egentlig på hvem som opkuperer hvem.Da Jordan okuperte judea og samaria var det ingen som skrek okupasjon..under på hvorfor.Dessuten er dette Jødenes historiske landområdet!!
    Äeh judarna fick till sig en bit per våld av staterna, är det inte USAs 51:a stat nu ?
  • Free Spirit

Gjentar meg atter en gang!!

Mandatet slo videre fast at jødiske bosetninger skulle fremmes av Storbritannia; de skulle stimuleres på en aktiv måte av mandatmakten og omfatte alle typer landområder, inklusive statsjord (overtatt etter Tyrkia) og land til offentlig bruk. Statlig land utgjorde den største delen, 71%. Etter forslag fra Storbritannia begrensete Folkeforbundet de jødiske bosetningene til den del av mandatområdet som lå vest for elven Jordan. Området øst for elven ble gjort til et arabisk emirat, Transjordan, som i 1946 ble til det selvstendige kongedømmet Jordan. Omkring 3/4 av innbyggerne der er fra vest-Palestina, slik at staten Jordan faktisk er en palestinsk stat. Kong Abdullah ville kalle sin stat Palestina, men britene frarådet ham. Navnet ble Jordan, og tanken var at kongen kunne få land også på vestsiden av elven. Slik oppstod det kunstige navnet "Vestbredden", som ikke finnes på noe kart før 1948.

• teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 20:46:50 följande:

Landet tilhører Jødene, så eg undrer stort egentlig på hvem som opkuperer hvem.Da Jordan okuperte judea og samaria var det ingen som skrek okupasjon..under på hvorfor.Dessuten er dette Jødenes historiske landområdet!!
    Enligt din bibel Free spirit som även nämner att judarna inte hade sitt ursprung i palestina. De uppmanades slänga ut hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna. Citerar versen:

5 Mos 7:1
    Israel och de främmande folken
    När Herren, din Gud, för dig in i det land du kommer till och tar i besittning driver han undan många folk för dig: hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk som är större och mäktigare än du.

Det står även där att landet tillhörde palestinierna. Citerar versen:

Ge 21:32
    So they made an agreement at Beer-sheba, and Abimelech and Phicol, the captain of his army, went back to the land of the Philistines.
    ----------------------------------
  • teek taak

Free Spirit

Det betyder att palestina rycktes från palestinierna och gavs bort till zionisterna.

• Chana

teek taak
    jag sâger bara lägg ner, du svara

• teek taak

Chana

Du ställde frågor och fick svar. Jag ställde en enkel fråga och du svarade inte på den. Fakta finns hos de judar som är motståndare till staten israel. De lägger fram det faktum att palestina ockuperades av zionisterna och att de inte har rätt till det. Fakta om israels terrorism och rasism har även uppmärksammats av svenska journalister bla. Jan Guillo (skit i stavningen)

"Hur kan du vara sâ elak att sitta här och ge budskapet att bojotta israel. Är du troende vilken religion du ân har sâ âr det förbjudet att gôra sâ."

Nej jag är inte elak annars hade jag inte stöttat de utsatta palestinierna. Min tro har inget med vad jag tycker om israel och jag fortsätter bojkotta tills rasismen och diskrimineringen upphör och exilpalestinier återvänder till sitt hemland. Och ja, jag hatar orättvisor, hyckleri och dubbelmoral. Gör du också det chana?

"Fâr man frâga har du varit i israel och sett pâ plats pratat med folken som bor dâr."

Jag behöver inte vara där för att få den kunskapen om vad som händer stackars palestinierna när de dagligen utsätts för diskriminering och mord eller de barn som mördas inför mediakamerorna av isreliska styrkorna. Samma sak frågar man dig: Har du varit i Irak för att vara säker på att det finns ett land som heter Irak och att det existerar? Nej. Men du har läst och sett, eller hur?

"Det märks verkligen vilken hatiks sjâl du mâste ha som anklagar och hâller pâ istället som jag vad dig ge fôrlag pâ fred, men det exsiterat nog inte i din värld."

Jag är inte hatisk mot de utsatta men hatisk mot ockupationsmakterna som härjar vilt på vår jord.

Svar på tråden Israel/Palestina