• Fia3

Förskolan Kolibri i Västerås

Hej!
    Söker efter en bra förskola åt mina barn i Västerås och har varit i kontakt med flera privata där de har mycket lång kö. Igår ringde de dock från förskolan Kolibri och berättade att de hade 7 (!) platser till hösten och platser redan nu om vi ville. Jag blir lite misstänksam när de övriga har så lång kö, är det någon som vet något om förskolan Kolibri!
    Mycket tacksam för alla tips angående förskolor i Västerås, bor ganska centralt.
    Fia

• Svar på tråden Förskolan Kolibri i Västerås
  • Magdalena03

Varför inte välja en kommunal förskola? Tror de kommunala är väl så bra som de privata. Vi hade en privat förskola I Vasteras och de var väligt "säljande" de såg oss föräldrar som kunder och allt verkade så bra.
    Min dotter gick där i fyra år och jag fick bara lovord från personalen om henne. När hon sen började förskoleklass frågade fröken varför hon inte gått på Språkförskola med tanke på vilken dålig språkförmåga hon hade.
    Tittar tillbaka på alla dokumenterade utvecklingssamtal där förskolepersonalen inte en enda gang lyfte att hon behövde utveckla språket.
    Våra barn gick på förskola Emilia.
    Om man vill ha en riktigt bra förskola får man nog välja ett förälrakooperativ.

• Jossefinalina

Min dotter gick på Kolibri och har bara positivt att säga! Det var dock några år sedan, jag har hört att de utökat med fler lokaler. Då var det iaf en mysig och familjär förskola med bra personal! De hade fler fröknar per barn än de kommunala förskolorna. De hade även en egen kokerska som lagade god mat och hembakat bröd. Man fick alltid bra information om hur dagen varit! De har även en stor fin gård utomhus med grönytor, träd, klätterställning och pulkabacke på vintern. De var på utflykter, och de äldsta barnen fick t o m åka till badhuset.

Var många föräldrar som var jättenöjda med förskolan då min dotter gick där. Det var en personlig förskola där fröknar även ställde upp som extra barnvakt åt flera familjer.

Det är den bästa förskolan vi haft. Har haft barn på två andra förskolor också, kommunala, där personalen varit så sönderstressad att de knappt hunnit säga hej. Vi har inte alls fått samma kontakt och förtroende för personalen där. Ljudnivån har varit hög och barnen sprungit omkring och gjort som de vill utan att någon orkar engagera sig. På Kolibri var det bättre ordning.

Läste den länkade tråden som förvånade mig jättemycket! Stämmer inte alls med den bild jag fått av ägarna (cheferna, som även jobbade i barngrupperna). Kanske kan det bero på att de verkligen vill känna att de anställer de bästa fröknarna, de vet hur viktigt det är med bra personal. Sen förstår jag att det känns som ett svek om dom varit trevliga och snälla och sagt att hon gjort ett bra jobb och sen bara sagt upp henne utan förklaring! Låter verkligen konstigt.

• jjo

Har jobbat där. Skulle aldrig tipsa någon att ha sitt barn där! jag kan nog säga att alla som jobbat där har slutat skulle nog aldrig tipsa någon ställa sitt barn där. 

personalen som inte var pedagogiska, var hård uppfostrande. 

frukost, lunch, mellanmål var under all kritik. personal som inte hade kometens. 

maten var beställd från rocklunda och det gick inte äta, tex sopp med vatten och buljong. Maten kosta knappt 30 kr per barn. Man får vad man betalar för. Ledningen var hemsk mot personalen, ledningem tar in billig arbetskraft från arbetsförmedlingen där personal går på bidrag och sen sparkar personalen när det inte får bidrag mer. 

skulle aldrig tipsa nån ha sitt barn där. 

vet  att flera familjer tagit bort sina barn där ifrån.  

• jjo
    jjo skrev 2022-04-11 21:34:21 följande:

Har jobbat på kolibri. Skulle aldrig tipsa någon att ha sitt barn där! jag kan nog säga att alla som jobbat där har slutat skulle nog aldrig tipsa någon ställa sitt barn där. 

personalen som inte var pedagogiska, var hård uppfostrande. 

frukost, lunch, mellanmål var under all kritik. personal som inte hade kometens. 

maten var beställd från rocklunda och det gick inte äta, tex sopp med vatten och buljong. Maten kosta knappt 30 kr per barn. Man får vad man betalar för. Ledningen var hemsk mot personalen, ledningem tar in billig arbetskraft från arbetsförmedlingen där personal går på bidrag och sen sparkar personalen när det inte får bidrag mer. 

skulle aldrig tipsa nån ha sitt barn där. 

vet  att flera familjer tagit bort sina barn där ifrån.  

Svar på tråden Förskolan Kolibri i Västerås