Inlägg från: MammaMandiz |Visa alla inlägg
  • MammaMandiz

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Grattis!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MammaMandiz

Hur blir resultatet av citron? Någon som vet hur man gör? Blev nyfiken..

• MammaMandiz

Jag har köpt rhassoul schampoo från urtekram. Jag hade för mig att jag läst att det skulle vara helt ok att använda. Jag kanske missuppfattade? Är det bara när man tillverkar schampoot själv som det är bra?
    Lite surt att använda något som man tror är bra om det inte är det :S
    Håret känns iaf JÄTTE lent och är inte frissigt över huvud taget. Ligger helt platt och håller sig rent lääänge.

• MammaMandiz
    Miss T skrev 2008-05-17 23:24:48 följande:
    Urtekrams schampoo har ngt som kallas försåpad kokosolja som liknar SLS, det som finns vanligt schampo. Tagen från bodystore: Rasulschampo - Afrikansk hårvård Innehåll: försåpad kokosolja, majsglukos, rasul (afrikansk lerjord), havsalt, citronsyra, eterisk grön myntaolja. Skakas om ordentligt före användning. Förvaras torrt och svalt INCI: Water, aloe vera gel* (aloe barbadensis), glycerin*, coconut oil products (cocoamidopropyl betaine, sodium coco sulfate, coco glucoside) glyceryl oleate (from sunflower oil), citric acid , essential oils of orange* (citrus aurantium dulcis), lemon
    Aj då.. Vad synn. Jag som tyckte det funkade så bra. Kanske inte i längden då. Tur att jag frågade iaf. Usch vad tråkigt det blir att slänga.
  • MammaMandiz

Förresten. När jag tvättar med bikarbonat blandat med vatten så löser det inte upp sig utan blir som klumpar. Då rengör det väl inte spec. bra? :(

• MammaMandiz
    Miss T skrev 2008-05-17 23:41:18 följande:
    Hej igen! Ser ut som det är bara du och jag här. Va menar du med klumpar? Jag hällde i så pass mkt vatten att det blir som "slush" eller kornig scrub. Bikarbonat ska masseras noga i hårbotten. Det är massagen som tar bort fett och smuts. Sen sköljer du noga bort bikarbonaten med vatten. Avsluta med ÄCV, det är extra viktig ju med bikarbonat för det återställer ph i hårbotten. Annars kan det lätt bli för torrt eller få annan effekt pga ph-balansen. Nu har jag skriver jag saker som du säkert redan vet. *svammel*
    Jag viste faktiskt inte att det var viktigt med ÄVC efteråt. Jag har bara gjort det någon gång ibland och bara användt balsam dom flesta gångerna. Använde Eldorado normal. (hoppas den e ok iaf haha). Oj oj oj vad jobbigt att hålla på med ÄCV varje gång. Jag tvättar varannan-vartredje dag ungefär då jag inte orkar hålla ut och avänja håret.
    har provat att tvätta med ägg också, men det blir stopp i avloppet.
    har ingen erfarenhet av CO. Blir håret fett i början?

:)
  • MammaMandiz

Just det. Klumpar var det ja.. Jag använder inte så värst mkt bikarbonat. 1 tesked ungefär. Har ca 1 dl vatten. Klumparna kanske har något med temperaturen på vattnet att göra. Jag har tagit kallt vatten.
    Sen har jag blandat bikarbonat med balsam också. Det verkar funka.
    Mixtrar för fullt. Har spätt ut babyschampoo med vatten också. Det måste ju vara ganska skonsamt iaf.

• MammaMandiz
    Björnmossa skrev 2008-05-18 17:29:05 följande:
    Jag tänker mig att det borde kunna bli svårt att fördela bikarbonatet om du spär ut det så mycket? Hur gör du sen?Jag brukar inte blöta det mer än att det lätt går att plocka upp lite med fingrarna, men du måste hälla allt över håret eller?
    Aa jag har hällt allt i håret för jag har inte vetat hur jag ska blanda. Tänkte att det inte skulle gå att fördela i hela håret annars. :S Fpr prova att inte spä ut det så mkt nästa gång då.
  • MammaMandiz

Eldorado är jättebra! MKT bättre än coop x-tra, men det är ju min åsikt. Kan ju funka olika på olika hår :)

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård