Svar på #383
Hej Camilla!
Ni har det tufft... verkligen... Det måste vara jobbigt för er med all värk och andningsuppehåll och alla andra symtom som Simon har. Hur mår du själv? Vilka problem har du, och hur orkar du?? Funkar det bra med kontakten med pappan? Får du avlastning och kan rå om dig själv emellanåt?
Jag har varit ensamstående med Alexander ända sen han föddes juli-99. Hans pappa bor i USA. Många olika utredningar och tankar kring vad som är annorlunda med honom. Jag som mamma har ju känt att hans kropp är annorlunda än andras, att inte kunnat lyfta upp honom under armarna som liten, eller inte kunna ha honom på axlarna...är några få exempel som jag märkt varit distinkt för honom, plus smärtkänsligheten o alla blåmärken... och att hela tiden få kämpa o lyfta fram det inför olika läkare är tufft. Att bli tagen som hönsmamma eller att man har nån form av inbillningssjuka är ju inte ovanligt... även bland vänner och bekanta. Många ortoped besök som jag har sökt pga hans värk i lederna har visat sig vara "onödiga" enligt läkare för när han väl kommit dit så har han inte haft ont, just då. Som du säger, många symtom är diffusa att ta på... Jag är dock tacksam att Alex verkar ha en mildare variant, än så länge...
Jag vet inte mycket alls om hans pappa och hans sida av släkten. I min släkt har ingen konstaterats ha EDS men min mor och hennes sida har problem med värk i leder och kropp, hjärtproblem finns också på hennes sida... Det är ju nytt för oss men det leder ju till tankar om det faktiskt finns i släkten...
Jag vet inte hur det kommer att funka nu. Alex har ju fått sin diagnos från en DEMO läkare, som varit i kontakt med EDS läkare som tyckte att han uppfyller alla kriterier för EDS och därmed inte behöver göra en genetisk test. Men jag kan tycka att en riktig EDS läkare skulle titta på honom ändå... dels för att vi ska få info om så mycket som möjligt och dels att få det på papper, konstaterat liksom...
Hoppas det löser sig med skolan. Det är ju viktigt att det funkar där, skolan är ju en stor del av livet, en lång tid framöver.
Jo, det blir att kolla upp lite mer praktiska saker för Alex del. Han använder tex jumbopennor/tusch hemma för färgläggning men får ont ändå. I skolan har de bara de där tunna färgpennorna så vi tog med en laddning pennor hemifrån idag. Läraren är väldigt bra, ska skaffa såna pennor till alla i klassen till hösten. Alex vill inte utmärka sig som annorlunda så det är en balansgång för honom, att behöva grejor som är bra för honom, men bli accepterad ändå... självkänslan behöver sig en boost. Bara att höra att läraren tyckte det var bra pennor gjorde att han reste på ryggen. Han behöver kanske ett bord som lutar, använda dator när det är mycket text mm men som sagt, de på skolan verkar väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. "Inga problem, vi fixar det han behöver!" Underbar inställning. Det är nästan så jag inte tror det är sant
Allt är ju i förebyggande syfte och ju mer som sätts in nu i tidigt stadium, desto bättre.
Det där med förstoppningar... det slog mig att Alex har problem med hård mage emellanåt... Fick laktulos ett tag för att få ordning på det men är bättre nu. Hör det också till EDS? Och sängvätning? Alex äter Minirin för att testa om det hjälper på nätterna... men det är så olika... ofta är det blött.
Ha en bra dag!
kram kram