• tristania

Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?

Många barn springer runt och skjuter med såna här gevär, dom flesta är 11, 12 år....föräldrar köper "ut" detta till sina barn, trots att det är 18års-gräns......Vad anser ni om detta?

• Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?
  • Kotti

ja, under ordnade former... MED en vuxen.. typ skjuta prick och så. Men absolut inte att leka med själv.

• FridaE

Ehm, soft air gun gör ju riktigt ont att få på sej! Kanske beror lite på vad för slag det är men ändå. De jag sett skulle man ju lätt kunna skada varann med om man inte har skydd osv. Nä, jag skulle aldrig ge nåt sånt till mina barn!

• Athema

Jag tycker absolut inte att det är okey för barn som inte vet hur man ska hantera dessa vapen ska få ha dom, hade kompisar då jag var i den åldern som sköt på folk med deras soft airguns och det gör ont och tror inte det uppskattas. dom kan ju vara väldigt farliga om man träffar fel. Men å andra sidan 18 åringar brukar ofta inte vara så intresserade av Leksaks vapen som man kan skjuta kulor med.

Hade kanske kunnat ge ett till mitt barn som dom hade kunnat skjuta med i stugan med uppsikt, men grejen med soft airguns är ju just att det är plast kulor och om dom skjuter i trän så kan den ju studsa tillbaka kanske i ögonen.! och det vill ju ingen ska hände. Men kanske under uppsikt och hjälp av föräldern så skulle man kunna ha luft pistol eller sofair gun om dom har något att skjuta på (Prick skytte) På nå tavlor är nog roligt för dom.

• Fjällmannen

På min tid så gav man barnen ett salongsgevär, och så gav de sig ut och sköt ekorrar, gråverken som man sedan fick ihop kunde inbringa ett par kronor. Det var tider det.

• snissi

Tycker absolut inte det är okej!

Jag må vara extra känslig, men jag tycker inte vapen överhuvudtaget är lämpliga "leksaker" för barn... Nu har jag inga barn än, men jag har svårt att tänka mig att jag ens skulle gå ut och köpa en vattenpistol. Det känns så onödigt! Finns tusentals andra leksaker att leka med.

• Linus95

Asså det borde inte vara något farligt alls om barnen använder glasögon eller så så att inget kan jända med ögonen. Själv har jag blivit träffat överallt på kroppen med dem dära plast kulorna men jag tycker knappast att det känns, förutom att barn som har softair gun kan bli förväxlade med riktiga pistoler så polisen missförstår och skjuter för sin egen säkerhet så tycker jag att åtminstånde 15åringar som är mogna borde få ha såna på egen tomt där dem är under uppsikt och inte kan förväxlas.

• EttLångtOchJolligtNamn
    xenaa skrev 2008-02-29 19:51:49 följande:
    det är verkligen inte ok. inte att köpa och säga: här varsågod för du en pistol. Öhh nej!

Men om man t.ex köper en så man kan skjuta tillsammans med en vuxen så är det ok, inte att ge  så de får leka. det är livsfarligt med sånna pistoler. en sån lite kula kan träffa fel och träffa ögat.tex eller är man nära nog kan den penetrera in i huden
    Nej dom där typerna av soft air guns lämnar knappt ett blåmärke så dom penetrerar inte huden på något sätt, dessutom finns det skyddsmasker med nät för ögonen.
Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?