• Karolina1

Hur får jag till detta? (glasvägg)

Vill göra en glasvägg mellan sängen o soffan (bor i en etta) men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Någon som gjort det? Hur fäster man glaset, var kan man köpa golvlister att fästa med?
    Snälla hjälp..

• Svar på tråden Hur får jag till detta? (glasvägg)
  • Diorlover

det e nog svårt.. inget man ska göra sj. bor du i hyresrättÅ?

• Karolina1

hmm hade funderingar på att bara lägga nåt fäste längs vägg och tak och sätta i snyggt frostat glas emellan.. ja, bor i hyresrätt men tar givetvis bort vid utflytt

• Karolina1

hmm hade funderingar på att bara lägga nåt fäste längs vägg och tak och sätta i snyggt frostat glas emellan.. ja, bor i hyresrätt men tar givetvis bort vid utflytt

• Diorlover

då msåte du kolla upp med hyresvärden först sen skulle det bli skador i golvet får du stå för det sj

• MiniMii

Kolla på äntligen hemmas hemsida... dom gjorde en glasvägg i ett barnrum där för några veckor sedan...

• MagnusA

Hjälpte en bekant att montera upp nårra glassektioner med lister och klämbeslag som han köpte billigt från ett glasmästeri på orten (utgående artiklar i detta fall).

Beroende på vad det är för golv så bör det inte vara något jättestort problem med att montera in detta i lägenheten. Parkettgolv kan relativt enkelt återställas vad gäller ev. skruvhål. Lite värre om det rentav är klinkers men även laminat. Plastmatta är heller inte det värsta.

Men, som sagt en bra idé att fråga hyresvärden, det kanske till och med blir ett fint tillskott till lägenheten om man gör ett bra jobb?

Jag tycker att det viktiga är just beslagen och glaset. Det MÅSTE vara säkerhetsglas, och vill man komma någorlunda billigt undan så är det väl härdat glas som gäller. Det är bokstavligen livsfarligt om man skulle köra på vanligt planglas, då glashärvorna delar sig i stora bitar om det krossas.

Angående listerna så kan man egentligen köra på alltifrån trälister från bygghandeln eller liknande, men känns som att det skallrar en del hur man än gör.

Min bekanta köpte ju några hellängder av glasningslister, tror de var i aluminium. Detta placerades upptill och nedtill, med klämbeslag mellan glasen. Påminner mycket om en tågperrong eller liknande, typ som en busskur i äldre dar.

Klämbeslagen är ganska så dyra i vanliga fall, men han fick en bra deal. Tycker att ebay och amazon erbjuder mestadels skräp i kvalitén vad gäller sådant här.

Tyvärr så vill ju inte glasfirmorna alltid dela med sig vilket märke osv. det är på deras grejor, men här fanns det åtminstone en logga på kartongen, Göthes tror jag det stod. Gissar på att det är gothes.se/ men jag kan ha fel. Kikade på Biltema först och främst men de hade inget.

För att få det härdade glaset "frostat", eller etsat som det så snyggt kallas, så kan man ju lägga på en foliering. Går även att beställa i laminat tror jag.

Mvh

• Goneril

Varför inte en snygg skärm som rumsavdelare? Kan tas bort om man vill att rummet ska se luftigare ut och ställas på plats om man vill dela av rummet. Skärmar  finns i alla utföranden, stilar och prisklasser på nätet. De döljer till exempel en obäddad säng och är mycket snyggare än en glasvägg. Glas mitt i rummet kräver ständig puts för att vara fint. Du slipper också att fråga husvärden om lov och du slipper att återställa golvet när du flyttar.

• Tukt

Låter ju lite som ett kontor, men nu kom jag inte in på länken.
    Men verkar lite svårt eftersom glas är tungt, speciellt då du kanske vill ha ett glas som är lite tåligare än fönsterglas.
    Varför inte ställa en hylla, eller något som är semitransparent? 
    Också lätt att luften kan bli stillastående om man inte har koll på ventilationen. Och då kan du få skit när det blir OVK.

• Anonym (Bättre sent..)
    Det är 17 år sedan hon ville bygga glasväggen, så det har nog ordnat sig nu. :) 
  • Tukt
    Anonym (Bättre sent..) skrev 2024-10-17 20:25:43 följande:
    Det är 17 år sedan hon ville bygga glasväggen, så det har nog ordnat sig nu. :) 
    Men vafann...såg inte.
    Men ändå rätt intressant att någon går in på Familjeliv och helt random söker på "glasvägg".Cool
Svar på tråden Hur får jag till detta? (glasvägg)