• Dreamrose

Ryggmärgsbråck-MMC

hej. Jag har en liten Robin som är 1 år. han rikas var 4 timme, får klyx varje dag. medicin mot överaktiv blåsa. han har shunt, klumpfötter. står i en stårullstol varje dag. Han är en otroligt glad kille som älskar livet *ler*

• Dreamrose
    catmat skrev 2008-04-06 10:58:51 följande:
    HejVi provade klyx i början men det hjälpte inte. Hon får nu vattenlavemang varje dag i stället. Det hjälper bättre.
    För oss var det tvärtom. vi hade vattenlavemang varje dag, men det funkade inte alls, så nu kör vi klyx varje dag och det funkar väldigt bra.

Varför ger ni era barn lavemang? Vi ger Robin eftersom han läcker avföring hela tiden. Har fått uppfattningen att det skulle vara tvärtom, att barn med Rmb skulle bli förstoppade. När det var som värst med Robin så bytte vi upp emot 20 blöjor om dagen. Det var jobbigt.
  • Dreamrose

ni som har barn på förskolan, har de assistenter? Robin ska snart börja så jag är lite nyfiken hur det funkar. Han kommer ju inte att kunna gå då han börjar utan det blir troligtvis rullstol.

• Dreamrose

jag har varit negativt inställd till att Robin ska få en assistent, men nu vet jag inte längre. Vet inte ens om han kommer att kunna få det? Är det något jag ska ansöka om eller hur går man tillväga?

• Dreamrose

idag har Robin varit in på ultraljudsundersökning av hans fötter. Han föddes ju med klumpfötter. Detta var en läkare som höll på att forska om detta med klumpfötter. Han hade problem att hitta alla delarna i Robins fötter, de låg inte riktigt där de skulle =( Kändes lite jobbigt.
    Så nu ska de ta ett beslut om han ska operera fötterna för 3 gången. Hade han inte haft MMC hade de inte tvekat om operation men nu så vet de inte, eftersom han inte har någon känsel i fötterna och ingen rörlighet så tycker de att det kanske skulle vara onödigt att operera för risken är att det blir överopererat och då kan det bli sämre.
    Som läkaren så fint sa förra gången, eftersom Robin aldrig kommer att kunna känna sina fötter så kanske det inte har någon betydelse att delarna inte sitter på rätt ställe.
    Det är säker rätt tänkt men likt förbannat jobbigt att tänka på =(

• Dreamrose

jaha då var det dags för en sak till. Robin verkar ha lite brytningsfel så han ska tillbaka om 3 mån på undersökning igen. Om det inte blivit bättre då så får han lapp på ena ögat. En småsak kanske men just nu känns det väldigt jobbigt.

Hur många är det här som har vårdbidrag. Vi har haft 1/4 men har nu sökt om så vi väntar på svar. När vi satt och skrev ansökan så förstod jag verkligen varför jag är så trött, vi gör ju hur mycket som helst med Robin och uppe på det ska vi ägna oss åt storebror med. Ett under att jag håller ihop kändes det som *ler*

• Dreamrose
    catmat skrev 2008-05-10 10:38:59 följande:
    Jag känner så väl igen känslan! "jaha då var det dags för en sak till"
    Folk reagerar så "negativit" när jag gnäller om lapp för ögat. Men det är ju inget. Nej det vet jag att det inte är. Det är betydligt jobbigare med alla operationer och rullstolar och så. Men just nu är det jobbigt att veta att han kanske får lapp på ögat. Så det känns lite skönare att "gnälla" av sig här, där folk förstår hur man kan känna sig.
  • Dreamrose

Vi rikar Robin sista gången kl 19, det är innan han går och lägger sig, sedan rikar vi honom när han vaknar på morgonen.

