mejram skrev 2008-04-28 12:10:19 följande:
Nu ni, så ska jag hoppa in i duschen och göra min första CO. Är så nyfiken på hur det funkar för mig, även om jag inte är helt såld på iden att ösa i en massa industritillverkat balsam i håret. Eldorados normal blir det.
Tillverka eget balsam då?
Jag gjorde mitt första balsam i lördags. Mest för att jag är lite nyfiken på CO plus för att jag inte vill tvätta med ägg mer än ett par ggr/månad, rasul har jag slut på och WO räcker inte till när jag råkar ha för mycket olja.
Jag gjorde bara lite balsam, det var inte svårt, jag varierade ett recept jag hittade, och fick knappt 100 ml (lite svårt att få i allt i flaskan jag skulle använda, det blev liiite tjockare än jag räknat med.
Så passade jag på att olja in håret ordentligt över natten med min blandning av kokosolja, avocadoolja och aloe gel.
På morgonen var det fortfarande för fett för att gå ut i (vilket jag räknat med), så jag tog en rejäl klick balsam, masserade in, tyckte det inte räckte (har långt hår) så hällde på vatten över håret och försökte sprida ut det. Lät det bara sitta 5 minuter och sköljde sedan.
Resultatet?
Härligt, rent, och varken torrt eller fett hår.
Ska göra CO någon gång i månaden tror jag.
Enda problemet för mig är att jag tycker jag behöver så mycket balsam om jag ska kunna sprida ut i hela håret. Men då är det i och för sig bra att jag gör det själv så jag vet vad som är i...