• Rosa Kitty

Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?

Hej

Ni som bara har pumpat ut bröstmjölk och givit det till barnet i flaska, hur länge har ni kunnat hålla på?
    Hur ofta pumpade ni och vilken mängd kunde ni pumpa ut?

Just nu ammar jag ibland och pumpar ut ibland, men jag tycker att tjejen min suger så dåligt och blir aldrig riktigt mätt då jag ammar, hon verkar nöjdare då jag ger henne bröstmjölk ur flaska. Vad jag e orolig över e att pumpen stimulerar bröstet dåligt och att mjölkproduktionen kommer avta. (jag har en avent handpump)

Snälla dela med er av era erfarenheter.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?
  • Rosa Kitty

Min flicka är 5 veckor, hon äter ca 100-120 ml åt gången.

Farfalla: Det är lätt att ha din åsikt om barnet kan suga rätt och du har mycket mjölk i brösten. Har man sår pga fel sugteknik och det gör så ont att du spänner hela kroppen blir det påfrestande att amma. På bvc sa de till mig håll ut, såren läker, men det har gått snart 6 veckor och såren e kvar, trots att jag har fått hjälp så fixar inte jag o flickan få till att hon ska få rätt tag. Dock e jag glad o nöjd över att hon får i sin bröstmjölk och att jag inte gett upp och givit henne ersättning...

• Rosa Kitty

......inte för att ersättning är fel att ge, det är upp till var och en...

• Rosa Kitty

jag tror jag skrivit i fel tråd...

• bambigirl

Detta om hur mkt bebisar äter: En undersökning jag läste om visade att barn som går upp lika mkt äter mellan 500 och 1500 ml per dygn. Det varierar alltså jättemycket beroende på mjölkens sammansättning. Vissa har lättmjölk och andra grädde.

• vagabond77

Både jag och mamman tycker att det funkat kanon att pumpa ut mjölk. Vi började med ersättning först i etapp2 vid sex månader. :)
    Stå på dig!

Rosa Kitty skrev 2008-02-29 19:37:40 följande:

jag tror jag skrivit i fel tråd...
  • Farfalla

Rosa Kitty skrev 2008-02-29 14:42:02 följande:

Min flicka är 5 veckor, hon äter ca 100-120 ml åt gången.Farfalla: Det är lätt att ha din åsikt om barnet kan suga rätt och du har mycket mjölk i brösten. Har man sår pga fel sugteknik och det gör så ont att du spänner hela kroppen blir det påfrestande att amma. På bvc sa de till mig håll ut, såren läker, men det har gått snart 6 veckor och såren e kvar, trots att jag har fått hjälp så fixar inte jag o flickan få till att hon ska få rätt tag. Dock e jag glad o nöjd över att hon får i sin bröstmjölk och att jag inte gett upp och givit henne ersättning...
    Vad är min åsikt?!
    Tror du har missuppfattat mig helt här!

Jag har för det första inte haft mycket mjölk någon gång och för det andra kan du få sår och svårigheter även efter långtidspumpande..
    Och det med ersättningen säger jag av egen erfarenhet! Jag har inte orkat pumpa upp till dom mål han fått senaste tiden och därför pumpat det som kommit och gett resterande av ersättning! Och varit nöjd att han kunnat få endel bröstmjölk iallafall!
    Sen har jag aldrig yttrat mig i om man ska amma eller inte.. jag har oxå försökt amma lillkillen men eftersom han inte orkar suga så har det gjort ganska ont emellanåt ch värre efteråt då man måste pumpa med sår.. Sen anser jag att det är upp till var och en att avgöra om man ska amma eller flaskamata det har jag aldrig yttrat mig om ens..!
    Och jag har definitivt inte givit upp bara för att han har fått endel ersättning, jag har helt enkelt inte orkat pumpa så mycket som det krävts. Jag är stolt över att jag har orkat kämpa med pumpningen i min situation även om resultatet inte blev 100% bröstmjölk!
  • Nymne

Jag tycker att pumpa 120 ml var tredje timme låter som ganska mycket....
    Min tanke är att kanske ska man pumpa mer än vad bebisen dricker (och kasta eller frysa in) för att hålla igång produktionen.

• Nymne

Vill också säga att jag tycker att du är stark som håller ut! Din mjölk är det bästa för din dotter. Heja dej

• Rosa Kitty

farfalla: ursäkta inlägget var skrivet i fel tråd, det var inte dig jag riktade det till...sorry

• Tussan05

Jag pumpade och hade i kylen så att jag hade ett mål färdigpumpat i kylen att bara värma och ge, när lillkillen åt på flaska så pumpade jag under tiden. Han vaknade en gång på natten och då matade pappan och jag pumpade. Funkade i ca 2 månader från födseln innan vi gick över helt till ersättning.

• Birry

Min fru pumpade i 5 månader till vår son, han fick inte tag i brösten (bröstvårtorna formade sig inte o brösten var stora). Med amningsnapp fick han i sig litelite bara. Så hon pumpade och vi gav med flaska och kompletterade med ersättning när det blev lite lite mjölk (i börja ffa). Hon använde en elektrisk och pumpade ca 15-20 min/bröst även om det inte kom mjölk i slutet, tror som någon skrev ovan att det hjälper produktionen att ligga högt. Hon pumpade ungefär var 4:e timme de första månaderna och minskade sen så att hon slapp pumpa på natten när hon hade högre produktion. Hon pumpade så att vi alltid hade en eller två "portioner" i kylen att ta till när han var hungrig. Tror att vi också räknade efter 150ml/kg/dygn.

Och till sist: Lyssna inte på de som säger att ALLA kan amma - de har fel! Alla kan inte amma, och att få höra att alla kan gör att om man inte kan av någon anledning så mår man dåligt för att man "borde kunna". Det är bara bullsh*t!!! Du är tuff som orkar pumpa!!

• SMULTRONGLASS

Jag har pumpat sedan min dotter var 3 veckor. Hon kunde inte suga ordentligt och gick ner mycket i vikt och gick sedan inte upp igen förrän vi började ge henne ersättning. Eftersom jag märkte att jag hade mjölk började jag att pumpa ur och ge henne min mjölk på flaska. Det gick ganska snabbt att trappa ner ersättningen och efter någon vecka så fick hon bara min mjölk. 

Jag hade som mål att pumpa tills hon blev 3 månader. Eftersom jag tycker att det går bra att pumpa och jag har mjölk så att det räcker till henne har jag fortsatt, om 1 vecka är hon 4 månader. Från början pumpade jag innan varje gång hon skulle äta, 6-7ggr/dygn. Det blev stressigt så sedan pumpade jag efter hon ätit och sparade mjölken i kylen till nästa gång hon skulle äta. Underlättar verkligen att pappan ställt upp och matat när han är hemma (kväll och natt) då har jag kunnat pumpa medan hon äter.
    Jag har sedan en vecka tillbaka pumpat 4 ggr/dygn, produktionen har inte minskat men heller inte ökat sedan dess. Jag kommer först och främst att använda den infrysta mjölken och sedan börja ge ersättning som tillägg om det inte räcker.

Jag tycker att det har gått bra att pumpa även om jag vissa gånger ifrågasatt mitt eget beslut. Från början fick jag ut 20ml efter att ha pumpat 15 minuter på vardera bröst, nu får jag som minst 250 från båda brösten efter lika lång tid. Det går alltså att öka produktionen ganska mycket med pumpning.

150ml/kg/dygn började vi använda (jag skrev upp allt hon åt tills för 1 vecka sedan) men som någon skrev, vissa har lättmjölk och andra har grädde. Jag verkar ha grädde för hon har nästan aldrig ätit enligt den beräkningen men går upp väldigt bra i vikt ändå.

Varje barn är unikt och behöver mat enligt sin egen "beräkning", ge henne så mycket hon vill ha när hon är hungrig och börja fundera över hur mycket hon äter om hon inte går upp i vikt som hon ska, det är mitt råd. 

Och du, det är ditt beslut om du ska amma, pumpa eller ge ersättning. Det som är bäst för dig är bäst för ditt barn!

• Simbaa

jag har pumpat och gett på flaska i snart 2½ månader.

slutade amma för flickorna tog inte bröstet utan ammningsglas och det är lite svårt att få det att sitta kvar så jag gav upp.

jag hoppas att jag har mjölk kvar tills dom är minst 6 mån men vi får se

dricker fänkålste och det har hjälpt.

just nu äter dom 150 ml var 3-4 tim. det blir oftast ett längre uppehåll på natten.

dom blir 3 mån på torsdag

• Miaihärna

Hej. För mig o min dotter krånglade amningen ganska tidigt. Hade för hög utdrivning så hon satte i halsen och verkade ständigt ha ont i magen. Detta gjorde att vi efter ca 3 mån gick över i att ge henne utpumpad på flaska. Min förhoppning var att gå tebax t ameningen när hon blivit större och förhoppningsfullt lärt sig suga, men då hade hon vant sig av vid bröstet och vägrade. Jag pumpade för hand med märket avent o höll igång de bra med hjälp av The på anis, färnkol och kummin. Samt drack mycket vatten. pumpade ca 6 ggr/dygn, fick ut runt 150 ml o de hon inte åt upp frös jag in. Har nu börjat trappa ner åumpningen då hon alltmer äter vanlig mat samt ersättning. (Kompletterade mdd ersättning när hon var 4,5 mån). Nu har jag alltså pumpat i 7 mån om de har funkar bra tycker ja. Saknar dock amningen mycket!! Om hon får ett syskon kommer jag kämpa lite mer och be om professionell hjälp. lycka till ni andra med ert pumpande!!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?