• tristania

Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?

Många barn springer runt och skjuter med såna här gevär, dom flesta är 11, 12 år....föräldrar köper "ut" detta till sina barn, trots att det är 18års-gräns......Vad anser ni om detta?

• Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?
  • Nellies matte

Beror väl på vad dom ska med det till. Jag hade en soft air gun som 15 åring och sköt prick på tavla..

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • tristania
    Nellies matte skrev 2008-02-29 19:44:24 följande:
    Beror väl på vad dom ska med det till. Jag hade en soft air gun som 15 åring och sköt prick på tavla..
    Här i vårat villaområde har ungarna krig med vapnen, och skjuter "hej vilt"......dom är visserligen på nån tomt....
  • xenaa

det är verkligen inte ok. inte att köpa och säga: här varsågod för du en pistol. Öhh nej!

Men om man t.ex köper en så man kan skjuta tillsammans med en vuxen så är det ok, inte att ge  så de får leka. det är livsfarligt med sånna pistoler. en sån lite kula kan träffa fel och träffa ögat.tex eller är man nära nog kan den penetrera in i huden

♥LEO♥
  • Lillan7704

Beror helt och hållet på vad dom ska användas till!

• Lurvenpajsaren

Alltså: är det arton så är det arton. Vad är det för puckoföräldrar som inte begriper bättre?

• AasaC

Definitivt inte! Jag tycker det är idiotiskt att barnen skjuter på varandra, som de gör. Det sa jag till min kollega också, som låter sin 14-årige son "leka" med soft airgun i skogarna hemma med sina kompisar. Han är ju liksom fullt medveten om att killarna skjuter på varandra.
    Nu är mina barn inte så gamla än (de är 7 och 5 år), men jag tvivlar på att jag kommer tillåta något sådant när de är i den åldern.

• Ananaspaj

Nej! Det finns en åldersgräns av en anledning så dethndlar inte om ifall man tycker det är ok, eller om man gör det.
    Det är olagligt! Skjuta prick..då får man gå med i en förening och skjuta under ordnade former, med vuxna närvarande.

Mina barn får inte se filmer med "fel" åldersgräns heller! Gå på bio med barnen som inte har åldern inne...släpps de in??
    (Eller spela tv-spel med högre åldersgräns...)

• Jempa L

Ja, mina barn skulle få vara med om de är med sin pappa som själv har spelat soft-air-gun samt även tävlat i paintball under många år. Men självklart under ordnade former, med rätt säkerhetsutrustning samt "rätt" omdöme. Inget härja runt okontrollerat-spring!

Jag vågar nog påstå att det finns mognare personer under 18 som kan hantera detta under rätt former bättre än vissa 30+:are som är livsfarliga med dessa vapen i handen, speciellt efter ett par öl.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt BF 8 mars.
  • Majsan70

Nej, det är inte OK. Jag har haft många diskussioner med min son om detta. Trots att jag litar på honom o anser hon vara både mogen och ansvarig, så får han inget softairgun.

Däremot har han vid tillfälle fått skjuta luftgevär med oss på landet under kontrollerade former mot måltavla. Men han äger inget eget och han får inte ha det annars.

Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?