Inlägg från: PrettyUgly |Visa alla inlägg
  • PrettyUgly

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Jag hoppar rakt in i tråden med några frågor. Jag har varit inne på det här med naturlig hår- och hudvård sedan sommaren 2006 med lite avhopp då och då när jag får lust att testa nya saker.

Just nu är jag inne på att jag vill ha så doftfria men ändå så naturliga (inga sulfater, parabener och gärna så kort ingredienslista som möjligt) produkter som möjligt. Anledningen är att jag inte tycker om parfymerade lukter utan helst vill lukta som mig själv, fast rent.

Produkter jag behöver är: balsam, deo, tvål, något att smörja in kroppen med och något att smörja in ansiktet med.

Det jag själv har tänkt är något i stil med

Hårvård: tvätta med urtekrams parfymfria balsam. Har dock aldrig provat att tvätta med urtekrams balsam så är inte säker på hur det fungerar med mitt hår. WO tvättar därmellan. Inpackningar tänkte jag fortsätta med SMT. Men om det inte fungerar att tvätta med urtekram balsamet så vet jag inte riktigt vad jag ska använda. Så jättegärna förslag på naturliga parfymfria balsam.

Deo: antingen deosten, urtekrams oparfymerade eller i värsta fall bats. Jag tycker naturliga deosar bara fungerar sådär men jag vill gärna förslag här också.

Tvål (eller andra produkter som fungerar med att tvätta händerna och under armarna): Just nu har jag flera stycken naturliga tvålar från chagrin valley så för tillfället klarar jag mig. När de tar slut vill jag dock inte beställa nya då de skickas från usa utan vill hellre ha något som finns mer nära. Och inget som torkar ut för mycket då jag har väldigt torr hy. Kanske borde beställa en ny förpackning med rasul?

Smörja in kroppen: Den här tycker jag är knepig. Jag är helt för att använda oljor men de flesta oljor luktar ändå. Och om de inte gör det så är det för att de är raffinerade och det vill inte jag ha. Jag upptäckte att en kombination av mandelolja och kokosolja luktar riktigt gott på huden (som bebishud ungefär^^) men det är ju inte doftfritt. Både rapsolja och olivolja går i alla fall helt bort, jag känner mig antingen som ett popcorn eller som en bit pasta när jag använder dem. Vilka oljor luktar minst? Sen skulle jag även gärna ha en hudkräm också som jag kan smörja in händerna med efter jag tvättat dem.

Smörja in ansiktet: Ingen aning faktiskt. Bara oljor gör mig för torr och ansiktscremer innehåller konserveringsmedel eller parfym (vill inte heller ha eteriska oljor).

Kom med era tips och förslag och kloka ideér!

• PrettyUgly
    Svar på #125
    Göra egna produkter är något jag tänkt jag vill göra länge. Just nu har jag dock bara några veckor kvar tills beräknad födsel och alldeles för mycket som ska hinnas med tills dess så det får nog skjutas ännu lite längre på framtiden.
    Men så småningom så :)

Mm jag vet att många inte gillar urtekram för CO. Testade själv det för ett par år sedan och kom inte riktigt ihåg vad jag gillade resultatet. Eilas balsam ska dock absolut kollas upp.

Tack så jättemycket för tipsen på oljorna^^ Ska ta och läsa på lite om dem och se vilka som verkar passa min hud bäst.
  • PrettyUgly
    mejram skrev 2008-05-06 21:21:18 följande:
    Låter som min superbra salva från Lendelunden - ullfett, bivax, rapsolja och lavendelolja.Sen måste jag säga om deo att jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle klara mig på annat än Bats eller starka kemikalier. Men faktum är att jag luktar otroligt mycket mindre nu än när jag kemikaliebesprutade mig. Skillnaden är att jag inte rakar mig längre, bara tvättar med vatten och använder antingen kokosolja, "hemkörd" deo enligt bloggreceptet eller rosenseriens deo. Jag tror att det är bra att varva lite så man inte blir "immun" mot sin deo. När jag bara ska vara hemma använder jag ingenting och det funkar rätt bra det med, faktiskt. Så mitt tips där är att ge det lite tid, försök vara helt deofri så ofta det går och var snäll mot armhålorna - torka inte ut huden med tvål och kemikalier. Då klarar den av svetten bra själv.
    Jag har i perioder bara använt min kristalldeo men jag måste nog säga att jag upplever den som mycket mindre effektiv än vanlig deo. Inte så att jag går runt och luktar äckligt men jag får tvätta både mig själv och mina kläder oftare när jag använder den. Sedan har jag även provat någon aluminiumfri variant med aloe vera från hälsokosten och det var nog det värsta jag provat någonsin. Jag blev att lukta mycket (och då menar jag verkligen hur mycket som helst) äckligare än om jag inte skulle använt deo alls. Måste varit doften i den som helt kraschade med min. Jag vill dock väldigt gärna få det att fungera med någon mer naturlig deo men jag tror sådana experiment kanske får vänta tills bebisen har kommit ut och graviditsnästäppan släppt så jag kan upptäcka hur jag luktar.

