• tristania

Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?

Många barn springer runt och skjuter med såna här gevär, dom flesta är 11, 12 år....föräldrar köper "ut" detta till sina barn, trots att det är 18års-gräns......Vad anser ni om detta?

• Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?
  • soffiiepropp

Soft airgun har jag haft när jag var ungefär 12, det var bara en kul grej. Alla föräldrar tror att det är farligt men nå sånt har jag aldrig varit med om. Som barn måste man få ha lite fri tid där man får göra de man vill.
    Vem vet annars vad dom använder för slags pistoler när föräldrarna inte finns där och säger nej?

• Nintendo

Nej, jag tycker inte om vapen alls så kvittar det hur gammal hen är, barn, ungdom eller vuxen. Jag tvekar på att ens ge mina barn en vattenpistol. För mig står vapen för våld. Varför lära någon att använda ett vapen när det finns så mycket mer vettiga aktiviter att lägga tid och pengar på?

• mama74

Min son som är 10 år har flera soft air gun. Men vi bor på landet och har inga grannar som kan bli rädda eller dyl. Dessutom är vi jättenoga med att det ska vara skyddsglsögon på samt att en vuxen alltid är i närheten. Sonen sköter detta ypperligt. Jag tycker att soft air gun är harmlöst under ordnade former. Pojkar är pojkar oavsett vad feministerna säger, vapenintresse är inbyggt i en viss ålder på de flesta killar. Men det får ju inte gå överstyr, det ska alltid va en vuxen med, samt att de ej ska sikta eller skjuta på varann! Gör min son det, så är det adjöss med alla soft air guns och det vet han. Finns värre saker som barn gör tex skada djur eller andra människor. DÅ behöver man oroa sig.
     Läs: Till små pojkars försvar av Jari Sinkkonen. Så förstår ni! Kram på er.

• pluvdo

Jag tycker nog det beror på hurdana ungdomarna är. Min syster och jag köpte varsin bb-gun när vi var i Spanien en gång, som en rolig grej. Vi sköt aldrig på folk eller djur eller så så jag betvivlar att det var skadligt för oss att ha dem. Vi var runt 13 och 15 då.

Men så har jag en kompis som, när han var runt 16, hade flera soft airguns och han gick runt och sköt på fåglar med dem och lekte även krig i skogen med sina kompisar. Så de sköt på varandra. Han borde inte ha haft sådana vapen.

• Cornellia

Nej.

Min bror hade en sån i tonåren, och jag som lillasyter var ofta prickig av små blåmärken efter kulorna.

Jag tycker inte vapen i någon form är okej till privatpersoner. Jag förstår inte meningen med att det ska finnas vapen i vårt samhälle.

• Runguska

Det beror helt på. Jag tävlingssköt i ungdomen från det jag var 12. Ska någon av sönerna i framtiden skjuta så ska de ha respekt för vapnen och inte se dessa som leksaker - det är nummer ett. Vidare kommer de bara få hantera vapen då jag eller deras pappa är med och aldrig med vänner (vill inte ta det ansvaret). Sedan vill jag att de är med i en skytteklubb så det blir mer tävlig och mindre "rolig grej". Alltså, det ska ju vara roligt, jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt att skjuta och skulle gärna återuppta tävlandet någon gång.

Nu är äldsta sonen inte ens tre och lillebror väntas komma till världen om några veckor så det dröjer länge innan det är dags. Kommer dock aldrig någonsin att låta vapen vara leksaker - aldrig. Däremot att de kan vara ett intresse, absolut och finns intresset (och därmed vilja att vara med i klub, träna seriöst osv.) så kommer jag att se till att de har förutsättningar - i detta fall i form av vapen. Att de skulle använda dessa själva är dock bara att glömma, vid låg ålder kommer allt från Soft-Air till luftvapen att låsas in, med kulorna inlåsta på annan plats.

• Nils 270

jag tycker det är helt okej jag menar man måste få låtta barn vara barn.Flört

• Beatrice

Om de var 15+ skulle jag tycka det var okej om det utövade det på airsoft/paintbalbana eller liknande där det inte rör sig annat folk med skyddsglasögon (airsoft är oftarligt så länge du inte blir träffad i ögonen) i sällskap med en äldre ansvarig person.

Dock skulle de inte få springa runt och leka själva.

• Tom Araya

Det beror alldeles på vem det är som ska ha vapnet.
    Vissa 18-åringar skulle jag knappt betro med en leksakspistol för vatten eller ärtor.
    Andra kan vara mogna och ansvarsfulla nog för luftvapen betydligt tidigare.

Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?