Har era barn molusker?
Min son har molusker på rumpan och några på benen...har läst att det går bort av sig själv..men det kommer ju bara fler ju..nån som vet?
Min son har molusker på rumpan och några på benen...har läst att det går bort av sig själv..men det kommer ju bara fler ju..nån som vet?
Min son hade i ena knävecket när han var liten. Det är sant att de försvinner av sig själv, men det kan ta TID!
Jag vill dock verkligen utfärda en varning till er och det är att försöka se till att han inte kliar sönder dem. Min son gjorde det och det blev infektion och gjorde ont och såg helt vidrigt ut. Om han kliar mycket så sätt på nån tunn kompress eller nåt, som släpper genom luft som skydd. Jag gjorde det till nätterna ibland.
Ha tålamod bara,lycka till!
Dottern (nu 11 månader) har haft det i halva sitt liv. Fick först på armen och nu har dom spridit sig ner på magen och benen. Vet inte varifrån hon fått dom då inte vi har några.
Vår son har haft molusker i armhålan och på magen men dom försvann efter ca 7-8 månader.
Mollusker
Vad är mollusker?
Mollusker (Molluscum contagiosum) är en virusinfektion i huden, som visar sig som små pärlliknande knoppar, ibland vulkanliknande. Mollusker kommer av ett virus som smittar vid direkt eller indirekt kontakt. Det är en godartad åkomma som kan förekomma i alla åldrar men är vanligast hos barn. De enstaka knopparna försvinner av sig själv efter några månader.
Hur får man mollusker?
Man smittas av ett virus, poxvirus, som förorsakar mollusker. Smittan kan ske vid direkt kontakt, även sexuell, eller vid indirekt kontakt, till exempel vid användning av gemensam handduk. Från det att man blivit smittad går det 2-8 veckor till molluskerna bryter ut.
Vilka symptom ger mollusker?
1-5 millimeter stora, pärlliknande knoppar på huden, ofta med en kraterliknande topp. Vid sexuellt överförd smitta är molluskerna ofta lokaliserade på könsdelarna, låren eller nedersta delen av magen.
Goda råd:
Ha tålamod - de försvinner av sig själva. Tvätta händerna efter beröring av mollusker. Den smittade bör använda egen handduk. Undvik att klia på molluskerna eftersom det kan leda till att du får eksem eller en bakterieinfektion.
Hur ställer läkaren diagnosen mollusker?
Diagnosen ställs utifrån knopparnas utseende.
Utsikter för framtiden
Det är en godartad åkomma där molluskerna försvinner av sig själv inom loppet av några månader. AIDS-patienter kan dock utveckla en generaliserad/utbredd hudinfektion.
Hur behandlas mollusker?
Vanligtvis ges ingen behandling eftersom åkomman går över av sig själv. Större eller generande mollusker kan däremot skrapas av vid lokalbedövning eller frysas bort. Dock bör man helst undvika att behandla barn <10 år, eftersom detta kan orsaka en onödig sjukhusrädsla, även om man använder bedövande salvor innan behandlingen.
Hoppas att detta hjälper =)
Vår son har JÄTTEmycket mollusker. Hela häger sidan insidan av låren, armveck och har börjat få på pungen.
Det är jättesynd om honom för de börjar kännas generande inför kompisarna. Han är 4,5 och har haft dem isnart ett år.
Vi smörjer in honom med miniderm och en salva som vi kallar silversalva som vi fått på bvc.
Båda barnen har haft det och sonen 2 år är besvärad och kliar sönder sina. Vi fick ett tips av en kollega till mannen (han jobbar inom vården) om salvan Xyloproct, avsett för hemorojder. Vi ser jättebra resultat efter knappt en veckas användning. Jag kan inte så några problem med att använda den efter att ha läst i FASS och innehåll osv, men å andra sidan vill jag inte rekommendera den heller eftersom det är mer en "huskur".
Dom verkar smitta oxå..Min kusin på 13år hade de sedan fick hans lillebror de på 3år..Men dom försvinner själv. De är virus i huden fick deras mamma veta..
Min dotter fick molusker strax innan hon fyllde 2år och de spreds rätt så ordentligt...den första satt på halsen men blev riktigt stor då 3-4st växte ihop och sen fick hon flera i ansiktet(bl.a runt ögonen), på benen och typ vid armhålorna(inte i). de försvann däremot efter 6-9 månader men då var vi jätte noga med att hon inte fick klia på dem och när de blev vita så hade vi på alsolsprit och tejpade över i nån dag och och gjorde rent dem.
Hon fyller 3år nu på måndag så hon har blivit av med sina för bara några månader sedan.
Var extremt noga med att han inte får klia på dem för de smittar...om han rör dem och sen petar på något och sen rör någon annan där så kan de få molusker det är också så det sprider sig över kroppen...klia på molusk, rör någonstans = ny/a molusker.
De är som mest smittsamma när de blir vita och håller på att spricka.
alla mina tre barn har haft mollusker och dom hade mkt och länge.... fick höra att man kunde köpa "svensk droppar" på hälsokost och badda på molluskerna, provade på min son och dom började försvinna direkt! använde inte "dropparna" på min dotter eftersom hon var under året.... var osäker på om hon var för liten....
Min dotter fick molusker på halsen, fram och bak och inget man kunde göra sa dom. Men det är ju ett virus, ganska svagt dessutom så jag försökte med vitlök eftersom vitlök är en otroligt stark virus dödare.
Delade en klyfta på hälften och med doppade tippen på en chop stick i så att vitlökssaften kom fram sen duttade jag på lite på varje molusk. Upprepade morgon och dom började torka ut efter bara några dagar.
Funkar perfekt, moluskerna borta! :)
Min son hade mollusker i 3 år och har nu bara EN kvar. Vissa blev sönderkliade och såg jävliga ut, men det läker ju det med.
Jag testar just nu en salva som heter Ekholms Alovera Super star finns på nätet skall hjälpa innom 2-3 veckor
Jag ser en förändring efter 1 vecka jag återkommer om de går bort helt
Fav
Japp, yngsta barnet snart 5 år har haft mollusker ett halvår nu. Tyckte att de nästan var på väg bort i samband med en Greklandsresa med salta bad men härhemma verkar de trivas bra igen
Vi har avstått alla försök till behandling och inväntar att viruset ska ge upp, men jag tycker att de är hemskt fula så jag vet inte om inte vi också snart prövar diverse huskurer.
Har läst runt lite och ni som använder vitlök, alsolsprit, svenskdroppar mm svider det inte på era barn? min dotter skriker när vi duttar med alsolsprit... funderar på salta bad men samtidigt är det ju inte bra med torr hud. hon har haft det i ca ett år och det visar inga tecken på att ge upp...suck...
Bägge mina barn har haft! Dem försvinner! :)
Äntligen är min sons molusker borta... Jag testade alla råd i tråden men utan resultat. Gick till slut till en Homeopat som gav oss tångbad från Algbörje, finns säkert i välsorterade hälsokostbutiker. Efter 3 bad började vi se resultat och dom är nu nästan helt försvunna efter tre-fyra veckor. Han hade värsta sorten och man blev tårögd när man såg hans ben. Tången är ju även bra för huden i övrigt och det skulle också vara grovsalt i vattnet, vilket bekräftas av tidigare inlägg. Han började även få på kinderna och då gjorde vi en ansiktsmask, -borta på två gånger! Lycka till, detta sätt var både enkelt o nyttigt
Min dotter hade mollusker på mage, armhålor och ben från att hon var 2 tills hon var 3,5. De gav inte med sig och efter ett besök hos läkare fick hon en starkare kortison salva utskriven, vi smorde en gång per dag i en vecka och alla mollusker försvann och kom inte tillbaka! 👍
Vår kille hade riktigt mycket mollusker förra sommaren-hösten. Vi provade att smörja med microcidsalva som egentligen är mot svinkoppor men.dock vedertagna att använda på barn o efter ca en månads smörjande varje kväll försvann de o har inte kommit tillbaka . Skönt.