Inlägg från: NoMatter |Visa alla inlägg
  • NoMatter

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Nu testade jag honung med bikarbonat. Problemet var att jag smälte honungen i micron så den var lite varm, kanske håret jäser nu.

Nån som har nåt bra tips på ett billigt gel man kan använda?

Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • NoMatter
    ladydahmer skrev 2008-04-30 09:07:59 följande:
    sorry -- skulle fixat detta i tid. fick värkar på fredag -- födde på söndag. men det här fixade ni galant! :)
    Grattis! Vad blev det? Ja en bebis förstår jag men en tjej eller en kille?
  • NoMatter
    spiritsinlove skrev 2008-05-01 18:00:06 följande:
    Kan man göra SMT-inpackningen om man inte har micro?
    Vad är SMT?
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-01 21:11:52 följande:
    NoMatter skrev 2008-05-01 19:56:59 följande: Vad är SMT?Fuktighetsgivande hårinpackning, recept finns i bloggen
    Tack! Det verkar vara något för mig.
  • NoMatter
    magaluf skrev 2008-05-01 22:44:21 följande:
    Har nu börjat med CO-tvätt. Känns hur bra som helt hittills. Nu vill man ju ta nästa steg. Läser och läser...det här med alla oljor. Är det hälsokost som gäller, eller vad? Ricinolja, t ex. Var köper jag det? Rosmarinolja osv.
    Ricinolja finna på apoteket, det vet jag. Dom andra oljorna borde finnas där andra aromaoljor säljs. 
  • NoMatter
    Ingless skrev 2008-05-06 06:01:47 följande:
    Har kört med co ett tag nu och gillar det.Men nu har jag fått klåda i hårbotten och fattar inte varför.Vad gör jag nu?
    Jag hade klåda innan jag började och har kommit på att om jag blandar honung och balsam så mår hårbotten bara bra. Kanske värt att prova?

Jag smörjer in ansiktet med honung varje gång jag duschar också och jisses så bra min hud mår. Jag var torr som fnöske tidigare och var tvungen att smörja mig daligen, numera smörjer jag mig aldrig. Häromdagen skulle jag smörja mig med lite färg i ansiktet (LdB Bronze) som jag har ÖST på förut, jag tog ju som vanligt men huden sög inte alls åt sig så det var bara att torka bort överflödet.
  • NoMatter
    magaluf skrev 2008-05-06 11:25:20 följande:
    Hakar gärna på det där med honung i ansiktet då mitt huden i ansiktet är jättetorrt och stramar så fort jag inte smörjer in det. Det jag har hemma är flytande honung. Spelar det någon roll vad det är för sorts honung...eller? Ska också testa med lite honung i balsamet då jag nu kört CO i två veckor och, precis som Ingless, tyckt att det kliar lite i hårbotten. Det har inte alltid gjort det utan första gången igår, efter att jag tvättat och masserat håret/hårbotten med coops x-tra balsam. Inne alltså på 3e veckan då.
    Jag tror inte att det spelar någon roll vilken honung du använder, jag köpte den billigaste dom hade på ICA sen kör jag den i mikron några sekunder så att den blir flytande och så smörjer jag in (så gott det går, för enkelt är det inte. ) i ansiktet och låter det sitta, kanske fem minuter. Medan jag tvättar håret och kroppen, sen sköljer jag av alltihopa. 
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-06 21:21:18 följande:
    Låter som min superbra salva från Lendelunden - ullfett, bivax, rapsolja och lavendelolja.Sen måste jag säga om deo att jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle klara mig på annat än Bats eller starka kemikalier. Men faktum är att jag luktar otroligt mycket mindre nu än när jag kemikaliebesprutade mig. Skillnaden är att jag inte rakar mig längre, bara tvättar med vatten och använder antingen kokosolja, "hemkörd" deo enligt bloggreceptet eller rosenseriens deo. Jag tror att det är bra att varva lite så man inte blir "immun" mot sin deo. När jag bara ska vara hemma använder jag ingenting och det funkar rätt bra det med, faktiskt. Så mitt tips där är att ge det lite tid, försök vara helt deofri så ofta det går och var snäll mot armhålorna - torka inte ut huden med tvål och kemikalier. Då klarar den av svetten bra själv.
    Jag slutade med deo för ungefär tjugå år sen, jag rakar mig men inte tusan svettas jag speciellt, inte luktar det heller ifall jag inte blir extremt svettig för att jag gör något som gör mig svettig. Parfym använder jag högst sällan.
  • NoMatter
    Maja Gräddnos skrev 2008-05-07 09:36:21 följande:
    Apropos svettlukt; Jag har hört att det inte är värmesvett eller ansträngningssvett som luktar (förrän den blivit gammal alltså) utan enbart nervositetssvett luktar som färsk.Stämmer på mig iaf. Nu när jag bara går hemma kan jag vara utan deo i flera dagar utan att lukta det minsta, men skulle jag vara på jobbet är det frågan hur det skulle gå utan deo. Ett viktigt möte, sen skulle det förmodligen lukta rätt så mycket.
    Nåt liknande har jag också hört, fast att svetten luktar mer när man blir nervös och det stämmer det vet jag.
  • NoMatter
    IsDimma skrev 2008-05-07 18:10:56 följande:
    magaluf skrev 2008-05-07 16:57:11 följande: Alltså...ni tvättar händerna med honung ist för tvål? Förstår jag rätt? *nyfiken*Jepp
    Skulle jag ställa in honung istället för tvål i badrummet så fick jag nog inte plats för alla myror. .-D
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård