• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Chana
    drSteffo skrev 2007-11-01 18:26:19 följande:
    Chana skrev 2007-11-01 18:22:37 följande:
    USAs regering skickar ungefär 30 miljarder dollar i bistånd till USA. Judiska intressegrupper delar också ut pengar (bland annat de pengar man fick efter utpressningen mot europeiska banker, som egentligen skulle gått till överlevare från förintelsen).
    Skillnaden mellan regeringen i Israel och Paletsineran

Israels regering ger bidragen dirket till mânniskorna och bygger upp landet.

Palestinska regering ger inte nâgot som helst av bidragen till mânniskrona som lever dâr använder en stor del till att kriga med israel etc... Regeringen behâller därav alla bidrag och dom har tom konton i schweiz.
    Nu kanske ni fôrsâr skillnade och varför det ser ut som det gôra. Det har välinget med israel att göra. Punkt slut.
  • Nifelheim

drSteffo återkommer imorgon. Någon har anmält ett av hans inlägg för hets mot folkgrupp så han kan inte skriva alls på FL

Du skulle bara veta vem jag egentligen är!
  • teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:25:37 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 13:20:29 följande:
    men det är klart att din tro spelar en viss roll eftersom du stöder Palestina. Jag har inte skrivit att Israels regering har rätt i allt, men att lösa det hela med sanktioner och väld är knappast rätt väg att gå.O visst är det palestinierna som skickar in självmordsbombare bland cevila, det kan du ju knappast neka till.
    Min tro har inte med mina åsikter om israel att göra. Jag har alltid varit motståndare till israel även innan jag reverterat till islam. Är också emot självmordsbombning på civila.
  • älskarlivet81

chana: Självklart tycker jag det är bättre att kämpa för fred än att bojkotta ett land där även palestinierna hämtar sin mat ifrån!

Mena tt Israels regering ger pengar till sitt folk? Bull shit.. Vet du hur mycket muren kostar att bygga? Och alla nya vägar??

• teek taak
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 16:57:48 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v.. Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!
    En till som sett med egna ögon hur situationen är för palestinierna där nere. Ett av de argument man fick av israelkramarna här är att man måste varit där nere för att kunna diskutera frågan. Dvs om du inte har varit i israel har du noll-info om läget.

Tack ditt inlägg uppskattas enormt
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-01 18:06:44 följande:

Hehe..Ja det var til deg..synd du ik forstår så godt Norsk, mrn eg forstod ik helt hva du mente med: hur ska du ha det?
    Det är faktiskt inte bara han som har det lite svårt att förstå norska. Vi har varit fler som bad om hjölp för att få översättning.
  • Halal

Älskarlivet81

Tack för ditt inlägg där du själv beskriver vad du upplevt. Förstår detta med barnen som inte har lekplatser ens och att inte veta när vattnet stängs av.

Vad som förvånar mig är att de som ropat heja Israel inte verkar ha tillstymmelse till sympati för dessa familjer som blir UTAN VATTEN!!! Stängs vattnet av hos mig ett par timmar så är det om inte katastrof så ändå väldigt arbetssamt. Utan det UPPMUNTRAS tom. Jag är faktiskt en aning tagen - för ser att det inte finns tillsymmelse till MEDmänsklighet, så inte konstigt att det fortsätter och FÅR fortsätta för ingen bryr sig.

Jag hoppas de som utsätts för denna typ av tortyr och förtryck som det är att bli förnedrad i vägspärrar, få vattnet avstängt hur som helst och får sina grödor förstörda orkar med att ta sina steg framåt. Än finns det människor som BRYR sig om sina medmännsikor och det är på det sättet man i så fall komma framåt, genom att STÄVJA förtryck - inte genom att uppmuntra det.

• Chana
    Halal skrev 2007-11-01 19:22:27 följande:
    Älskarlivet81Tack för ditt inlägg där du själv beskriver vad du upplevt. Förstår detta med barnen som inte har lekplatser ens och att inte veta när vattnet stängs av. Vad som förvånar mig är att de som ropat heja Israel inte verkar ha tillstymmelse till sympati för dessa familjer som blir UTAN VATTEN!!! Stängs vattnet av hos mig ett par timmar så är det om inte katastrof så ändå väldigt arbetssamt. Utan det UPPMUNTRAS tom. Jag är faktiskt en aning tagen - för ser att det inte finns tillsymmelse till MEDmänsklighet, så inte konstigt att det fortsätter och FÅR fortsätta för ingen bryr sig.Jag hoppas de som utsätts för denna typ av tortyr och förtryck som det är att bli förnedrad i vägspärrar, få vattnet avstängt hur som helst och får sina grödor förstörda orkar med att ta sina steg framåt. Än finns det människor som BRYR sig om sina medmännsikor och det är på det sättet man i så fall komma framåt, genom att STÄVJA förtryck - inte genom att uppmuntra det.
    Hej halal
    Som jag skrev tidigare sâ tar hela paletinerans regering alla bidrag och pengar och ger inte ett uns till folket, därav all fattigdom. Vilket alltâ inte israels regering gôr dom ger pengarna fôrst till folket och sen till att bygga vägar etc..
    Nu kanske du ocksâ förstâr varför det är som det âr. Lyckligvis sâ har palestineran matvaror och andra bâttre varor att kôpa i israel.
  • älskarlivet81

chana:
    Men fortfarande, vet du vad muren kostar?? Det finns fattigdom även bland israelerna..

Palestinierna är framför allt fattiga för att detinte finns några jobb och det blir så mycket problem om de ska försöka jobba inne i Israel...

Svar på tråden Israel/Palestina