• Svar på tråden Hur mycket betalt får man i underhållsbidrag??
  • blommanigbg

1273 per barn är vanligast..

• Celin

Underhållsstödet är på 1273 - men läste i senaste numret av stora & små (reklam för här på sidhuvud) att underhållsbidraget räknas ut med hänsyn till barnens behov och sammanlagda ekonomi. Behovet bestäms ofta från ett schablon och är baserat olika på barnens ålder.

Walleman, 070307
  • wildrose1971

Det stämmer inte riktigt, det är bara FK's regler det där! Inte lagen. Enligt lagen så ska underhållet baseras på inkomst, det är till för att väga upp skillnaden i inkomst mellan mamman och pappan. Ta hjälp av en advokat om du vill ha rätt bidrag och om inte så gå efter FK's uträkning.

Dessutom betalar oftast pappan bidraget direkt till mamman och inte via FK.

• Mama2005

Jag får 2500 kr per månad av dotterns pappa. Vi har kommit överens om detta och han betalar direkt till mig. Vi har inte alls blandat in försäkringskassan.

• hymafr

Har aldrig fått ett öre mer än 1273 (förut 1173) av mitt ex. Han betalar genom fk - skulle aldrig funka annars.
    Han t.o.m anlitade advokat för att betala mindre, det kunde man för ett antal år sedan, men jag fick skriva på ett papper till fk att jag accepterade under protest att han betalade mindre. På så sätt fick jag i alla fall 1173 kr. Fk fyllde ut mellanskillnaden.
    Om jag skulle få mer pengar skulle jag vara tvungen att gå till domstol, eftersom advokatkontakterna vi hade i början tyckte att han skulle betala mer, men han vägrade. Han hotade med att om jag gick till domstol skulle han kräva umgängesrätt varannan helg och då placera dottern hos farmor, eftersom han inte ville ha något besvär - bara hämnd.
    Så jag nöjde mig med 1173 och slapp utsätta dottern för en omogen, självisk far.

• Skalman1

Jag och dotterns pappa har kommit överrens om 3000 kr i månaden. För att han tjänar en del mer än vad jag gör och dottern ska bo kvar hos mig. Vi har inte heller brytt oss om FK uträkningar, jo visst tittat på det, men mer kommit överrens utifrån inkomst och utgifter och så.

• Sussi1

Hejsan!

Dotter på heltid 13 1/2 år gammal. Vad ca borde vara rimligt att få i bidraget då?

• mammalovis

I första hand kommer man ju överens om det själva, i andra hand är det försäkringskassans belopp på 1573 kr man minst ska kunna få. Detta belopp gäller fr o m 25/9 för oktober månad. Innan dess 1273 kr. Allt står på försäkringskassans hemsida.

Har du det beloppet + barnbidrag så borde rimligen de flesta av barnets kostnader täckas in. Å andra sidan är det ju du som drabbas av inkomstbortfallet vid vab.

Svar på tråden Hur mycket betalt får man i underhållsbidrag??