Inlägg från: IceFalk |Visa alla inlägg
  • IceFalk

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Oh, nu behöver jag lite hjälp!

Jag vill färga håret med henna och få ett riktigt rött resultat, nu letar jag efter äkta henna utan några andra innehåll men det enda jag hittar är henna som köps från USA och då jag inte kan betala med kort (är under 18) så funkar inte det så bra för mig.

Hur är Herbiques henna? Innehåller den något annat än just henna? Vet ni någon sida där man kan köpa riktig henna inom Sverige?

• IceFalk
    PrettyUgly skrev 2008-05-13 14:34:15 följande:
    IceFalk: Nu är jag verkligen ingen expert på henna men jag har för mig att lush henna är ren eller vad man ska säga. Eller den är blandad med lite andra saker men den ska i alla fall inte innehålla konstiga metaller och sånt.
    Yep, den är färdigblandad med örter och liknande men jag vill ha ren henna för att få blanda själv. :) Därför jag undrar om Herbiques är likadan och vad den då innehåller.

Har Herbique ens en hemsida? Jag hittade nämligen ingen och vet inte om jag är blind eller om det är omöjligt att hitta en. ;p
  • IceFalk
    mejram skrev 2008-05-13 21:11:33 följande:
    IceFalk - Jag vet inte, men min gissning är att herbiques kopparröda henna är ren henna. De andra nyanserna är blandade med andra örter. Jag har Herbiquat i många år med gott resultat.
    Åh, tack så mycket! Ska springa iväg till hälsokostaffären här i stan imorgon och se om de har kopparröd. Sen blir det färgning!

Tack för svaren!
  • IceFalk

Nu har jag blandat hennan! Mätte helt på en höft och tog i så mycket pulver jag trodde skulle bli bra och två och en halv citroner men jag tror inte det är tillräckligt mycket iaf. >

• IceFalk

Hejsan alla glada No Poo-are! Tänkte fråga om ni vet hur länge citronsaft kan stå tillsammans med henna i rumstemperatur? Ska nämligen åka iväg över helgen och tänkte att jag då kan fixa till hennan och låta den stå, för jag antar att färgen blir bättre och bättre, men nu blir jag osäker på om citronen kommer bli dålig?

Vad tror ni?

• IceFalk
    Styrkekram skrev 2008-05-23 17:58:15 följande:
    kan du inte låta den stå i kylen då? Med lite plastfolie över..
    Jo, jag tänkte mest att man hört så blandade meningar om henna ska vara kyld eller inte så tänkte mest höra om det gick för då hade jag kunnat fortsätta som vanligt men nu blev det inte av för jag glömde helt bort att fixa till den. xD
  • IceFalk

Till er som använder nässpray ofta!

Min moster blev beroende av det och fick använda det otroligt många gånger under dagen då hon kände att hon var täppt och fick verkligen abstinens efter det. Hon hade helt enkelt blivit beroende.

Enligt min erfarenhet så borde ni absolut försöka att fasa ut det och stå ut med abstinensperioden!

• IceFalk

Tänkte uppdatera lite.

Färgade håret med henna för två veckor sen, blev jättenöjd trots att färgen sköljdes ur ganska mycket i längderna (inte så konstigt då mitt hår är väääldigt slitet efter silikoner, blekningar (ca 30 st..) och vanliga hårfärgningar) men utväxten blev en härligt röd färg. Egentligen skulle jag färgat håret igen med henna men det har inte blivit av då jag varit hos min pojkvän och jag vill inte utsätta honom för lukten. xD

Annars så tvättar jag håret med ägg, rasultvålen (det funkar faktiskt super trots att det är olja i!) och ibland gör jag bara en vanlig WO.

Tyvärr har även jag märkt att håret blir väldigt torrt av rasulen vilket är riktigt synd. Försöker nu komma på lite olika saker som man kan ha i ägget för att det ska lukta mindre, lukten sitter nämligen i trots att håret inte är blött de första timmarna..
    Funderar på att krossa olika örter/växter med mycket doft och blanda i då jag inte vill hålla på med eteriska oljor för mycket (min plånbok håller inte riktigt för det..).

Hoppas ni mår bra och att era kroppar och hår mår underbart bra!

• IceFalk

Igår köpte jag en Aloe Vera-planta! Åh, den är så fin och jag är helt lyrisk! Vet tyvärr inte hur gammal den är men den är ganska stor så jag tippar på att den är i närheten av fyra år gammal.

En sak jag undrar över är dock hur man gör drickbar Aloe Vera? Läste precis att man absolut inte ska dricka juicen direkt från växten (inte för att jag riktigt hade tänkt att slörpra i mig den geggan ;p) men det hade varit intressant att veta vad det är som skiljer drickbar aloe från plantan. Någon som vet?

• IceFalk

Måste berätta lite! ^-^

Igår tvättade jag håret med en blandning av två ägg, en halv citron, en tesked bikarbonat och en stor tesked honung. Blandade ihop allting och gick efter fem minuter in i duschen (jag står inte ut med ägg-lukten..), håret var väääldigt strävt och det kombinerat med iskallt vatten gjorde att jag inte sköljde ur särskilt länge med jag tog sen min andra halva citron och pressade saften i en skål som jag sedan doppade fingrarna i och strök över håret.
    Funkade SUPERbra! Myyycket bättre än ÄCV:en som jag bara har tyckt varit bökigt, dels har det dessutom luktt så starkt. Men att bara ta ren citron (antar att det funkar med ren äcv också) och stryka över håret för att sen skölja det i svalt vatten var verkligen toppen. Nu är jag helt frälst på eftersköljningen som jag inte använt mig av sen jag slutade med äcv (och den orkade jag bara hålla på med några gånger)!

Absolut en rekommendation till alla newbies som prövar det för första gången för det är ganska lätt att bli avskräckt om det mest är bökigt kladd som ändå inte ger särskilt mycket effekt. Kan känna att det är något jag hade velat veta när jag först började för det var en liten känsla av misslyckande när det inte fungerade för mig men tydligen var så bra för alla andra.

Hoppas att era hår och kroppar mår super!

• IceFalk
    tyresö skrev 2008-06-28 11:03:50 följande:
    jag kanske gör fel, pudrar ut det över håret och borstar sedan ut. läste om nån som masserade in det ordentligt i hårbotten, blir det inte mer fett då?dumma frågor kanske men alla är vi noviser i början :)
    Det jag har förstått från havretvättarna är att man ska pudra havren över hårbotten och sen låta det sitta där ett tag så att det hinner suga åt sig fettet. Men det kanske du redan gör?
  • IceFalk

Citron under armarna borde fungera lika bra som äcv, har blivit sagt längre bak i tråden. :)

• IceFalk
    Svar på #1118

Emre o Leo skrev 2008-07-03 22:12:06 följande:
    Ska jag sätta nånting i den nästa gång (hade bara ägg nu) så att det inte blir så torrt?
    Föreslår att du slutar använda schampoo och balsam med silikoner och andra ingredienser som inte är särskilt bra för dig. Hela grejen med kosmetiska produkter är att efterfrågan ska bli större så att företaget går med vinst och för att det ska hända måste produkten motverka sig själv så att säga. Silikonerna finns där för att håret blir glansigt och mjukt direkt efter men det försvinner efter ett tag och då använder man produkten igen och det blir en ond cirkel för håret.

Om du då bryter den cirkeln genom att använda något som inte innehåller silikoner så är det klart att håret känns annorlunda, silikonerna är ju nu inte lika mättade som de var förut och har inte fått sin refill.

Ska du börja med CO så måste du komma ihåg att antingen köpa ett schampoo utan silikoner som innehåller SLS (Sodium Laureth Sulfate) eller göra en grovtvätt med bikarbonat.
  • IceFalk
    PrettyUgly skrev 2008-07-05 14:54:57 följande:
    Även om man har silikoner i håret så är ju balsamtvätt ett milt sätt att tvätta håret, och om man dessutom tvättar håret med schampoo lite då och då så får man ju bort om silikonerna igen.

Det här funkar oavsett vilket schampoo och balsam man använder (även vanliga med sulfater och silikoner). Om man använder silikoner är det dock viktigt att tvätta hela håret med schampoo lite då och då.
    Eftersom det finns silikoner i både schampoo och balsam så sket sig den första teorin. Det enda jag kan se som bättre är att man inte använder sig av sulfater om man kör en balsamtvätt men faktumet kvarstår att man tvättar håret fullt av silikoner. Även om du tvättar med schampoo "då och då" så får du inte bort silikonerna eftersom schampoot adderar nya.

Och den andra metoden förstår jag inte riktigt hur du tänker, vadå att det funkar? Det är klart att det funkar med schampoo, det är ju därför produkten finns. Men inte är det mer skonsamt för håret om silikoner, sulfater och andra grejer som inte är särskilt nyttiga för varken hår eller kropp finns i produkterna man använder.
  • IceFalk
    PrettyUgly skrev 2008-07-05 22:27:00 följande:
    För de flesta schampoon innehåller inte silikoner, eller det är i alla fall väldigt lätt att välja ett som inte gör det.

Och om man vill ha det "nyttigt" för kroppen (för håret mår ändå bra av det) skulle jag nog inte säga att CO är heller.

Silikoner i sig behöver inte vara dåligt. På long hair community där det finns en hel hög med vackra, långa välvårdade hår så finns det precis lika många som är fina av de som använder silikoner.
    Källa på det första tack? Jag har hittat ett fåtal schampoon som inte innehåller silikoner.

Och vad är det håret mår bra av i det andra stycket? CO-tvätten?
    Nej, CO är antagligen inte alls bra för kroppen för man vet aldrig riktigt säkert vad det är som innehållsförteckningen egentligen säger.

Jo, silikoner är dåligt men det är klart att man kan få ett långt, vackert, lockigt hår om man använder silikoner, silikonerna gör ju håret glansigt och mjukt tex men bara för en tag.
  • IceFalk
    Miss T skrev 2008-07-11 23:07:30 följande:
    Det finns ju en rasulleratvål recept i bloggen. Är det nån som har testat den till håret? Det låter som mindre uttorkande. Jag själv tror inte det spelar nån roll om det är färska eller gamla. Jag har ätit gammalt ägg och det gick fint.
    Jag har prövat tvålen till håret, tog avokadoolja då jag tänkte att den var lite mindre fet och det fungerade hur bra som helst!
  • IceFalk

New mum skrev 2008-07-14 18:07:29 följande:

jaha..har läst denna tråd ett tag nu och idag känner jag mig redo för att sluta med schampoo och börja med detta. vad ska jag att tvätte håret med?Jag har mycket mjällNån som har tips på hur man kan bli av med mjäll? Och vad ska jag börja tvätta håret med ikväll? (vill dock tillägga att jag inte har bikarbonat hemma. Går det bra med bakpulver?)
    Något surt är superbra mot mjöll. Vinäger och citron rekommenderas. Använd som efterskölj.
  • IceFalk

Har precis gjort en havretvätt, håret är mjukt och fluffigt men hårbotten och min utväxt är vit. xD Har tyvärr ingen svinborste och det är kanske dumt men ska försöka torka hårbotten med en frottéhandduk lite försiktigt men låter det vara nu eftersom jag ändå bara ska vara hemma så får mjölet suga åt sig lite. ^-^

Fler havretvättar till folket!

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård