• Fillay

När fick ditt barn se Spindelmannen på film?

Hur gammel var alltså barnet då det fick se Spindelmannen? Varför resonerer du som du gör angående Spindelmannen och ålder?
    Från vilken ålder visste ditt barn vem Spindelmannen var, och hur fick han veta det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-30 13:28
    Kan lägga till att min son inte har sett den. Det har inte ens varit i mina tankar att han ska få se den.. Han är snart 4 1/2 år.

Kan lägga till att min son inte har sett den. Det har inte ens varit i mina tankar att han ska få se den.. Han är snart 4 1/2 år.

• Svar på tråden När fick ditt barn se Spindelmannen på film?
  • snuttP

Min son är lite mer än 4 år, han såg väl spindelmannen första gången när han va 3½ kanske. Vem det är har han veta länge, iallafall sen innan han va 3 år.

Jag låter min son se det mesta, ja inte värst skräckfilmen, men han ser ibland på CSI med oss. Jag låter inte honom titta själv. Utan jag finns där och förklarar. Jag tror inte han tar skada av det.

• Söderböna

Tja, det lär dröja.

Pluttan fyller 4 år nu i mars och hon kommer inte, om jag får välja, se Spindelmannen än på länge. Hon är inte så intresserad av film och jag vet inte hur stor behållning hon har av en sådan film. Finns den ens dubbad till svenska? (Och tyvärr - hon kan inte läsa undertexter än och hennes engelska är inte så avancerad )

Hon har lite koll på Spindelmannen, via kompisar på dagis. För henne är det en typ av figur och hon kan säga saker som "Det är en spindelman". Vem

• Indillia

Min dotter är 4 år.
    Pratar vi tecknat eller "riktiga"? Tecknade serien har hon sett sen hon var kanske 2 år, då vi flyttade och fick nya tv-kanaler. Att sen se otecknade filmen var en kul grej för henne. Spännande ibland, men aldrig läskigt. Hon har i stort sett alltid vetat vem Spindelmannen är.

• Fillay

Jag tänkte på den riktiga. Visste inte ens att det fanns någon tecknat.

• Fillay

Oj, det tillägget kom många gånger. Det sto att det blev en fel, så jag trodde inte att den blev registrerat.

• mamita

3 år... inte så klokt kanske, är lite efterklok.
    Rekommenderar andra att vänta ett bra tag, de filmerna är våldsamma på ett väldigt inspirerande sätt.
    Fattar inte varför det finns så mycket leksaker och annat med spiderman-tema, det är ju uppenbart att dessa saker som görs till småbarn gör att barnen blir nyfikna på filmen, och som förälder kände jag då att de kunde få se filmen, men det var inte bra de kopierade mycket och slogs hej vilt och klättrade på allt

• Söderböna

Ni som har låtit barnen se den - finns den dubbad till svenska?

• mamita

Nej finns inte. Tanken är ju att barn över 15 år ska se den och då kan de ju redan läsa texten under. Se där ytterligare en anledning till att inte låta små barn se filmerna.
    Roligt att läsa att det finns i tecknad version, vart kan man hitta det?

• Fillay

Är det 15 års åldersgräns alltså?

• snuttP

Tror inte att min son tar skada av att se filmen. Nä vad jag vet så finns det bara på engelska. Men min kille kollar likagärna på det.

• Indillia

Tecknade visas på barnkanalen Jetix. Finns säkert att få tag på på video/dvd också.

• Papp

En sak som jag alltid förundras av är att man säger att sina barn hanterar saker. 

Om en 5 åring ser en scen där en person slår en annan och dem personen blir blodig. 
    Om det barnet inte reagerar så betyder det att man blivit avtrubbad. Det är alltså snarare ett bevis för att barnet inte ska se såna typer av filmer.

En 5 åring har inte utvecklats tillräckligt för att förstå skillnaden mellan en film med skådespelare och  verkliga livet.  

• Anonym (Gurra P)

Pratar vi om tecknade Spindelmannen eller spelfilmerna?

• Papp

Min kommentar gäller  de riktiga filmerna. Då någon nämnde dem

Svar på tråden När fick ditt barn se Spindelmannen på film?