• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Stenfalk, om du skulle testa något mitt emellan WO och bikarbonat? Kör en äggtvätt eller prova CO om du hittar ett billigt och bra balsam.
    Och skölj bara håret vissa tvättar när det blir så ofta. Massera inte noga varje gång, du vill ju bara skölja ur svetten och det går nog bra med bara rinnande vatten.

• Magrat

mejram skrev 2008-04-28 12:10:19 följande:

Nu ni, så ska jag hoppa in i duschen och göra min första CO. Är så nyfiken på hur det funkar för mig, även om jag inte är helt såld på iden att ösa i en massa industritillverkat balsam i håret. Eldorados normal blir det.
    Tillverka eget balsam då?

Jag gjorde mitt första balsam i lördags. Mest för att jag är lite nyfiken på CO plus för att jag inte vill tvätta med ägg mer än ett par ggr/månad, rasul har jag slut på och WO räcker inte till när jag råkar ha för mycket olja.

Jag gjorde bara lite balsam, det var inte svårt, jag varierade ett recept jag hittade, och fick knappt 100 ml (lite svårt att få i allt i flaskan jag skulle använda, det blev liiite tjockare än jag räknat med.

Så passade jag på att olja in håret ordentligt över natten med min blandning av kokosolja, avocadoolja och aloe gel.
    På morgonen var det fortfarande för fett för att gå ut i (vilket jag räknat med), så jag tog en rejäl klick balsam, masserade in, tyckte det inte räckte (har långt hår) så hällde på vatten över håret och försökte sprida ut det. Lät det bara sitta 5 minuter och sköljde sedan.
    Resultatet?
    Härligt, rent, och varken torrt eller fett hår.
    Ska göra CO någon gång i månaden tror jag.
    Enda problemet för mig är att jag tycker jag behöver så mycket balsam om jag ska kunna sprida ut i hela håret. Men då är det i och för sig bra att jag gör det själv så jag vet vad som är i...
  • Magrat

Recept kommer.
    Senare i veckan ska jag gå in på bloggen och skriva lite. Det har bara varit så hektiskt senaste tiden...

• Magrat

Hjartesjalen skrev 2008-04-29 03:33:09 följande:

Ok, tack, jag har inte last dom andra tradarna, blev sa jattenyfiken pa denna o kikade in. Kanner ni att ni blir riktigt rena i harbotten om man bara tar tex vatten, eller bara appelcidervinager o sa vidare. Jag har mer at det "feta" harbottnen, sa jag tror inte det skulle funka pa mig, jag anvander shampoo, men kravmarkt (organic)som det heter har i USA. Endast naturliga ingredienser utan farliga tillsatser o inte heller djurtestat.Vad tror ni?
    Jag citerar Shenet för kort kommentar: (www.shenet.se/recept/harschampoflyt.html)
    "10 % av hårsmutsen är fett. Schampo för fett hår är förvånande nog mindre fettlösande än de för torrt. Och det finns vett bakom: Om allt fett tvättas bort från hårbotten reagerar huden genom att snabbproducera ny talg och håret blir fort fett igen."
    Det är inte bara VAD du använder, utan även HUR du använder det som ska rengöra. Att bara tvätta med vatten innebär inte att skölja ur håret. Man masserar bort smutsen med fingrarna och sköljer bort med vatten.
    Några av oss här kör WO, men inte som den enda varianten, utan vi varvar med något annat också.
    Och äppelcidervinäger är ingen rengöring i sog (inte för håret i alla fall), det är som slutsköljning, ungefär som balsam kan man säga.
    Det är bra att du använder miljövänligt schampoo, men vad vi främst försöker här är att hitta varianter till tensider som alla schampoon innehåller, även de miljövänliga. Svagare tensider är också de ganska hårda.
    Välkommen, förresten!
  • Magrat

Försåpad kokosolja är Natriumlaurylsulfat. Inte så bra.
    Från Shenet: "Ett företag med miljövänlig profil beskriver innehållet i sitt natriumlaurylsulfat-schampo som försåpad kokosolja - ett vackert namn på fett tvättat med svavelsyra och kaustiksoda."

Bättre är då MIPA-laurylsulfat eller ännu hellre Betain (Cocamidopropyl Betaine).

• Magrat

Pormoicheia skrev 2008-04-30 20:42:12 följande:

Men då är inte Urtekrams produkter så bra ändå då (om man ska vara ordentlig alltså)...eller?
    Nej, helt idealiskt är det ju inte, men ingrediensen är väldigt vanlig bland alla "naturvänliga" schampoon, t.o.m. Faith in nature har Ammonium laureth sulphate som ingrediens.
    Det enda schampoot jag hittat som inte har det är BiLein och de är VÄLDIGT dyra (över 100 kr för 100 ml), dessutom har de så få ingredienser att om jag någon gång skulle vilja använda schampoo skulle jag definitivt göra det själv. Det blir mycket billigare - även om man får köpa för ungefär lika mycket pengar för att starta så kan man av de ingredinserna göra ett par liter...

Sen tycker jag i och för sig att Urtekram har rätt bra hudkrämer och så, men nu gör jag ju det mesta sånt själv så jag tittar inte lika mycket på produkter på det sättet längre.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård