Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

ladydahmer skrev 2008-04-30 09:07:59 följande:
    sorry -- skulle fixat detta i tid. fick värkar på fredag -- födde på söndag. men det här fixade ni galant! :)
    GRATTIS!
  • Pormoicheia
    mejram skrev 2008-04-30 14:58:30 följande:
    Grattis Ladydhamer  Och vilken tur att du redan har vant dig av med schampo och tvål, för nu hinner du inte duscha i vilket fall ;.)
    Varför kom inte jag på den!!!

*muttrar lite tyst*

Någon som kommer ihåg hur det var med det "försåpade kokosfettet"?
    Har för mej att det var någon som hade info om att det inte var så bra...eller minns jag fel?
  • Pormoicheia

Det var kanske inte försåpat det hette men någonting var det iaf...

• Pormoicheia
    MossaQ skrev 2008-04-30 19:12:19 följande:
    Var det inte så att det nämns som en naturlig produkt men att framställningen var allt annat än naturlig...?
    Undrar om det inte var något sånt...?

Jag var nämligen ner på hälsokost idag och kollade igenom ingredienserna i rasulschampot (och dom andra) dom hade där och såg att det innehöll förtvålat/förtvålat kokosfett (eller vad det nu var det hette) och sen såg jag att det var Urtekrams schampo och då blev jag lite fundersam för urtekram skulle ju vara bra och godkänt s.a.s.

*blev lite förvirrad*
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-04-30 20:08:04 följande:
    Försåpad kokosolja är Natriumlaurylsulfat. Inte så bra. Från Shenet: "Ett företag med miljövänlig profil beskriver innehållet i sitt natriumlaurylsulfat-schampo som försåpad kokosolja - ett vackert namn på fett tvättat med svavelsyra och kaustiksoda." Bättre är då MIPA-laurylsulfat eller ännu hellre Betain (Cocamidopropyl Betaine).
    Men då är inte Urtekrams produkter så bra ändå då (om man ska vara ordentlig alltså)...eller?
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-04-30 21:13:21 följande:
    Pormoicheia skrev 2008-04-30 20:42:12 följande:
    Nej, helt idealiskt är det ju inte, men ingrediensen är väldigt vanlig bland alla "naturvänliga" schampoon, t.o.m. Faith in nature har Ammonium laureth sulphate som ingrediens. Det enda schampoot jag hittat som inte har det är BiLein och de är VÄLDIGT dyra (över 100 kr för 100 ml), dessutom har de så få ingredienser att om jag någon gång skulle vilja använda schampoo skulle jag definitivt göra det själv. Det blir mycket billigare - även om man får köpa för ungefär lika mycket pengar för att starta så kan man av de ingredinserna göra ett par liter... Sen tycker jag i och för sig att Urtekram har rätt bra hudkrämer och så, men nu gör jag ju det mesta sånt själv så jag tittar inte lika mycket på produkter på det sättet längre.
    Ja ok.

Har inte så stor koll, blev mest bara förvirrad då urtekrams produkter rekommenderas och jag insåg att dom innehöll det där som tydligen inte var bra...typ.
  • Pormoicheia

Jag har pratat lite lätt om det här med no poo på ÖF och har fått både "intresserade frågor" och mystiska blickar

Får se vad som händer.
    Har dock vävt in det i diskussioner om kemikalier och sånt som redan diskuterades så jag har gjort mitt bästa för att bara så något litet frä här och var.

• Pormoicheia

Använde också Wiledas havandeskapsolja, men jag anar att jag slapp bristningarna mycket främst p.g.a. tur med "hormongenerna"
    (min mor har fött 4 barn och inte en enda bristning i sikte!!!)
    Men även p.g.a. att sonen tittade ut så pass snabbt att jag inte ens hann med mammakläderna.
    Fast tur var väl det kanske för jag hade inga snygga sådana iaf

• Pormoicheia

Maja...

När jag känner för mer volym i håret brukar jag sova med håret i en knut (eller fler) över natten.
    Man får försöka placera dom så det inte blir obekvämt när man ska sova dock vilket är svårt i början men efter ett tag lär man sig bra var och hur man kan sätta knutarna.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård