Björkenli skrev 2023-11-26 14:41:26 följande:
Hej! Hittade denna tråd och undrar om fler som gjort ivf I Danmark vill dela med sig om sina erfarenheter kring detta? Det är ju väldigt mycket pengar det handlar om för alla mediciner. Jag är besviken på min klinik i Danmark som inte sa någonting alls om detta! Önskar att jag hade vetat och haft tid att höra av mig till olika kliniker i Stockholm för att kolla om någon skulle vara beredd att skicka recept.
Nu ska jag på ultraljud nummer 1 imorgon, på stimulationsdag 5, och ska fråga honom. Men säger han nej så blir det ju stressigt att hinna hitta någon som vill skriva ut...
Hade det handlat om 5000- 7000 hade det vän varit en sak men behanlingen kommer ju bli uppåt 15 000 kronor!!!
Väldigt nyfiken att höra andras erfarenheter .
Nu har jag bara hämtat ut det jag behöver till imorgon.. sen håller jag tummarna...
Hälsningar Li
Hej!
Vilken gammal tråd du har hittat. ( FL är inte bra då det är svårt att se åren?) Skulle rekommendera dig att gå in under ?Svårt att få barn? och sedan någon av IVF trådarna för 2023. Så får du säkert svar från andra där.
Jag visste om detta (och att det inte alltid är lätt att hitta läkare som vill skriva ut.) Vissa på de privata IVF klinikerna gör det men tar bra betalt för det, vissa gyn kan också hjälpa till att skriva ut medan andra inte gör det alls. Har jag fattat det rätt kan de bli ifrågasatta ( vet ej om av vem däremot?) om de skrivit ut för mycket mediciner. För en IVF läkare är det då inget uppseendeväckande men för en vanlig gynekolog kan det vara det.
Väldigt dumt att din klinik inte tog upp detta med dig, är inte så förtroendeingivande av dem att inte berätta. Jag kände till reglerna, räknade på det och landade i att det inte blev så mkt billigare i Danmark mot Sverige om läkemedelskostnader, extra ultraljudsbesök och resdagar av förlorad arbetsinkomst räknades med. Blev privat ivf i Sverige. ( När det inte lyckades och jag fick gå över till äggdonation blev det Danmark ändå då priset var bättre där för själva behandlingen. De mediciner jag behövde då var också billigare än vid medicineringen inför ivf.)
Hoppas du har tur och att läkaren kan hjälpa dig! Och fråga i de andra trådarna så får du säkert fler svar.
Lycka till med din behandling!