Vi har nu fått svar på vår andra ansökan om vårdbidrag. Vi hade först 1/4 men vi fick nu ett helt till 2014. så det kändes jätte bra.

nu ska vi göra en sköljning på lilleman sedan bär det av till lek och bus landet.

kram kram

• Dreamrose
    Rafiiki skrev 2008-05-30 21:37:56 följande:
    Dreamrose: Grattis till Vb eller vad man säger Doris D: Vi rikar kl 19:30 och sedan runt 22:30 innan vi går och lägger oss. Sedan vaknar prinsessan kl7.30 och då rikar vi.Hon är sovande vid 22:30 men d går bra!Trelletös: Hoppas d gått bra för er m dagis Vi har varit hos ortopeden m tjejen och han var jätte nöjd ev. stå skenor efter sommaren, d är mkt positiva och tror nog att hon kommer kunna gå m skenor men jag är rädd för att hon inte kommer för hon har ingen styrka i benen. Hon orkar inte alls stå om man håller henne. Är d jag som är neg och ska lyssna eller har d fel?Snart närmar sig 1- års dagen, Yippie!!
    Robin är född feb07, han kan fortfarande inte stå men styrkan i benen har ökat och han ska snart få skenor för hela benen plus något som sitter vid höfterna för att hålla honom upprätt. sedan tror sjukgymnasten att han ska kunna gå med rullator. Jag känner mig helt chokad, på något sätt har jag trott att han aldrig kommer att lära sig gå, men nu finns hoppet där inne någonstans. Han kanske kommer att kunna gå till han blir 2 år. det trodde vi aldrig. så lyssna du på vad läkarna säger. skickar en kram.
  • Dreamrose
    Rafiiki skrev 2008-05-30 21:37:56 följande:
    Dreamrose: Grattis till Vb eller vad man säger
    Tack, lite blandade känslor är det ju. Man vill ju inte att ens barn ska vara i så stort behov av hjälp, men nu när han är det så känns det bra. Jag kommer troligtvis inte att börja jobba 100% utan kunna fortsätta med 75-80% så det känns bra.
  • Dreamrose
    Morrisey skrev 2008-06-13 17:31:48 följande:
    Oj vad här var lugnt, har alla tagit semester ? Har fått tid för snitt den 26/6 så bara 13 dagar kvar nu...
    åhh så spännande. hoppas attvallt kommer att gå bra.
  • Dreamrose

igår fick Robin sin första riktiga rullstol. Kändes både bra och jobbigt. Grät en stund när micke skickade den första bilden på Robin i stolen. Vet inte varför, jag måste ju acceptera att han aldrig kommer att kunna gå lika mycket som storebror. han kanske kommer att kunna gå korta bitar.
    Sen är jag väldigt känslosam just nu. jag har sovit en natt av 6 nu. Är så trött så jag vet knappt var jag ska ta vägen. men jag kan inte sova. Så fort jag lägger mig ner börjar det krypa i kroppen. Min man tror att jag är stressad och snart har gått in i väggen, men jag känner mig ju inte stressad. Ska ta upp det med psykologen nästa vecka, hon kanske kan hjälpa mig.

• Dreamrose
    Trelletös skrev 2008-06-14 21:56:57 följande:
    Piggo: Det är absolut inget tecken på att barnet har ryggm.bråck. Njut istället av din grav.Jag visste inget innan förl. o mina två var HELT olika i magen.Det har jag andra kompisar som kände likadant.För att vara 100 måste man göra fosterv.prov.Det ska inte förstöra din grav.Dreamrose:Ta hand om dig själv o definitivt prata med psykologen.Du är på väg in i väggen o det är psykisk stress du har.Ingen mår bra definitivt inte dina barn om du slår näsan hårt i väggen.Det är supermånga känslor som du har för tillf.Du får saker bekräftade hela tiden o det är oerhört jobbigt.Jag känner med dig.Men prata!Du har så mycket inom dig o det är viktigt du gråter.Varma kramar Therese
    åhh therese *gråter* du har så rätt, varför ska det vara så jobbigt att inse att man mår dåligt? Jag har alltid var en person som "aldrig" har några problem, allt är jätte bra hela tiden. Fast det har blivit mer nu. Jag är nog rädd att erkänna att jag mår dåligt. På något vis känns det som om jag erkänner att jag inte orkar med att ha ett barn med funktionshinder. Men jag älskar ju honom över allt annat. Snurrigt inlägg men det kanske är någon som känt som mig *hoppas* eller har jag gått och blivit "knäpp"
Svar på tråden Ryggmärgsbråck-MMC