• Lina W

Hur göra hand- och fot-avtryck? Vad för färg?

Har en månad gammal bebis och tänkte göra hand och fotavtryck. Någon som har tips på vad för färg man kan använda, vanlig vattenfärg funkar väl inte?

• Svar på tråden Hur göra hand- och fot-avtryck? Vad för färg?
  • raspberryrevolution

fingerfärg använde vi

• sarungen

när mina småsyskon var små så tog min mamma en pappersbit och tejpade fast på en mugg. sen målade hon händerna på syskonen (vanlig vattenfärg) och gjorde så att syskonen höll i muggen, om du förstår hur jag menar? då kom ju handavtrycket på pappret som var runt om muggen.
    lycka till.

• sarungen

jag tror att det var vanlig vattenfärg... det är det hon alltid haft hemma iaf.

• stormfågel

Jag har testat både med "ansiktsmålingsfärg" och akvarellfärg (som vattenfärg) och gjort avtryck på akvarellpapper.

Ansiktsmålingsfärgen är ju bra på så sätt att den är allergitestad, ofarlig om man råkar äta den osv. men akvarellfärgsavtrycken blev något snyggare, och lillen verkade inte må dåligt av den. Tvättade så klart händer och fötter direkt efteråt.

Jag rekommenderar att du använder ett tjockare och bättre papper, typ akvarellpapper för bästa resultat.

Lillens avtryck blev för övrigt jättesnygga, tycker jag

• isoas

Hej! När vi gjorde inbjudningskort till dopet använde vi oss av Tactil Color, fingerfärg som vi köpt på Panduro. Vi hade svart färg eftersom vi skulle scanna in det i datorn och skriva ut på färgat papper. Den går också lätt att tvätta bort samt från kläderna i tvätten. Vi hade först tänkt oss ett handavtryck men vår pojke ville inte öppna handen mer än 1 gång! Och det avtrycket lyckades han förstöra när han knycklade ihop pappret när vi lyfte handen. Det fick därför bli ett fotavtryck istället som blev jättebra! =)

• xanni

På bokhandeln finns något som heter Tattoo-färg och som är i form av en rektangulär stämpeldyna (vit plast med svart tryck). Färgen är avsedd fär bruk på huden och den går att tvätta bort. Vi valde den att göra fotavtryck med eftersom fotens alla fina linjer kommer med då i avtrycket. Vi gjorde egna tackkort till de uppvaktningar vi fått i samband med bebisens födelse. De blev jättefina!

• höstglädje

Vi använde fingerfärg, blev väldigt bra och gjordes strax innan kvällsbadet. Gick bort jättelätt. Blev ett fotavtryck, knep ihop händerna så det blev bara kladd.

• Lina W

Tack för alla tips! Stämpel-dynan lät ju smidigt. Skall nog testa det!

Svar på tråden Hur göra hand- och fot-avtryck? Vad för färg?