Men jag måste fråga, så du använder inte tvål alls för att tvätta dig under armarna? Om du då ändå blir att lukta svett, hur lyckas du då tvätta bort det? Jag skulle så gärna vilja klara mig utan tvål helt eller åtminstone så mycket som möjligt men just under armarna tycker jag att det är svårt. Jag använder dock väldigt lite tvål och så naturlig som möjligt (kallrörd, överfettad tvål gjord på kallpressade oljor) men det skulle vara fint att kunna skippa även den.
  • PrettyUgly
    Björnmossa skrev 2008-05-07 21:10:33 följande:
    Vilka matbutiker finns tistel i?
    På coop forum har jag sett det bland annat. De brukar ha riktigt stort utbud av olika oljor, även om jag önskar att fler vore kallpressade.
  • PrettyUgly
    mejram skrev 2008-05-07 22:22:57 följande:
    PrettyUgly - det räcker faktiskt att tvätta med vatten även om jag skulle stinka ordentligt (vilket händer väldigt sällan). På morgonen brukar jag ta en frottélapp och blöta och tvätta av. När jag duschar skrubbar jag med skrubbvante. Passa på när bebisen kommer att skippa deon helt när du ändå bara lullar runt hemma. Bebisen gillar garanterat din svettlukt bättre än parfym. Jag upplevde samma sak med kristalldeon, att den inte hjälpte alls. Men nu funkar den bättre och bättre. Jag tror att det handlar om att huden måste återhämta och stabilisera sig innan man är mottaglig för mildare deo.
    Ja, det är för bebisen jag vill jag vill ha allt så doftfritt som möjligt, så jag luktar mig själv ^^ Men jag tror jag ska testa produkter från urtekrams parfymfria serie + rasullera att använda istället för tvål. Så kan jag kanske passa på att vänja mig av vid både kemikaliedeosar och från tvål vilket skulle kännas väldigt bra.
  • PrettyUgly

Finns det förresten en tråd någonstans som jag har missat om naturlig babyvård?

• PrettyUgly

Man ska nog inte spraya katterna med någonting som innehåller citron. Det känns ju jätteelakt eftersom katter tycker att det är så obehagligt med citrus. Det måste ju vara som att spraya rakt på katterna med fy-spray.

• PrettyUgly
    magaluf skrev 2008-05-12 09:26:50 följande:
    Tillbaka till no poo...Har tvättat mitt hår med CO i lite mer än tre veckor nu. Ungefär var 3e eller var 4e dag. Hur går jag vidare...går jag överhuvudtaget vidare? Idag är 4e dagen och det behöver en tvätt av något slag.
    Hur menar du med gå vidare?
  • PrettyUgly

Är det någon här som helt tvättar håret WO? Jag testade det i tre veckor sommaren 2006 men slutade när jag skulle börja på universitetet i samband med att jag hade en dålig hårperiod med ganska fett hår (Inte direkt det intryck man vill ge nya kurskamraterna) men nu är jag lite sugen på att ta upp det igen. Kanske i någon kombination med balsamtvätt med parfymfritt naturligt balsam.
    Fördelarna med det var att när sebumet hade kommit ner i längderna i håret så var håret helt underbart mjukt och fint och glansigt, mycket bättre än när man tvättar med balsam. Nackdelen var att det blev lite fett och stripigt nära hårbotten som var svårt att få bort ,att det var en del jobb med det och att håret blev mörkare men det blir det av att bara tvätta med balsam också.

Kul att höra om det är någon som har fått det att fungera.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård