• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • drSteffo

Chana skrev 2007-11-01 10:43:45 följande:

Tycker inte du att detta var lite väl magstarkt skrivet?
    Det är inte ett dugg magstarkt enligt mig. Magstarkt är det när personer stödjer ockupationsmakten Israel och därigenom tillåter deras etniska rensning av palestinierna att fortgå!
  • teek taak

Chana

"Du sâger att man borde bojkotta israel och skicka ut alla judar, kan du svara pâ vad dom ska ta vâgen dâ?"

Nu får du ta och hänvisa VAR jag skrev att alla judar ska ut från landet? Du hittar inte det så jag tror du har inte följt tråden. VG läs den från början och lägg inte vikten vid att diskutera min person utan var saklig.

• teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 12:25:36 följande:

Mycke bra skrivet och jag håller med dig. teek taak är inte ute efter en fredlig lösning i konflikten.
    OM det finns fredliga lösningar Fula Fisken. Men det finns inga när israel fortsätter att ha en etnisk rensning.
  • teek taak
    drSteffo skrev 2007-11-01 12:50:01 följande:
    Chana skrev 2007-11-01 10:43:45 följande:
    Det är inte ett dugg magstarkt enligt mig. Magstarkt är det när personer stödjer ockupationsmakten Israel och därigenom tillåter deras etniska rensning av palestinierna att fortgå!
    Det är detta som jag och andra diskuterat här. Hur är det moraliskt att stödja den stat som utövar rasism, diskriminering, terorism och etnisk rensning av palestinier förstår jag inte mig på.
  • drSteffo

teek taak skrev 2007-11-01 12:56:38 följande:

Det är detta som jag och andra diskuterat här. Hur är det moraliskt att stödja den stat som utövar rasism, diskriminering, terorism och etnisk rensning av palestinier förstår jag inte mig på.
    Jag var med i början av tråden och diskuterade det samma. För mig finns det bara ett alternativ, och det är att bojkotta Israel. Det borde vara en självklarhet för varje människa med ett sunt samvete och en normal empatisk förmåga.
  • bez

Chana skrev 2007-11-01 12:45:02 följande:

Hej kan du vidareutveckla detta lite?
    Hat finner inga gränser.
  • teek taak
    drSteffo skrev 2007-11-01 12:59:11 följande:
    Jag var med i början av tråden och diskuterade det samma. För mig finns det bara ett alternativ, och det är att bojkotta Israel. Det borde vara en självklarhet för varje människa med ett sunt samvete och en normal empatisk förmåga.
    Det är det bästa man kan göra i dags läge är att bojkotta. Jag har lagt in en lista på israeliska varot som finns i marknaden som man kan ta och printa och använda. Tycker också det är bra att fler hemsidor börjat uppmärksamma att bojkotta. Bra tycker jag.
  • DaCiss

Okej, så alla människor i Isreal skall lida då för politik? Även de som inte bidrar eller stödjer på något sätt det krig som utspelas där? Vilken bra lösning.

Och du kan med säkerhet också veta att det är israeler som är bad guys och palestinier som är the good guys?

Jag har israeliska kompisar som lever sina normala liv i Israel, jobbar och tar hand om sin familj och hålelr sig utanför debatten och kriget israeler och palestinier emellan. vanligt normalt folk.

Jag tycker det är farligt ifall man skall börja bojkotta ett land ifall man inte med säkerhet vet vad som pågår där. Och en sak vet man med säkerhet, det finns oskyldigt folk i det landet som inte skall behöva lida eller stå till svars för något de inte gjort.

drSteffo skrev 2007-11-01 12:59:11 följande:
  • Fula Fisken

teek taak skrev 2007-11-01 12:55:05 följande:

Fula Fisken skrev 2007-11-01 12:25:36 följande:OM det finns fredliga lösningar Fula Fisken. Men det finns inga när israel fortsätter att ha en etnisk rensning.
    Så då menar du att palestinas regering bara sitter på sina rumpor och inte gör någonting. Att dom är totalt oskyldiga till konflikten?
    Nej knappast.
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 13:06:57 följande:

Okej, så alla människor i Isreal skall lida då för politik? Även de som inte bidrar eller stödjer på något sätt det krig som utspelas där? Vilken bra lösning.Och du kan med säkerhet också veta att det är israeler som är bad guys och palestinier som är the good guys?Jag har israeliska kompisar som lever sina normala liv i Israel, jobbar och tar hand om sin familj och hålelr sig utanför debatten och kriget israeler och palestinier emellan. vanligt normalt folk. Jag tycker det är farligt ifall man skall börja bojkotta ett land ifall man inte med säkerhet vet vad som pågår där. Och en sak vet man med säkerhet, det finns oskyldigt folk i det landet som inte skall behöva lida eller stå till svars för något de inte gjort.
    Sa du samma sak när man införde sanktioner mot sydafrika och deras apartheid-regim? (hur väl dessa sanktioner fungerade behöver jag knappast påpeka)
    Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten.

För att citera Martin Niemöller:
    När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag;
    jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag;
    jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera;
    jag var ju inte med i facket.

När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera;
    jag var ju ingen jude.

När de hämtade mig,
    fanns det ingen kvar som kunde protestera.
Svar på tråden Israel/Palestina