Inlägg från: tidskriftssamlaren |Visa alla inlägg
  • tidskriftssamlaren

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Har nu börjat med CO-tvätt. Känns hur bra som helt hittills. Nu vill man ju ta nästa steg. Läser och läser...det här med alla oljor. Är det hälsokost som gäller, eller vad? Ricinolja, t ex. Var köper jag det? Rosmarinolja osv.

• tidskriftssamlaren

Det där med kokosnötolja som deo...låter också intressant. Samma där...var köper jag den oljan?

• tidskriftssamlaren

Hakar gärna på det där med honung i ansiktet då mitt huden i ansiktet är jättetorrt och stramar så fort jag inte smörjer in det. Det jag har hemma är flytande honung. Spelar det någon roll vad det är för sorts honung...eller?

Ska också testa med lite honung i balsamet då jag nu kört CO i två veckor och, precis som Ingless, tyckt att det kliar lite i hårbotten. Det har inte alltid gjort det utan första gången igår, efter att jag tvättat och masserat håret/hårbotten med coops x-tra balsam. Inne alltså på 3e veckan då.

• tidskriftssamlaren
    magaluf skrev 2008-05-06 11:25:20 följande:
    [citat]
    Hakar gärna på det där med honung i ansiktet då mitt huden i ansiktet är jättetorrt och stramar så fort jag inte smörjer in det.

"mitt huden"...??? Fantastisk svenska. Min hud, eller mitt ansikte...ja, ni fattar i alla fall. Jag provar väl helt enkelt med den flytande (ekologiska och fair trade-)honungen som jag har.
  • tidskriftssamlaren

Alltså...ni tvättar händerna med honung ist för tvål? Förstår jag rätt? *nyfiken*

• tidskriftssamlaren

Ursäkta...men raffinerad olja...jag vet inte ens vad det är. Någon som vill upplysa mig?

• tidskriftssamlaren

Nej, att spraya på katt låter galet och vansinnigt och jag hoppas att ingen på riktigt ens överväger att göra det. Vi tvättar oss på helt olika vis och det kan man ju räkna ut att ingen katt skulle bli glad över att bli sprayad så. Snälla, säg att ni inte gör något så dumt.

• tidskriftssamlaren

Tillbaka till no poo...
    Har tvättat mitt hår med CO i lite mer än tre veckor nu. Ungefär var 3e eller var 4e dag. Hur går jag vidare...går jag överhuvudtaget vidare? Idag är 4e dagen och det behöver en tvätt av något slag.

• tidskriftssamlaren

Alltså...jag vill ju "avancera" och tids nog ha så lite som det bara är möjligt i håret. Det här med WO och sånt. Men jag måste vägledas i det här...för det är så nytt ännu för mig. (Jag vill också avancera vad gäller ansikts-och kroppstvätt och vård, men en sak i taget...)

• tidskriftssamlaren

Okej, jag testar med bara vatten nu då. Det får bli som det blir. Tack.

• tidskriftssamlaren

Köpte ricinolja idag på apoteket. Bara frågade efter det och hon gick o hämtade. Jag tittade inte närmare på den utan betalade bara och slängde kvittot. Nu när jag kommit hem ser jag att det står "oral lösning" på, som man tar inför att ta röntgenbilder och så....

Bidde det helt fel för mig, finns det olika sorts ricinoljor?

• tidskriftssamlaren

Okej...inte in i munnen alltså. Men vad gör jag nu med min olja? Hur använder jag den? Istället för ansiktscreme, eller...hmmm, jag har inte helt hängt med. Det kanske stod i ts, förresten, ursprungliga tråden...?

• tidskriftssamlaren

Ja, jag är hänförd! Jag har kört utan schampo i över en månad nu. Tvättade med balsam i onsdags...sköljde igenom ordentligt med bara vatten i lördags...och det ser fortfarande fräscht ut. Fast det känns konstigt, jag tror hela tiden att jag sett fel och så fort jag lämnar spegeln får jag för mig att håret ligger i stripor. Men det gör inte det. Och det känns inte så heller...men en vecka!! Fantastiskt!!
    En sak jag dock oroar mig lite för och det är lukten av gammal hårbotten. Alltså, det finns inte något värre. Så nu är jag rädd att jag går omkring och luktar gammal hårbotten istället. Jag heter dessvärre inte Pinoccio och kan således inte bända näsan dit och lukta...

• tidskriftssamlaren

Jag använder också Coops extra. Tycker det är hur bra som helst. Men gillar variation och provar gärna något annat snart. Bara någon ger mig ett namn, för jag är inte kunnig inom det här området.

• tidskriftssamlaren

Var hos frissan tidigare i veckan, för första gången sedan jag började med co. Hon fick inte tvätta håret (snyft - är det något jag njutit av så är det att någon tvättar mitt hår). När hon klippt mig, pumpade hon ur en klick silikondroppar i handflatan för att ta i mitt hår men jag fick säga åt henne att tvätta bort det från sina händer, att jag inte ville ha något i håret.
    Jag gick inte närmare in på hur eller varför, men sa att jag inte längre använder shampoo. Nu till saken. Hon sa att mitt hår är torrt och att det behöver fukt. Det är möjligt att hon har rätt, kanske är det en aning torrt. Vad gör jag då? Köper aloe veragel och gör en sån där SMT? Är det att tillsätta fukt till mitt hår? Någon som brukar göra det? Är det bra?

• tidskriftssamlaren

Okej. Då ska jag prova att göra som ni säger. Både med smt och det där med olja. Tack så mycket. Vilken tur att ni erfarna kommer med fina tips och råd. Det är mycket värt, annars hade man väl aldrig ens kommit till att testa utan shampoo. Det känns tryggt med alla som har varit med ett tag, men som ändå finns kvar och delar med sig. Tills nästa fråga dyker upp....tack så länge.

• tidskriftssamlaren

En fråga bara ang SMT. Använder ni det bara på längderna och i topparna eller gör ni för övrigt som vanligt, dvs masserar in hårbotten....?? Eller ska jag låta hårbotten vara ifred?

• tidskriftssamlaren

Ni som använder er av WO. Om man har kommit så långt att det fungerar och känns bra med WO...då behöver man väl inget annat? Eller hur tänker ni? Jag har kört med CO i några månader, från att ha tvättat var 3e dag förut så har jag dröjt en dag för varje gång och sista tiden har det gått 6-7 dagar emellan och nu tänkte jag faktiskt prova med bara WO. Om det fungerar och känns rent och fräscht då vill jag gärna fortsätta så. Eller finns det någon bra anledning till att köra CO eller SMT då och då? Hur tänker ni kring ert hår och era tvättar?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård